Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva koster lakering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er ikke vanskelig å gjøre selv nei

 

Lakkering:

 

Ser at mange her lurer litt rundt det å lakkere selv, tenkte jeg skulle skrive en liten guide til hvordan å få best finish.

 

1. Skaff deg skikkelig lakk OG primer. Primer grunning og gjør at lakken festes bedre til underlaget, OG forsterker fargen. Biltemalakk er ikke å anbefale da denne flasser av etter en liten stund. Torshov og andre bilsjapper har grei lakk, men det beste er å høre med ett lakkverksted. Lakkverkstedet blander også primern for deg, så du får best mulig resultat.

2. Kjøp sandpapir, 500 - 700 - 1000 - 1200 korns papir. Du kommer til å bruke alle, så kjøp med 4-5 ark av hver. (1stk er ikke større enn et a4 ark)

3. Klarlakk, brukes til å bevare fargen og beskytte mot riper. Self. får du riper hvis du går inn for det, men klarlakken bevarer fargen lengere.

4. Poleringsmiddel, bruk det samma som faren din bruker til å polere bilen sin når han er i godt humør. TurtleWax gjør underverker.

 

Så til selve prosedyren:

Start med 500-korns papiret, og begyn å puss overflaten i en åttetall bevegelse. Ikke puss fram og tilbake, for da vil du få ugjevn pussing.

For å løsne lakken bedre, våtsander du, er bare å helle litt vann på overflaten der du pusser. Etter du har fått vekk litt av overflaten, går du over til 700-korns papir og gjør det samme. Etter du har holdt på litt, våtsander du til slutt over med 1000-korns papiret, og tørker av overflaten med en tørkefille. Nå begynner lakkeringen. Hvis du bruker sprayboks lønner det seg å stå ca. 20-30cm unna med boksen, slik at du ikke danner tjukke lag. Flere tynne er bedre enn få tjukke. Lakker fra side til side nedover fra toppen. Når du har dekket hele overflaten med lakk, lar du det stå å tørke så lenge det står på boksen. 1t er nok greit nok. Deretter påfører du det andre laget, og lar dette tørke. Etter det har tørket, er det igang med våtsanding. Denne gangen starter du med 1000-korns papiret, og våtsander til du begynner å skimte stålet. Tørk av, lakker 2 nye lag med lakk, og la det tørke. Puss så over enda en gang. Gjenta dette 2 ganger, for så siste gangen å gå over med 1100-korns papiret. Du vil nå se at det virkelig glinser i det du lakker, men ikke gi deg her. Spray over med klarlakken - et eller maks to lag holder, du vil ikke at det skal bli for tjukt her heller, slik at glansen kveles bort. Etter klarlakken har tørket, starter du med poleringen. Poler over 3 eller 4 ganger med turtlewax'en til faren din. Nå vil du garantert se speilbildet ditt i overflaten, og du er ferdig..

 

Håper jeg fikk med alt..

 

 

Orginalt skrevet av: Mad-Man

Lenke til kommentar

Er spesiell grunning/primer bare , hvis du skal til plast.

 

Dette er en lære & lese sak, som matte. Man må dra det og lære seg, sakte og smertefult.

 

Puss med pent , pent sandpapir, ta av klistemerker og grunn 2 lag. Dermed legger du lakk, 3-4 lag, 30-40cm ifra også legger du evnt. klarlakk oppå der igjen, 4-5lag.

Lenke til kommentar

Har lakkert mange gjenstander i mitt liv og mener jeg er ganske flink til å lakkere. Men som regel ender jeg opp med en mange spraybokser, og et relativt "greit" resultat etter 4-5 forsøk. Nå vil jeg lakkere atven min, og da stakk jeg like så godt til min lokale lakkeringsfirma/oppretter. De skulle ha 2500 kr om jeg slipte ned lakken ned til plastikken. Synes dette var bedre, enn å lakkere selv. Da jeg aldri i livet ville ha fått til et like bra resultat som dem. Jeg vil også få muligheten til å få farge etter lakk kode, så da matcher det bilen.

 

Det jeg vil si er at du burde vurdere å høre litt med lakkerere hvor mye dem skal ha for å lakkere delene dine før du setter i gang med lakkeringa selv. Ofte kan det bli billigere og bedre å få dem til å gjøre det. Dessuten er det tidsbesparende.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...