nesreps Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Har planer om å kjøpe meg et par 12" sub'er for så å bygge kassen selv. Det jeg lurer på er hvilke verdier et element bør ha for bra lyd/dunk? Har hørt at antall watt ikke er avgjørende om bassen er bra eller ikke. Lenke til kommentar
smalltowngangster Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 urolig vanskelig å bedømme ett element ut i fra verdier. hvis du ikke kan det. regner med du mener t/s parametrene som er utarbeidet for å gi informasjon om ett elementets mekaniske og elektriske egenskaper innenfor elementets slaglengde. de brukes for å utarbeide best mulig kasse til elementet først å fremt må du finne ut hva du er ute etter. pen og korekt lyd, maks rånedunk, syk dypbass eller kanskje en mellomting. antall watt har noe å si på subben. mest på forsterkere det er mye juksewatt ute å går. Lenke til kommentar
randknu Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Det stemmer, et element med liten svingspole tåler mindre effekt enn en med stor men den lager mer lyd pr watt, mao. effektiviteten er høyere. Jeg vil anbefale at du finner et bassprogram til å regne ut kassevolum til de forskjellige bassene du lurer på å kjøpe, Jeg kan anbefale blaubox, problemet er at det er veldig gammeldags og nye pcer kan ikke kjøre det uten masse trøbbel. Jeg vil si at maks systemkrav er winxp, win98 anbefales. prosessor 600mhz anbefales mindre enn 200mhz. skjønner? Det største problemet er at programmet går altfor fort på nyere pcer, skjermbeskytteren som orginalt kom på etter 5-10min kom på etter 3sek på min athlon600 mhz. og den kan ikke skrus av så vidt jeg vet. Alternativet jeg bruker er WinISD http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd mye vanskeligere å forstå og bruke men funker på nye pcer. Lenke til kommentar
smalltowngangster Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 hvis du er nybegynner, så vil jeg anbefalle deg å kjøpe en subwoffer av annerkjent merke og av god kvalitet. ikke no billig netthandel piss, men du trenger ikke betale så utrolig mye for et meget godt element. kassene som blir anbefallt fra produsentens side er ett kompromiss mellom å spille høyt og det å spille pent/riktig. en større kasse spiller høyere men mindre korekt, en mindre kasse spiller lavere, får mer snert og spiller mer korekt. lukka kasser selvfølgelig. WinISD er ett helvete å forstå seg på. ble noen timers knoting før jeg forsto noe som helst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå