Orph Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Jeg har en Hitachi 26LD6600 tv som jeg bruker som pc skjerm, men en ting som har irritert meg over lengre tid er at det går mange vertikale slisser hvor det ser ut som om bildet er "trykket" sammen. Dette er ikke synlig når jeg ser på film, men når jeg skal lese liten tekst kan det være irriterende, for enkelte steder (i disse vertikale slissene) går ofte teksten over i hverandre. Jeg bruker VGA kabel, kan det ha noe med saken å gjøre ? Jeg går utifra at dette problemet har med pixelratio å gjøre. I såfall, hvordan kan jeg ordne det ? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hei Jeg ville kanskje prøvd DVI, om ikke HDMI om du har mulighet for det. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Alle LCD skjermer (alle flatskjermer) har en fast definert oppløsning (native). Får å få best mulig bilde må PC stilles inn til denne oppløsningen. Hvis ikke vil skjermen skalere bildet og da får du slike effekter. På en PC skjerm er det enkelt å bruke native oppløsning, men på en TV er det vanskeligere, og kanskje ikke mulig. Lenke til kommentar
Orph Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Vel, det er 720p HD, som har 1366x768 som standard, og jeg kjører 1360x768 på pc'en. Jeg har vanskelig for å tro at den minimale forskjellen påvirker resultatet i så stor grad. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Vel, den minimale forskjellen KAN påvirke i absolutt stor grad. Kommer faktisk ann på hvordan skjermen skalerer bildet den får inn. Om den omregner, eller feks bare tar to linjer på en. Siden du sier linjene er vertikale, og det er den vertikale oppløsningen som ikke er 1:1 med skjermens native, ser jeg det som høyst sannsynlig at dette er årsaken. Vil anbefale å prøve å tvinge maskinen til å gi riktig oppløsning ut, og gjerne koble med en digital kabel (DVI eller HDMI) Lenke til kommentar
Orph Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Har prøvd å tvinge den via powerstrip, men får fortsatt bare 1360x768, uansett hva jeg gjør. Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 720p er ikke 1366x768! 720p er 1280x720, mens 1366x768 er 768p. Hitachi'en din, Orph, er 1366x768 native, derimot. Men ellers så høres det litt ut som det ikke er 1:1 pixel mapping på TV'en din, og at du må kanskje stille inn overscan rate'en til 100%. Jeg vet at det er noen ganger det som er problemet på enkelte projektorer, og at man må kanskje inn i service menyen for å justere det (som kan hende bryter garantien, siden produsenten har fastsatt innstillingen under produksjon/ved fabrikken). Jeg hadde sendt en mail til Hitachi Europe og spurt dem om det. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Bruker samme oppløsning på LCD TVen her (med HTPC) og bildet er ganske strøkent. Hvilken Hz er det stilt på hos deg? Har du prøvd "auto configuration" eller lignende på selve TVen? (retter opp bildet) Lenke til kommentar
tole Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det er langt fra alle HDTV'er som har 1:1 pixelmapping til panelet, så det lønner seg å sjekke dette før man kjøper hvis man trenger egenskapen. P.g.a av gammel TV-teknologi i form av overscan som enkelte HDTV'er merkelig nok prosesserer VGA/DVI-inngangen via, blir det rot. Er også enkelte TV'er som bare klarer f.eks 1280 x 1024 og andre ikke-native oppløsninger, selv om dette har bedret seg en smule over de siste årene. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Vel, det er 720p HD, som har 1366x768 som standard, og jeg kjører 1360x768 på pc'en. Jeg har vanskelig for å tro at den minimale forskjellen påvirker resultatet i så stor grad. 8435580[/snapback] de 6 pixlene vil forskyve hele bildet og skape et interpolert bilde. Joda, det vil skape store uskarpheter i bildet. Desverre er slike TVer med "merkelige" oppløsninger vanskelig å kjøre direkte fra PC. Det går ann på de fleste typer skjermort å lage en custom timing med programmer som f.eks. powerstip, men det kan være vanskelig på noen kort. Jeg har funnet det er som regel enklere på Nvidia baserte kort, men jeg har hørt det skal være mulig på ATI også. Skal du ha et elt rent bilde MÅ du kjøre på native oppløsning. så enkelt er det En annen løsning, dersom TVen støtter det, kan være å disable stretching av bildet, slik at i stedet for å strekke bildet for å kompensere for 6 pixler differanse, så får du 3pixelrekker opp og nede på skjermen som vil være svarte. Det vil jo være umerkbart i det store og hele, og vil da rette problemet med at bildet blir maltraktert. Desverre er det ikek så mange billig-skjermer som har slike typer oppløsninger slike funksjoner inkludert. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå