Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop som slår seg av av seg selv, uten forvarsel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg her store problemer med min bærbare pc, og jeg holder på å bli gal fordi jeg ikke kan finne ut hva problemet er!!Så jeg er ganske desperat etter hjelp

Det er er Acer TravelMate 4650, den er snart 2 år gammel, og jeg kjører Windows XP Pro.

Problemet oppsto for noen måneder siden.Først bare en gang i blant, men i det siste mange ganger pr. dag.

Jeg slår på maskinen, og begynner å jobbe.Det kan være med hva som helst, store eller små programmer, jeg trenger ikke en gang å åpne noen progammer, bare slå på maskinen. Dvs. det skjer på helt vilkårlige tidspunkt, uten forvarsel.

Den slår seg av, av seg selv, skjermen blir svart, og maskinen slås av.Alt jeg da ikke har lagret forsvinner:(

Jeg aner virkelig hvorfor dette skjer, har prøvd å formatere den, men når jeg går inn i BIOS for å endre boot rekkefølgen, for å få den til å boote fra cd, slår den seg av før jeg i det hele tatt har kommet meg inn i menyen!!

Har noen peiling?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette:)

Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være så mye rart som forårsaker dette, men det er ofte varme som er årsaken til det du beskriver. Det kan være kjøleanordninger som har sviktet eller at maskinen rett og slett er full av støv og dritt, så prøv først å gi maskinen en skikkelig rens.

Hva er tempen i maskinen, forresten?

EDIT: hvis du ikke har programvare som kan vise temperatur, så prøv Notebook Hardware Control eller Speedfan.

Endret av Nichlas
Lenke til kommentar
Det kan være så mye rart som forårsaker dette, men det er ofte varme som er årsaken til det du beskriver. Det kan være kjøleanordninger som har sviktet eller at maskinen rett og slett er full av støv og dritt, så prøv først å gi maskinen en skikkelig rens.

Hva er tempen i maskinen, forresten?

EDIT: hvis du ikke har programvare som kan vise temperatur, så prøv Notebook Hardware Control eller Speedfan.

8430859[/snapback]

Ja,den er veldig varm...nesten så det ikke går an å ta på den under....

Har prøvd å skru den opp for å rense inni,men noen av skruene sitter så fast at om jeg skal få den opp, må jeg bryte å med det ødelegge både skruene å hele ditten... :thumbdown: så det har jeg gitt opp...men jeg har tatt temp tester:

HD er nå oppe i 56 grader, på det meste har den vært oppe i ca 63..og har aldri vært under 46 grader..

CPUen er også høy, akkurat nå er den ca 75.På det meste, da maskinen slo seg av sist var den helt oppe i 96!! :no:

Men det rare er at viften står å går for full guffe hele tiden nå, det gjorde den ikke før..

Dette har også skjedd ofte med min PC også. Problemet er mest sannsynlig det Nichlas skriver. Men før du begynner å rense og slike ting kan du prøve å legge noen ting under den slik at PCn får rikelig med luft. Det hjelper for meg iallefall.

8431103[/snapback]

Har prøvd å legge noen under,men det ser ikke ut til å virke, tempen er like høy som før, å maskinen slår seg av....

Men takk for tipset likevel! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...