Gå til innhold

Hvordan velge flere fokuspunkter på EOS 400D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet hvordan jeg stiller fokus manuelt, men ikke hvordan jeg får til flere fokuspunkter ^^

8433110[/snapback]

Om jeg forstår deg riktig, så er svaret at du kun har to valg: enten at alle fokuspunktene er aktivert eller at du velger deg ut et fokuspunkt. Det gjør du ved å trykke på den lille knappen til høyre for *-knappen og velge fokuspunkt med piltastene og/eller set-knappen i midten av piltastene. Jeg mener også å huske at selv om man velger eksempelvis det midterste fokuspunktet, så lyser det rødt på de av de andre punktene som har fokus ved MF.

Jeg har i hvertfall ikke klart å få til å velge eksempelvis 3 fokuspunkter.

Har jeg forstått deg? :blush:

Lenke til kommentar

Skulle du kunne valgt to fokuspunkt, så ville det vært umulig for kameraet å vite om du egentlig vil ha fokus på det ene eller andre punktet. For det er en fysisk umulighet å stille fokus på mer enn et sted, så lenge disse stedene ikke er like langt fra kameraet.

Grunnen til at flere fokuspunkt lyser når du har på automatisk fokus, er at alle stedene er omtrent like langt fra deg, og at du får fokus på alle disse. Kameraet gjør dette, for å vise deg alle stedene du får fokus, ettersom det ikke vet hvilket sted du ønsker å få i fokus. Velger du et fokuspunkt selv, ville alle disse gjenstandene fortsatt vært i fokus, men du velger hvilket punkt kameraet skal bruke som referanse.

Lenke til kommentar

En liten digresjon:

Når man bruker MF, vil man da kunne se hvor man har fokus ved at en av de røde fokusprikkene i søkeren lyser opp? Feks at når man fokuserer fra evigheten og nærmere, vil man se at fokusprikkene lyser der hvor fokusen er på det tidspunktet? Zoomer man nærmere får man opp et annet fokuspunkt over et nærmereliggende punkt i bildet.

Har jeg forstått det riktig? Regner med man må holde shootknappen halveis nede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...