Gå til innhold

C2D gaming/OC pc, 10k

Anbefalte innlegg

Hey,

Skal nå bygge med en ny pc, men trenger litt råd og tips til forbedringer.

Foreløpig oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=45022

- Pcen skal klokkes, ønsker å havne på rundt 3,4 - 3,6ghz. Tenkte å gå for en Noctua NH-U12F cpu-kjøler, vil denne passe på hovedkortet mitt? Er den vanskelig å montere?

- Har grafikkort fra før (Radeon X850XT) som skal brukes inntil videre. Etter konf. tenkte jeg å kjøpe noe sånt som 8800GTS i sli, og spørsmålet blir da; Vil strømforsyninga holde? Kommer også til å oppgradere til quad-core om et års tid, og vil helst slippe å oppgradere strømforsyninga.

Trenger ikke større harddisk, kjøper heller på mer plass senere ; )

Er en fordel om alle delene kommer fra Komplett.no.

EDIT: Oppdatert

EDIT 2: Valgte å gå for en Nec AD-5170 dvd-brenner.

Mvh. Oscar

Endret av BraKKa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er et bra klokke oppsett , det hk du har valgt er best med tanke med SLI for jeg mener og ha lest att 650i hk bare har pci 8* i SLI , så da får du ikke full sli som du får med 680i brikkesettet:D

du når nok 3,2ja! det gjør jeg med mitt oppsett , og ramen din er bedre hk ditt er bedre :)

kjølere

dette er en genial kjøler

og denne

blandt annet:)

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Markus123: Ja, du sier noe der, men hadde tenkt å gå for et kort med 680i brikkesett pga. 2x16 pci-e porter osv. Tenkte derfor at et slikt kort ville ''vare'' lenger, men er ikke sikker gitt... Får vel sjekke ut litt tester på nettet for å finne ut om jeg egetnlig trenger et så dyrt hovedkort.

Det kom kanskje ikke helt klart fram i første innlegget mitt, men jeg kommer nok til å kjøpe meg quad-core om et års tid, når de har gått ned i pris. Så for å omformulere meg litt; Vil en E6400 på 3,2ghz holde til nye spill osv. 1 - 1,5 år fram i tid?

Lenke til kommentar

Skal du uansett klokke ville jeg klart gått for E4300 istedet for E6400. Denne er rett og slett en bedre klokker. Tror du skal komme til 3,6Ghz eller mer. Dette fordi den kjører på 800FSB, mens E6000-serien går på 1066FSB. Altså har den lik multiplier som E6600. Havner på rundt 1000kr etter priskuttet nå i helgen også.

Ellers er det mange som har fått RAM med D9GMH på de billigere Crusial PC5300 og PC4200, men her er det en risk.

Ang. hovedkort. Om du tenker å kjøpe de nye 45nm prosessorene fra Intel (Penryn), så er det ikke bekreftet at dagens brikkesett/HK støtter disse, så om du skal ha de nye 45nm Quad Core CPU'ene, må du kanskje bytte hovedkort uansett. Men ingenting er bekreftet ennå.

Lenke til kommentar
Skal du uansett klokke ville jeg klart gått for E4300 istedet for E6400. Denne er rett og slett en bedre klokker. Tror du skal komme til 3,6Ghz eller mer. Dette fordi den kjører på 800FSB, mens E6000-serien går på 1066FSB. Altså har den lik multiplier som E6600. Havner på rundt 1000kr etter priskuttet nå i helgen også.

Ellers er det mange som har fått RAM med D9GMH på de billigere Crusial PC5300 og PC4200, men her er det en risk.

Ang. hovedkort. Om du tenker å kjøpe de nye 45nm prosessorene fra Intel (Penryn), så er det ikke bekreftet at dagens brikkesett/HK støtter disse, så om du skal ha de nye 45nm Quad Core CPU'ene, må du kanskje bytte hovedkort uansett. Men ingenting er bekreftet ennå.

8431003[/snapback]

Tenkte også på å gå for en E4300 cpu, men blir nesten skremt av at den er såpass billig... Hvordan vil en E4300 @ 3,6ghz yte vs. en E6400(evt. E6600) på 3,2ghz?

Ang. cpu: Ja, hadde tenkt å kjøpe meg en Penryn cpu når de ble tilgjengelig. Mulig jeg går for et Asus P5N-E SLi hk for å spare noen kroner, slik at jeg kan koste på meg et nytt hovedkort når Penryn kommer. P5N-E Sli skal også klokke godt ifølge denne testen.

EDIT: Sitter det D9GMH brikker på alle Crucial BallistiX PC6400 CL4 settene?

Endret av BraKKa
Lenke til kommentar

Har hverken E4300 eller E6400 (men det blir E6600 i PC'en som bestilles etter konfimasjon :] ), så om de yter likt på samme klokkefrekvens kan jeg ikke si noe på. Eneste jeg vet er at E4000-serien (om det kommer flere), er bygd opp av Allendale-kjernen. Andre får svare på det eller du kan lese noen tester. Uansett vil det ikke være gigantforskjell, er jeg rimelig sikker på. Men på 3,6Ghz er den klart bedre.

Forskjellen på de Crusial-brikkene jeg nevnte og BallistiX, er at på BallistiX er du garantert D9GMH eller bedre og får varmespredere. De andre er value-RAM, altså kan du aldri vite hva du får, men Crusial eies av Micron, så derfor er D9xxx(Micon)-brikker ofte å se. Micron er uansett gode brikker. Det som var, er at mange opplevde å få D9GMH-brikker på value-brikkene (fra Komplett). Andre fikk ikke, det er en risk. Har du flaks er ikke D9GMH til 900kr værst ;). Kommer gjerne opp på 1000Mhz+/- der.

Edit: Så at du spurte om (evt.) E4300 @ 3,6Ghz er bedre enn E6600 @ 3,2Ghz. Vel E6600 har dobbel så stor L2-chace. 4MB mot E4300's 2MB. Dette er en fordel, men om du uansett skal oppgradere til Quad før det går et par år, tror jeg ikke 2MB L2-chace vil ruinere. Langt ifra. E6600 går også opp til 3,6Ghz stabilt eller mer, btw. 1700kr +/- etter priskuttet.

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Takker for all infoen, Tobye! Det kommer godt med :)

Spørs om jeg ikke går for et P5N-E SLi + E4300 + Crucial BallistiX og klokker så langt jeg kan. Har lest litt på div. forum nå, mange som klager på NB/SB kjølinga på P5N-E SLi kortet, noen som har erfaringer med dette? Evt. kan jeg jo kjøpe med en ny chipsetkjøler eller to, men er litt usikker på hvilke som vil passe hvis jeg går for den svære Noctua kjøleren (NH-U12F) :dontgetit: Kjøling av SB kan vel kanskje også bli et problem hvis jeg skal ha SLi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...