AMDguru1 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Har en kompis som har rotet seg inn i noe stort her. Han skulle skifte luftkjøleren på skjermkortet, og hadde lest at man kunne fryse ned kortet slikt at limet ble lettere å få av. Dette ble gjort, og han lot kortet ligge en stund å tørke før han satte inn kortet igjen. Da han skulle slå på pcen gikk det ikke lenge før det begynte å lukte svidd.. Han tok ut kortet og lot det ligge i en dag til å tørke. Når han prøvde igjen, virket kortet. han fikk skjermbilde og alt virket greit. Han slo av pcen og gikk på stua en tur. Når han da kommer inn igjen etter 5 minutter, lukter det svidd igjen(pcen er slått av, men hovedknapp til PSU er på). Lyset på hovedkortet lyser ikke lengre, og det er helt død. Så hva kan man gjøre nå med tanke på feilsøking og sånt? er det forsvarlig å bruke et annet hovedkort for å sjekke om hdd, psu og slikt er ødelagt? skjermkortet er kilden til alt, men kan det hende psuen har tatt kveld og ikke hovedkort? Hvis noen har vært borti dette før, kom fram PS: Specs på de forskjellige komponentene vet jeg ikke, bare så det er sagt Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Jeg er "kompisen". Har lånt et gammelt vrak av naboen til å surfe nettet på. Kan ikke tilføye stort annet enn at jeg var litt uvøren med skrujernet, og hovedkortet fikk seg et aldri så lite kakk med det. Det er fullt mulig at det var det som årsaket feil på hovedkortet. Men jeg vet at feilen først oppstod på skjermkortet, og senere på hovedkortet. Det luktet jeg. Kjente lukten av sprengt kondensator, først på skjermkortet og dagen etter på hovedkortet. Skal jeg våge å låne et hovedkort til å feilsøke med, eller risikerer jeg at det går rett vest også? Kan feil på komponenter spre seg til tilkoblede komponenter, i verste fall? Hvis det ikke er forsvarlig å feilsøke, hvordan vet jeg hva som må kjøpes nytt og hva som kan brukes videre? Specs på hovedkort/skjermkort: DFI Lanparty NF4 Ultra-D Club3D 7900gt Kanskje en moderator kan flytte tråden til "Maskinen fungerer ikke", det er vel der den hører hjemme? Takk for evt. hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå