Xecuter3 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Jeg greier ikke å endre sidevekslingsfilen, dvs den står fast på 2047 Mb uansett hva jeg setter den til. Det er 2 Gb RAM installert på maskinen, og etter 1,5 ganger-regelen (for systemdump?) står det 3070 MB anbefalt. Dersom jeg har forstått det riktig, gjelder denne regelen egentlig helst for maskiner med mindre RAM enn 2 Gb, så jeg kunne tenke meg å sette sidevekslingsfilen til for eksempel 1568 Mb eller noe mindre og velge liten systemdump. Men det altså ikke mulig å endre den, verken opp eller ned. Har forsøkt med egendefinert størrelse på ”virtuelt minne” under ”Ytelsesalternativer”, og dessuten endret registeret (pagefile.sys) direkte til forskjellige verdier med regedit: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PagingFiles (REG_MULTI_SZ) Eks: "C:\pagefile.sys 1568 1568" Det som gir mest hodebry er at denne verdien, altså i pagefile.sys, endres til det samme som den egendefinerte størrelsen i ytelsesinnstillingene, mens ”Tildelt nå” alltid viser 2047 Mb etter en omstart. Kan det være at sidevekslingsfilens størrelse i virkeligheten blir endret, men at oppdateringen på ”Tildelt nå” ikke henger med? Etter at filstørrelsen er endret og jeg har klikket ”bruk”, ok til ”omstart”, og ok igjen, står jeg på fanen ”Avansert” i ”Ytelsesalternativer”. Under ”Virtuelt minne” står da den verdien jeg har valgt, men etter den obligatoriske omstarten er den altså endret tilbake til 2047 Mb (pagefile.sys beholder endringen). Har ikke funnet noe i BIOS som kan endres angående dette heller. Jeg kan godt leve med 2047 Mb på filen, men vil helst ha enten mindre eller følge 1,5 ganger-regelen, eller i det aller minste finne ut hvorfor det er som det er. jeg har en HP Compaq nx9420 T7400 (RH457EA-ABN) BIOS versjon F.14 Xecter3 Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Ja litt rart,nå heller dette mere over til software enn til hardware. Ja kan jo prøve og hjelpe litt. Når du skal gjøre forandringer av pagefile i register bruk Regedt32.exe ikke regedit. 1: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management If the value does not exist, add the following value: Value Name: ClearPageFileAtShutdown Value Type: REG_DWORD Value: 1 This change does not take effect until you restart the computer. ================================== Eller Star med diskett slett fra dos. C:\del pagefile.sys. Går vel også også og slette fra sikkerhetmodus(viss jeg ikke husker feil) Du kan jo prøve om dette hjeper Et annet tips slett pagefile så defrag. Eller skaff som meg programm som derfagmerer pagefile.(diskkeeper) Endret 20. april 2007 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
Xecuter3 Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Feilpostet, ja... Skal be om flytting, men takk for svar! Hva er forskjellen om jeg starter registerredigering fra "Kjør" -> regedit, starter regedit.exe som ligger i C:\WINDOWS eller regedt32.exe i C:\WINDOWS\system32? Jeg burde ha nevnt innledningsvis at jeg kan skru av filen, altså sette den til 0-0. Da endres alle verdier til null, også "Tildelt nå". Dersom jeg endrer verdien direkte i registeret, oppdateres hverken "Tildelt nå" eller feltene for egendefinert størrelse. Jeg kjenner til trikset med å sette start- og maksstørrelse til det samme etter en defrag for å unngå fragmentering av filen. Endret 20. april 2007 av Xecuter3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå