FenrisC0de Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Litt kinkig emnetittel dette her.. Installerte Windows Vista Ultimate i går, og har hatt en del problemer med diskene mine. Jeg har følgende diskoppsett: 1x WDC 160GB IDE Disk.. (partisjonert i en liten partisjon (for OS), og en større partisjon) 1x Hitatchi 400GB SATA2 Disk 1x WDC 400GB SATA2 disk og vista liker tydligvis ikke SATA2 diskene mine, ettersom jeg får masse feil hele tiden. Flytter jeg filer plutselig forsvinner disken, og man må restarte for å få den tilbake. Enkelte filer er plutselig blitt korrupte osv. Har prøvd å formatere den ene, men samme problemet er her. Er det noe galt i å ha to stk SATA2 disker? Trenger hjelp! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Ikke noe galt i å ha 2 stk SATA2-disker, men du må sørge for å ha de rette driverne for PC'ens SATA-kontroller. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 kjører et Asus A8N-SLI Hovedkort, så det skal ikke være noe problem. Har også ikke hatt noe trøbbel under Windows XP. Da hadde jeg riktignok kun èn SATA disk, kjøpte den andre i går også.. :S Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 har funnet ut at det er SATA driverne fra nvidia som har skylden. Under nforce 4 driver installeringen installereres det nemlig SATA drivere som erstatter de som følger med Windows.. Problemet er bare at store deler av innholdet på hardiskene er skadet.. Er det noen måte å reparere dette på? E Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Har nå formatert diskene, og trodde problemet var over.. Men den gang ei! Fortsatt har jeg problemer med filer som plutselig er korrupte... hjelp! Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Hva med Bios oppgradering? Hva med instillinger der vedrørende kontrolleren. Hva med å bruke drivere med Xp sp2 kombatibilitet. Tenker på chipset drivere. Hva med å disable skrivebufring og evenuelt redusere til 1.5. Det er bare å prøve deg fram. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Prøv å slå av command queuing.. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Hva med Bios oppgradering? Hva med instillinger der vedrørende kontrolleren.Hva med å bruke drivere med Xp sp2 kombatibilitet. Tenker på chipset drivere. Hva med å disable skrivebufring og evenuelt redusere til 1.5. Det er bare å prøve deg fram. 8455089[/snapback] Bios er oppgradert Hva slags kontroller? Har A8N-SLI som har 4 SATA2 kontakter, trenger ikke en PCI kontroller.. Chipsetdriverne er jo designet for Vista? Får prøve skriveburfring og command queuing, men er vel kanskje for sent nå som filene er korrupte igjen.. Takker for svar Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 (endret) Lastet og leste litt manualen ( a8n-sli ?) Du har noe instillinger for Access mode under Main for de sata portene. Large og Auto. Du kan prøve å sette til Large. (mulig du må skrive verdiene manuelt). Det forklarer ikke noe mer det der, men siden diskene forsviner og du må reboote for å detektere på nytt......kan det løse problemet. Helst det først enn de andre tiltak. Endret 23. april 2007 av wiberos Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Helst det først enn de andre tiltak. 8456048[/snapback] Hvorfor det før andre tiltak? Command queuing gir ikke ekstra ytelse når det gjelder en vanlig PC, heller motsatt og ofte gir det problemer.. (mer forbeholdt servere i raid) Det er helt trygt å slå av.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 Helst det først enn de andre tiltak. 8456048[/snapback] Hvorfor det før andre tiltak? Command queuing gir ikke ekstra ytelse når det gjelder en vanlig PC, heller motsatt og ofte gir det problemer.. (mer forbeholdt servere i raid) Det er helt trygt å slå av.. 8456121[/snapback] Ikke noe annet enn å registrere om feil vil komme tilbake under de samme forutsetninger, og spesielt om diskene forblir detektert. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Nå tar jeg å legger in Windows XP på en annen partisjon, også ser jeg om problemet skyldes at Vista leser filene feil elns. Hvis det funker under XP men ikke under Vista, da skjønner jeg ikke stort men.. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Har nå Re-installert Windows XP, og neimen meg om ikke filene funker fint nå... Ihvertfall nesten alle! Nå som jeg har kommet ett steg nærmere, hva i all verden gjør jeg nå? Jeg vil jo gjerne fortsette å bruke Vista, men hvis Vista tuller med filene mine er jo ikke det så gøy.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Vista har jo generelt ikke dette problemet, så du må lete i kombinasjonen av hardware og drivere for eventuelt å finne feilen. Og det er ikke alltid like innlysende hva man skal gjøre .... Selv kommer jeg til å beholde XP-maskinen min intakt helt til den nye Vista-maskinen er oppe og går, med operative drivere for alle periferi-enhetene mine og samme eller tilsvarende software som på XP-maskinen. Det betyr dobbelt-kjøring i en periode, men det er verdt det. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 24. april 2007 Forfatter Del Skrevet 24. april 2007 Vel, jeg tar gjerne imot forslag Bootet nettopp opp i Vista, og filene er korrupte igjen.. utrolig snodig.. Tror ingen SATA drivere andre enn standard Vista er installert.. og beta driverne til Nvidia var ikke noe særlig.. heh Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 kjører et Asus A8N-SLI Hovedkort, så det skal ikke være noe problem.8429224[/snapback] Det har vel nForce4-chipset, det? Har ikke bare gode erfaringer med det ... Men du nevner beta-drivere fra nVidia - jeg har brukt v15.00 WHQL på et Gigabyte-kort - med SATA-disker -, og det fungerte greit, det. Nå ble den Vista32-maskinen riktignok strippet for deler til andre "prosjekter" etter et par uker, men jeg registrerte ingen disk-feil i løpet av den tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå