Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

AppelsinJuice bra for helse generelt?

CCola

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg opplevde løs mage og masse luft allerede ved 3g, men magen venner seg veldig fort til det. Kan nå ta 15g uten å merke noe til dette. Har ikke tatt større doser enn det på en gang så kan ikke uttale meg om det.

As discussed previously, vitamin C exhibits remarkably low toxicity. The LD50 (the dose that will kill 50% of a population) is generally accepted to be 11900 milligrams per kilogram.[34] This means that for a 60 kilo (132 pound) human, one would need to administer 714,000 mg (714 g or 1.6 pounds) of vitamin C in order to to stand a 50% chance of killing the person. However, vitamin C cannot result in death when taken orally as large amounts of the vitamin cause diarrhea and are not absorbed.[35] An extremely large amount of vitamin C would need to be rapidly injected in order to stand any chance of killing a person. Supposedly, Robert Cathcart has used intravenous doses of up to 250 grams with no adverse effects.

Så jeg vil si at det er så godt som umulig å bli forgiftet av vitamin c så lenge man ikke har haemochromatosis. Så trådstartet behøver ikke å bekymre seg over at han får for mye c-vitaminer

Lenke til kommentar

Det er i alle fall bedre å drikke appelsinjuice enn å ta c-vitamintabletter.

Ellers er det lurt å skylle munnen med vann etter man har drukket appelsinjuice. Selv om det ødelegger smaken. Siden den er sur vil den gå "til angrep" på tennene. Hvis du f.eks. pusser tenna rett etter å ha drukket juice (eller brus) vil det virke mot sin hensikt. Derfor er det lurt å skylle munnen før du pusser tenna.

Lenke til kommentar
Overdose av C-vitaminer er nok langt over 20x RDA.

Mange forskere sier at det ikke er noe problem å ta opptil 100gram med c-vitaminer hvis man er forskjølet osv. RDA (anbefalt daglig inntak) er ca 100mg i USA og 60mg i Norge. 100gram blir da 1000x RDA.

Kilder:

Wikipedia.org

Matoghelse.no

8478234[/snapback]

Det er også viktig å for med seg at vit-c blir utskillt fra nyrene.

Så mer du drikker, mer du pisser ut igjen..

Overdose av vit C er "nesten umulig."

Han som oppdaget vitamin C, Albert Szent-Györgyi (en Hungarer), tok 2000 ganger av den anbefalt dose når han er syk. (fordi han mente det var sunt) :blink:

Jeg anbefaler selvfølgelig ikke "overdoser."'

vaio ;)

Lenke til kommentar
Det er i alle fall bedre å drikke appelsinjuice enn å ta c-vitamintabletter.

Ikke hvis man skal ha veldig mye, siden alt sukkeret man får med seg i juicen ikke er sunn. I tillegg er de naturlige C-vitaminene i juice som kommer fra konsentrat ødelagt og kunstig C-vitamin er derfor tilsatt i ettertid. Det skulle ikke være noen forskjell på det, men folk tror jo så mye rart. Jeg sier det bare for at ikke folk skal tro at det nødvendigvis er "sunnere" C-vitaminer i juice enn tabletter.

Lenke til kommentar

Dette er posetivt med appelsinjuice:

Den er en god tørste drikke :) (smaker som regel godt)

Den inneholder ikke sukker

Den inneholder fruktose som er ett sunnere sukker

Den gir oss c-vitamin

Fin til å få inn raske kalorier etter f.eks trening

Negative:

Den gir ca 70-100kalorier per glass aKa samme som brus/saft med sukker.

Den har for mye c-vitamin. 1dl gir deg 50% av anbefalt dose. det vill si at ett glass gir deg over d maksimalt anbefalte inntaktet per dag.

For mye c-vitamin fører med seg blant annet nyrestein.

d er vertfall d jeg har lært ;D

det er mye syre og like skadelig for tennen som brus (syreskader)

Lenke til kommentar

Om det er noen forskjell i sunnhetsgrad er den nokså begrenset. Både fruktose, sukrose og glukose er sukkerarter, og alle kan konverteres til fett. Ingen av dem er sunne i store mengder. Hos småbarn kan fruktose også føre til diare.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Om det er noen forskjell i sunnhetsgrad er den nokså begrenset. Både fruktose, sukrose og glukose er sukkerarter, og alle kan konverteres til fett. Ingen av dem er sunne i store mengder. Hos småbarn kan fruktose også føre til diare.

8489380[/snapback]

Vanlig Rørsukker har en annen virkning enn Fruktosen på kroppen. Dermed trenger også fruktose lengre til for å spaletes om til druesukker (det som flyter i årene våre)

Det kan gi diare til mindre barn ja. Det spaltes ikke om til fett uten at du får for mye! Det gjelder også alt annet. Proteiner lagres først i musklene så spaltes det også til fett. Så ingenting er bra i og for seg viss det er for store mengder.

Lenke til kommentar

Det er ikke så farlig for tennene bare du tenker litt gjennom. Drikk appelsinjuice med en gang, og ikke gå rundt og småsupe. Gjerne drikk til frokosten, før du pusser tenna. Evt tygg tyggis som øker spyttproduksjonen og dermed dreper dannelsen av bakterier i kjeften.

Da er du ganske sikker, mener jeg.

Lenke til kommentar

Egentlig syns jeg synd på trådstarter som drikker 1-3liter om dagen.

Jeg passerpå at jeg ikke drikker mer enn ett glass for å sikre c-vitamin inntaket. Men å legge om å drikke litt melk er bedre ;) (ikke kalorimessig, for melk inneholder også en del sukker i form av melkesukker)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

En kompis som er tannlege hadde 2 anbefalinger for å skåne tennene etter å ha drukket juice\brus: skyll munnen med vann rett etterpå, og for all del ikke puss tennene rett etter å ha drukket juice, syra i jucien er med på å bryte ned emaljen og når du pusser tennene med litt svak emalje etterpå kan du risikere å slite bort deler av den.

Juice er bra det, drikker gjerne en halvliter hver dag jeg og, men endel av juicen som er laget av konsentrat har faktisk tilsatt sukker i, tror du har lov å tilsette opptil 3 gram pr dl. Heldigvis er det mye konsentratjucie som ikke har ekstra sukker og da, f.eks coop juicen, men det bruker å stå på juicekartongen om det ikke er tilsatt noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...