sentence Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Hva suger? Skjermkortet eller CPU? Jeg investerte i en ny maskin nå nylig med utelukkende kvalitetskomponenter og bla. en Core 2 Duo E6400 fra Intel og EN8800GTS 320M fra Asus. Jeg valgte denne CPU og dette skjermkort på grunn av alle de gode omtalene om begge disse nye seriene. Det er ikke bare snakk om gode omtaler, men heller forgudelse, etter min mening. Da ble valget enkelt. Etter å ha installert alt sammen ble jeg faktisk skuffet over ytelsen i spill. Grunnen til at jeg ble skuffet, er fordi en venn av meg med AM2 X2 4200+ kjørende på kun én kjerne får en god del høyere FPS i spillet Battlefield 2 med dårligere skjerm kort og minne (ATI X1950XT). AM2 kjører originalt. Aller først ble jeg overbevist om at det var en feil med mitt system, men ikke til lengre enn når en annen jeg kjenner kjøpte samme CPU, samme skjermkort (annet merke, men samme GPU), samme DDR2-800 minne (annet merke) og et hovedkort med samme chipsett (annet merke). Han får samme lave FPS i Battelfield 2, særlig på servere med 64 spillere og mye action. Vi satte alle tre maskinene inntil hverandre, gikk inn på samme server, gikk sammen inne på kartet og hadde alle FPS-måleren oppe. Alle hadde identiske instillinger på VIDEO og AUDIO. Når våre FPS-metere viste helt ned til 30-40 FPS, lå AM2-maskinen på minimum 69 FPS. Han får bedre ytelse med et skjermkort til 1000,- billigere enn våre og en CPU til 1000,- billigere enn våre. På en annen side er våre Core 2 maskiner en smule raskere i Windows XP til programvarebehandling, og dette minner meg skremmende om de forskjellene som faktisk var mellom Intel og AMD FØR Core 2 Duo kom. Men generelt i spill er AM2-maskinen en del kvassere. Samme gjelder i NFS Underground 2 og Titan Quest. For at vi skal få samme FPS i spill som AM2, må vi klokke opp våre Core 2 CPU-er fra 2,13 ri 2,4 GHz. Da begynner det å jevne seg ut. Men dette blir juks, og AM2-prosessoren er som sagt mye billigere. Jeg vet ikke hva det er som suger, men jeg setter spørsmålstegn ved CPU og skjermkort, ettersom vi med Core 2 har såpass forskjellige komponenter ellers, men får samme benchmark og FPS i spill. Hva suger? Skjermkortet eller CPU? Endret 20. april 2007 av sentence Lenke til kommentar
orange Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Du kunne prøve å bytte skjermkort med vennen din og se om dere fikk omvendte resultater. Skulle umiddelbart tro at du ville ha bedre ytelse enn ham, så jeg skjønner godt at du lurer. Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Har selv brukt mye tid på å måle FPS i store BF2 MAPS. Min erfaring er stikk motsatt. Da jeg gikk fra AMD til Core 2 fikk jeg en ytelses økning på 20-30% på 64player brettene, og dette uten å klokke. Derimot har jeg opplevd at ATI X1900 serien yter tilnærmet like bra i BF2 som Nvidiakortene 7950GX2 og 8800GTS. Spesilet i noen maps som Strike At karand og Sharqi Pen. Du kan gjerne opplyse om hvilken oppløsning og map dere testet på? Endret 20. april 2007 av Alcoholiday Lenke til kommentar
Conejos Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Din prosessor er helt ok. Den er ikke så langt unna AMD sine i samme MHz, men kan klokkes en god del mer enn AMD. Da får du mye prosessorkraft for pengene. Det som bekymrer meg er skjermkortvalget ditt. 8800’kortene er dessverre ikke så vellykkede, og kan minne om FX’kortene som kom fra samme leverandør for en stund tilbake overpriset, buggy og laber ytelse. Nvidia er oppå alt dette elendige på drivere og support, så jeg hadde strengt talt valgt ATI. Jeg kan spille med jevn og god FPS på 64’spiller brett med et ATI X1650PRO med alt på high til snaue 998,-. Det stikker i hjertet mitt når jeg hører 8800gts’brukere som har betalt over 3000,- må senke noen av innstillingene ned til medium fordi enkelte kart går for seigt. Mitt råd til deg blir å selge skjermkortet ditt så fort du kan før det faller for mye i pris og kjøpe ATI, gjerne det som du nevnte i testen din. Først da vil du få glede av din nye maskin. Lykke til, jeg føler med deg. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Tipper det er skjermkortet også. Selv spiller jeg BF2142 med oppsette i signaturen og jeg har tilgode å se noe hakking på maks innstillinger. (jeg kjører uten OC). Lenke til kommentar
Nator Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Kjører BF2 med alt på maks på 8800 med fps på min 50-100++ på alle maps, så dette var rart å høre... Jeg har forøvrig specsene i signaturen. Er det noe med at dere bruker DDR2 ram eller intel cpu? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 (endret) *snip* Først må du fortelle oss detalje nivået og oppløsning du kjører på !! Selv når jeg sitter med alt på stock så kakn jeg kjøre alt på fult med x16 AF og 8x AA i 1600x1200, men dette er med GTX da ...... Men med masse detaljer, AA/AF/HDR og høy oppløsnings så detter 8800GTS kortet med 320mb langt under eks. 7900GT i ytelse om man har 7900GT med 512mb ... Skal finne en test som bekrefter dette jeg Edit: Som du ser på bilde så med bare 4x AA på 2560x1600 så tryner kortet og emd høyere AA i lavere oppløsning skjer det same Endret 22. april 2007 av The Ghost Lenke til kommentar
sentence Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Man får bare se på det som å ha blitt svindlet nok en gang i denne dataindustrien. Dette er ikke første gangen. Er det ikke feil på produktene, så yter dem dårlig eller ustabilt. Datadeler er billige pr. i dag, men det blir dyrt når du endelig har fått noe til å fungere bra, fordi da har du prøvd ut en del deler og slitt med webshopper med bytting, retur, m.m. Da er det bare å trekke opp armene og la tusenlappene fly frem til jeg får noe som duger. Lenke til kommentar
Conejos Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg synes det er dårlig av 8800gts å yte omtrent som et mye billigere skjermkort. Men på en annen side er 8800 dx10’kort. X1900XT er dx9’kort. Det kan hende at 8800 egner seg best til fremtidens spill. Jeg synes fremdeles at de burde vært bakoverkompatible og banket alt annet sønder og sammen, derfor skuffer de meg. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Intressant..men ett 8800gts vs x1900xt ger dobbelt poäng i 3dmark06 och då burde väl det vara stor skillnad i bf2 med tanke på fps? Lenke til kommentar
Microtesla Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Det er nå et pinelig faktum at dersom du kjøper et kort som er beregnet til DX9c, så vil kortet yte dårligere for spill som er designet for DX9b eller tidligere. Nå skal saken med DX10 være en helt ny måte å tenke på, og derav vil spesielt ikke ett DX10 kort være noe særlig å sammelikne med på spill som er designet for 9 eller 8 serien. Vil ikke forundre meg om dette er tilfellet hos deg. Men skulle du derimot ha et ASUS hovedkort, bør du merke deg at de fleste instillinger BØR settes manuelt. Alt fra timings på RAM, spenning, FSB osv er stort sett feil fra spesielt ASUS sin side. Men jeg anbefaler deg å sette inn et skjermkort beregnet for den DX versjonen du skal spille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå