Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen starter ikke.

Anbefalte innlegg

Hei!

For en stund siden tok jeg ut minnet mitt (512 mb) for å sette det inn i en annen pc. Da dette ikke gikk, satte jeg det tilbake i min egen pc igjen. Det var bare det at når jeg gjorde det, og skrudde på pcen, skjedde det ingenting. Viftene starter fint, men pcen kommer ikke særlig langt i prosessen (det vanlige pipet kommer for eksempel ikke). Jeg kalkulerte selvsagt med at minnet var ødelagt, og kjøpte nytt. (2 Gb).

Da jeg hadde fått mitt nye minne, var det akkurat samme resultat.

Hovedkort: Asus P5AD2-E Premium

CPU: INtel Pentium 4 3,0 GhZ

Minne: 2 Gb Ballistix 5300 CL3

Jeg prøvde å koble fra harddisk og cd-rom, akkurat samme resultat.

Når jeg tar ut minnet, lager hovedkortet signal om at det ikke finner minnet.

Betyr det da at minnesloten IKKE er ødelagt? Eller ikke?

Jeg har fire minneslotter i hovedkortet. Prøvde også å sette minnet (som forresten er 2*1Gb) i de to siste slotene, fremdeles samme resultat.

Blir frustrert av dette, trodde ikke det skulle være så vanskelig...

Skal få byttet strømforsyningen snart, og se om det er den. CPU'en har nemlig egen strømtilførsel, sånn at resten av hovedkortet kan fungere, men ikke prosessoren, på grunn av at det er to ledninger..

Noen forslag?

(det er strøm i hovedkortet, varsellampen for strøm lyser)

Hilsen en frustrert Bhmt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ingen som har peiling?

8430483[/snapback]

Sjekk at ting sitter ordentlig på plass. Pc'n vil starte opp å pipe hvis det er defekte moduler. Men kan inniblant ikke starte i det hele tatt hvis ting ikke sitter helt på plass. Avhengig av hovedkort. - les gjerne manualen på hovedkortet ditt for å få noen hint om hva som kan være galt. -I og med ingen lyd. I værste fall har selve hovedkortet gått til helvete :/

Lenke til kommentar
ikke en skit.

Har lurt på om det er prosessoren som er løs, kan muligens ha nkommet borti den når jeg tok ut minnet.. Er ikke hjemme nå, sjekker siden.

8431134[/snapback]

normalt skal det komme pipelyder hvis ikke pross sitter ordentlig i. I og med at alt bare er svart tror jeg du kan belage deg på at hovedkort har tatt kvelden :/

RIP

Lenke til kommentar

Heh, du er tilgitt..

Broren min skal komme en eller annen gang i løpet av helgen (utdannet service-elektroniker).

Så får vi se.. Irriterende at jeg muligens må kjøpe nytt hovedkort også... Arg.

Men tenkte jo med en gang det var det når det nye minnet ikke funka..;)

Lenke til kommentar

selvfølgelig har jeg sjekka om minnet sitter nedi...:p

Broren min var her i dag, og vi konkluderte med at det er hovedkortet som har reist hjem. Ingen varsel når skjermkortet ikke er i, og når cpuen er ute, starter pcen automatisk igjen når man skrur den av..

Tenkte å kjøpe dette hovedkortet: (må spare litt peng først...)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323531&view=detailed

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
jeg hadde uansett bytta den PSU,en der..får frysninger bare av å se den.

8434061[/snapback]

Svært så smarte svar det var her. "ja, siden DU synes den er stygg, så bør jeg kjøpe meg en ny".

Er det samme som å si at: "okey, du liker ikke skoene mine? da kaster jeg dem, slik at du skal bli fornøyd"...

Lenke til kommentar

kremt..jeg burde kansje forklart meg litt nøyere men det er altså ikke utseende til PSU,en som "plager" meg men det faktum at den er av et merke som er kjent for å "kverke" innmat i datamaskiner.Elendig kvalitet med andre ord og jeg personlig hadde aldri stolt på en slik PSU fordi det koster fort veldig mye penger når en Qtec først "dauer" og gjerne da svir av resten av pc,en din i samme rennet.Nå er det selvfølgelig mange som bruker disse uten å få problemer men som sagt er disse kjent for å drepe HW når de går føyka,noe de gjør mye oftere en de fleste andre PSU merker.Spenningene er også ofte et problem på disse og det skaper ustabile maskiner.Søk på Qtec på forumet her og du sjønner hva jeg mener.En god stabil pc begynner med en PSU av god kvalitet.Bare en anbefaling fra min side..beklager at jeg ikke gikk i detaljer første gang men synes likevel det er unødvendig å rakke ned på IQ,en min.Vi prøver tross alt bare å hjelpe her.

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Jasså. Det var jeg ikke klar over. Kanskje en grunn til at utstyret tok natta til trådstarter. Jeg er helt enig med deg at PC'en burde starte med PSU. Altså, det å prioritere pengene i en god en. Det gjør alltid jeg, og nå skal jeg ha ny, men det blir neppe Qtek :)

Lenke til kommentar

Skal ærlig innrømme at jeg skulle fått MYE penger for å i hele tatt kjøpt en Q-TEC, og jeg skulle hatt enda mer for å i hele tatt brukt den :p.

Med andre ord så ville jeg ikke gjort noen av delene.

Men uannsett til saken:

Et hovedkort skal normalt ikke ta kvelden selv om man bytter rambrikker, men nå må vi huske på at enkelte hovedkort, bør kjøre Ramen i spesielle kombinasjoner for å få Dual Channel til å fungere. Har du sett etter i Manualen hvordan du skal sette Rambrikkene for å få Dual Channel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...