Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen som har erfaring fra bullemi?

Propaganda

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kommet i en situasjon der jeg har fått vite at en som står veldig nær meg har bullemi. Dette går veldig i perioder, sånn i forhold til humør osv.

Jeg har problemer med å vite åssen jeg kan takle dette, og hjelpe. Vil jo ikke si no feil, som igjen kan påvirke denne personen.

Jeg føler at det å dra de gode gamle :" neida, du er ikke feit, du ser kjempebra ut" kommentarene blir så nyttesløst, for det sitter jo i huet på denna personen uansett.

Hun er ikke feit, men ganske slank og veltrent, men noen ganger så bare får hun dissa kickene med mat, og kaster opp alt etterpå. Jeg er bekymra, for det er allerede skader som kommer av dette.

Noen som har erfaringer med dette, hva kan hjelpe?

Takker på forhånd for alle svar.

mvh Proppen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Isjda.

Tror du skal prøve å gripe fatt i problemet så fort som mulig. Spiseforstyrrelser går ikke over av seg selv. Prøv å snakke med helsesøster, f.eks, om hvordan dere skal ta det opp med hun.

Ellers så kan du jo kontakte IKS.

8429264[/snapback]

Tusen takk..den hjalp veldig :)

Lenke til kommentar
Tusen takk..den hjalp veldig :)

8432925[/snapback]

Godt å høre. :)

Lykke til med venninnen din. Håper det ordner seg.

8432972[/snapback]

takk takk..tar nok lang tid, men jeg gir nok ikke opp...stiller opp til alle døgnets tider, og jeg trur hun begynner å skjønne det. Skal værtfall alt som står i min makt for å få henne ut av dette vonde mønsteret.

Lenke til kommentar

Det største problemet med slike ting er vel å få personen til å innse problemet? Dersom det er som du sier at hun begynner å skjønne det er det et steg i riktig retning. Det er bra hun har noen som bryr seg og tar tak i det! Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Det største problemet med slike ting er vel å få personen til å innse problemet?

8442024[/snapback]

Ja, og det er det jeg veit er utfordringa...Det er liksom ikke ett problem for henne, for det skjer ikke så ofte osv..men det er fortsatt ett problem...

8443025[/snapback]

Så lenge det skjer i det hele tatt er det et problem. Det er vel ingen grunn til å tro at det ikke vil bli værre hvis ho ikke tar tak i det. Sånne ting går ikke over av seg selv. Stå på du!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så lenge det skjer i det hele tatt er det et problem. Det er vel ingen grunn til å tro at det ikke vil bli værre hvis ho ikke tar tak i det. Sånne ting går ikke over av seg selv. Stå på du!

8443137[/snapback]

Ikke sant...kunne ikke vært mer enig, og det trur jeg faktisk jeg har klart å presse inn i huet på a.

Nå vil hun få tak i hjelp :) ..så driver da å leiter etter tilbud innenfor psykiatrisk hjelp rundt sånne problemer...noen tips?

Dette er vel noe man kan få støtte til?

Lenke til kommentar
Hvis hun får hjelp gjennom barne- og ungdomspsykriatrien koster det hvertfall ingenting, hvis det var det du lurte på. :)

8521442[/snapback]

Er nok snakk om litt eldre enn det..vi snakker 20+...men er ikke mye penger å rutte med, hos meg eller henne..men er vel mulig å få noe støtte til dette?

Lenke til kommentar

Så lenge veninnen di har noen som bryr seg og er villig til å hjelpe så har ho allerede et godt utgangspunkt. Så lenge du står på håper og tror jeg at det vil gå bra med veninnen din. Jeg har egentlig ikke så mye peiling på dette selv men legger inn et par linker her som kanskje kan være til hjelp. På Lommelegen.no kan du stille spørsmål til profesjonelle fagfolk som sikkert kan gi deg noen gode råd.

- Fakta om bulimi.

- Hvordan behandles spiseforstyrrelser.

- Amab.no. Aksjonen mot anoreksi og bulimi. Dette er et nettsted om spiseforstyrrelser,hvor de blant annet har et eget forum. Her er det sikkert mye informasjon å hente.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei :)

Jeg har en del erfaring med bulimi, har tidligere lidd av det selv.. det er ikke noe å spøke med, jeg vet hvor hjernevaksa man blir av det. Man ljuger og kommer opp på alle slags unnskyldninger.. tilslutt begynner man å tro på dem selv.

Jeg vet det kan være vanskelig å forholde seg til mennesker med det, og man føler seg ofte hjelpeløs fordi man vet ikke hva som kan hjelpe.. man må bare støtte personen og håpe de innser problemet selv..

Den "du er ikke feit" kommentaren hjelper ingenting, og hvis denne personen ønsker å gå ned i vekt og noen kommentere at de har gjort det, vil (gjorde i alle fall jeg) man ta det som ros, man har da oppnådd målet sitt.

Lykketil med alt, håper det ordner seg ;)

Lenke til kommentar

Jaja, hva er det som er så farlig med å vært litt lubben? det er ikke noe galt i det, jeg har ikke sett den personen som står nær deg.

Men anyways, det spiller ikke noe rolle om en person er litt lubben, alle vet jo hvorfor vi lever. Vi lever får å leve livets gleder! Og en av dem er å spise, så si til denne personen lev livet spis det du vil! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...