Gå til innhold

Indexverdi -hva betyr det?

Cleopatra

Anbefalte innlegg

Jeg satte noen penger i BMB Global (04/08). Indexverdien står pr 10.04 i 141,97.

Kan noen hjelpe meg litt her:

Indexverdi må ikke forveksles med innløsningsverdi. Innløsningsverdi beregnet bl.a. ut fra gjenværende løpetid, rentenivå, underliggende opsjonsverdi og event. asiatisk hale og kan avvike til dels mye fra indexverdi. Innløsningskurs stilles av SpareBank 1 Markets på forespørsel.

Indexverdien kan avvike grunnet produktets struktur.

Hva betyr dette? Jeg skal ikke ta ut pengene før tiden er ute (feb.08).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Totalt enig med Naranek her, disse såkalte strukturerte produktene (ofte også kalt BMA eller banksparing med aksjeavkastning) er en felle som flere fagpersoner har advart om, bl.a. Knut Boye ved Norges Handelshøyskole. Det er også skrevet masteroppgaver og vitenskapelige artikler om emnet. Det hele koker ned til at banken har laget et enormt komplisert produkt, som selv for økonomer er vanskelig å forstå, noe sitatet ditt illustrerer. Gebyrene er svært høye og spiser som regel opp mye mer av avkastningen enn det de gjør for vanlige aksjefond. Aksjefond er fortsatt den anbefalte sparemetoden for de som ønskere aksjeavkastning.

Lenke til kommentar
Jeg satte noen penger i BMB Global (04/08). Indexverdien står pr 10.04 i 141,97.

Kan noen hjelpe meg litt her:

Indexverdi må ikke forveksles med innløsningsverdi. Innløsningsverdi beregnet bl.a. ut fra gjenværende løpetid, rentenivå, underliggende opsjonsverdi og event. asiatisk hale og kan avvike til dels mye fra indexverdi. Innløsningskurs stilles av SpareBank 1 Markets på forespørsel.

Indexverdien kan avvike grunnet produktets struktur.

Hva betyr dette? Jeg skal ikke ta ut pengene før tiden er ute (feb.08).

8428217[/snapback]

For å svare deg enkelt, det de sier her er at de kommer til å avkorte deg i forhold til indexverdien hvis du avslutter spareavtalen før tiden har gått ut.

Så du kan godt ta ut pengene, men du må høre med SpareBank 1 hva du eventuelt vil få i innløsningsverdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...