Gå til innhold

Til forsvar for 50mm'ern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde bare Canon 28mm f1.8 prestert bedre enn det den gjør så hadde valget vært enkelt. Blir nok en Sigma 30mm f1.4

Sigma har vel også 28mm f/1.8, som ikke yter så verst (men det er jo Sigma, med diverse kalibrerings-problemer), og er en del billigere enn 30mm f/1.4. Ellers får du sette opp Canon 24mm f/1.4L og 35mm f/1.4L på ønskelisten ;-)
Lenke til kommentar

Skal si meg enig i at 50mm er velegnet som portrettobjektiv for oss med crop-factor på 1,5-1,6.

Men det er vel mest interessant for de som tar mye portretter ? Eller er det andre ting som det er velegnet til ?

Jeg selv har tenkt å kjøpe et makro objektiv i samme område istedet (Canon 60mm eller Sigma 70mm).

Tom

Lenke til kommentar
Faktisk så venter jeg akkurat på at FedEx skal levere en 50mm Zeiss Planar ZM til Leicaen min...

8428381[/snapback]

Oh, my... :)

Bare si ifra hvis du skulle ta noen bilder det passer å vise frem! (irriterende hvor mange 50mm-ere en egentlig trenger - jeg har en stor og en liten, en 50/1.2 som er flott i tilgjengelig lys og på konsert og en Industar-22 Elmar f3.5-kopi som er grusomt skarp fra blender 5.6 og ned, men ingen av dem trives i motlys..)

Lenke til kommentar
Har 3 objektiv men 50mm bruker jeg på 9 av 10 bilder.

Jeg bruker "Adidas-zoom" og da blir de fleste bildene bra.

8429128[/snapback]

Jeg bruker nok 50 og 85mm linsene mer enn noe annet.

Jeg hadde et program som talte opp brennvidde og en del annet og ga fine grafer over hva som ble brukt på bildene, det var ganske avslørende. Dessverre så funket det ikke så bra på D200 raw filene. Noen som tilfeldigvis vet om noe sånt?

Håkon

Lenke til kommentar
Jeg hadde et program som talte opp brennvidde og en del annet og ga fine grafer over hva som ble brukt på bildene, det var ganske avslørende.  Dessverre så funket det ikke så bra på D200 raw filene.  Noen som tilfeldigvis vet om noe sånt?

Håkon

8429400[/snapback]

Nei, beklager.

Men du kan vel være så elskverdig å fortelle hvilket prog. du brukte på de andre filene dine. Høres svært intressangt ut :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde et program som talte opp brennvidde og en del annet og ga fine grafer over hva som ble brukt på bildene, det var ganske avslørende.  Dessverre så funket det ikke så bra på D200 raw filene.  Noen som tilfeldigvis vet om noe sånt?

Håkon

8429400[/snapback]

Nei, beklager.

Men du kan vel være så elskverdig å fortelle hvilket prog. du brukte på de andre filene dine. Høres svært intressangt ut :)

8429427[/snapback]

Programmet hette Exifstat og var laget av en nordmann som heter Geir Bjerke.

Han laget det for Nikon D70, men jeg tror han mistet interessen og det er ikke tilgjengelig lenger.

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...