Gå til innhold

Windows for 18 kroner

Anbefalte innlegg

Joda men jeg snakker om valgmuligheten for de som ønsker MS og som regel er det de fleste  :whistle:

Her snakker vi om folk som kanskje aldri har tatt i en datamaskin før. Akkurat som første gangen jeg skulle vise moren min data. Da er det et fett om man prøver seg på linux, windows eller macos - bortsett fra at førstnevnte er fritt og gratis. Dermed er det også en mye tryggere satsing for framtida fordi man har forutsigbarhet. Med Microsoft vet man aldri hva som skjer, plutselig om noen år kan prisen bli 100-doblet.

Igjen blir det øyet som ser,en kan se det på din måte eller en kan se det slik at de får et os for 18 kr + maskinen  istedenfor 1000 + å kjøpe maskinen utenom  :hmm:

8446049[/snapback]

Ikke sammenlikn med 1000,- for et OS her. Jeg vet ikke hva den billigste windows-versjonen kan kjøpes for her i landet, men det er vel isåfall Vista Home Basic, og ikke Windows Cripple Edition som M$ tilbyr her, og hvor du rett og slett ikke har noen norsk pris å sammenlikne med. Selv mener jeg den ikke er verdt stort mer enn 18 kr, og jeg mener i hvertfall at en kebab er en bedre investering.

En annen ting du glatt overser, er at linux kan kjøres på eldre hardware, mens M$ krever kjøp av dyre (ikke etter norsk standard såklart!) PCer.

8446198[/snapback]

Men jeg har da heller ikke nevnt et ord om at gratis os kan benyttes,hvor ser du det?

Jeg snakker om dem som vil benytte MS, selv min gamle mor som aldrig har benyttet en PC har hørt om MS, det blir straks værre med de andre, hvilket tror du hun da ville prøve?? Jeg tipper på det som hun hadde hørt om .

Og greit no at en kan få et OS fra MS til under 1000 kr,de billigste ligger vel rundt 700 kr, men pussig at det reagertes på det nå da det ellers brukes en pris på mellom 4-5000 kr når MS skal omtales negativt :whistle::whistle:

Da er det ikke billigste oem som trekkes frem :D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg har da heller ikke nevnt et ord om at gratis os kan benyttes,hvor ser du det?

Jeg snakker om dem som vil benytte MS, selv min gamle mor som aldrig har benyttet en PC har hørt om MS, det blir straks værre med de andre, hvilket tror du hun da ville prøve?? Jeg tipper på det som hun hadde hørt om .

Og greit no at en kan få et OS fra MS til under 1000 kr,de billigste ligger vel rundt 700 kr, men pussig at det reagertes på det nå da det ellers brukes en pris på mellom 4-5000 kr når MS skal omtales negativt  :whistle:  :whistle:

Da er det ikke billigste oem som trekkes frem  :D

8446322[/snapback]

Så din gamle mor bør læres opp i Microsoft-programmer. Ikke fordi hun noen gang har brukt det før, eller vet hva slags programmer dette er, men fordi hun har hørt om selskapet Microsoft? :no:

Skal vi bruke samme argumentasjon når jeg er på ferie i et eksotisk land. Jeg ser en spennende restaurant jeg aldri jeg vært i før, men nei, vi går vel ikke dit fordi den ikke er kjent. Vi leter oss fram til byens McDonald's isteden for der er det så trygt og godt :!:

Når det gjelder prisargumentet ditt vet jeg ikke engang hva du vil fram til. Jeg syns fortsatt 700-kroners windowsen din er drit hvis det er det du lurer på? Poenget mitt var bare at du kan ikke sammenlikne en enda mer forkrøplet Windows U-land Edition med selv den billigste her på berget, og dermed kan du heller ikke si at de gjør en god deal fordi den er så mye billigere. For billigere enn hva? Jeg mener tilbudet er så respektløst at MS like gjerne kunne tilby MS-DOS for 9 kroner. Enda billigere jo :!:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hensikten for Microsoft er å få flere kunder som i fremtiden betaler full pris.

Ja vel, da må nesten ikke få medisin når man er syk, av frykt at man kan bli frisk, og må starte og jobbe.

Ikke gi din stemme under valg, av frykt at din parti vil tappe.

Og ikke støtte opp for slike prosjekter, av frykt at et selskap vil tjene penger i fremtiden.

Og ikke gi penger til hjelpe-organisasjoner, på grunn av noe av det du gir går til en telefon selger………og, og, og,.

Hva er det som har første prioritet, og hva er frykten her: at microsoft skal tjene penger i fremtiden?

8445862[/snapback]

Vennligst hold diskusjonen til et minimumsnivå når det gjelder seriøs diskusjon.

Jeg frykter ikke at Microsoft skal tjene penger. Saken er at dette blir presentért som et hjelpetiltak for folk i fattige land, mens det er et tiltak først og fremst for å få flere kunder. På toppen av det hele er det et ufullstendig produkt.

Lenke til kommentar

Godt observert! Han etterlyser jo nettopp det at du skal nevne gratis OS.

Vel nå gjelder dette situasjonen i U-land. Ikke her hjemme i oljerike Norge. Fattige må selvfølgelig få velge selv hvilket OS de vil bruke:

• PC + Windows Cripled Edition til 303 dollar eller
  • OLPC med Linux til 100 dollar

Med tanke på den økonomiske situasjonen der, hvordan i all verden kan du insinuere at det tre ganger så dyre alternativet er best? Fordi det er et OS du bruker og er tilhegner av? Husk at fattige har mye mer nytte av å lære et OS de kan bruke når de slutter på skolen også. Ikke at opplæring i OS i seg selv er hovedmålet med undervisninga. Det meste kan nok læres like bra via begge OS. F.eks språk, matte, logikk, historie, kultur, geografi osv.

Og greit no at en kan få et OS fra MS til under 1000 kr,de billigste ligger vel rundt 700 kr, men pussig at det reagertes på det nå da det ellers brukes en pris på mellom 4-5000 kr når MS skal omtales negativt  :whistle:  :whistle:

8446322[/snapback]

Morsom konspirasjonsteori du kommer med her. Vi snakker vel om OS til undervisning i U-land fortsatt? Ikke Vista Ultimate, selv om det sikkert kan brukes det også hvis de går til innkjøp av ennå dyrere PCer. Eller sagt på en annen måte: Hvis de går til innkjøp av ennå færre maskiner.

Lenke til kommentar

8446322[/snapback]

Så din gamle mor bør læres opp i Microsoft-programmer. Ikke fordi hun noen gang har brukt det før, eller vet hva slags programmer dette er, men fordi hun har hørt om selskapet Microsoft? :no:

Skal vi bruke samme argumentasjon når jeg er på ferie i et eksotisk land. Jeg ser en spennende restaurant jeg aldri jeg vært i før, men nei, vi går vel ikke dit fordi den ikke er kjent. Vi leter oss fram til byens McDonald's isteden for der er det så trygt og godt :!:

Når det gjelder prisargumentet ditt vet jeg ikke engang hva du vil fram til. Jeg syns fortsatt 700-kroners windowsen din er drit hvis det er det du lurer på? Poenget mitt var bare at du kan ikke sammenlikne en enda mer forkrøplet Windows U-land Edition med selv den billigste her på berget, og dermed kan du heller ikke si at de gjør en god deal fordi den er så mye billigere. For billigere enn hva? Jeg mener tilbudet er så respektløst at MS like gjerne kunne tilby MS-DOS for 9 kroner. Enda billigere jo :!:

8446405[/snapback]

Neimen hallo i luken, hvem var det som dro inn dette med at det var et fett??

Her snakker vi om folk som kanskje aldri har tatt i en datamaskin før. Akkurat som første gangen jeg skulle vise moren min data. Da er det et fett om man prøver seg på linux, windows eller macos - bortsett fra at førstnevnte er fritt og gratis.

Og nettop når det er "et fett" som du sier vil jo selvsagt folk flest prøve det de har hørt om, tror ikke du også det?

Poenget mitt var bare at du kan ikke sammenlikne en enda mer forkrøplet Windows U-land Edition med selv den billigste her på berget,

Førts var prisen for høy,når den ble regulert så spilte det plutselig ingen rolle lengre :D er det ikke på tide å bestemme seg :p

Det jeg gjør er å sammenligne priseene på alternativene, greit nok at de får en bedre utgave til 700 kr,men det er fortsatt 682 kr dyrere og vil dermed utelukke de fleste fra å prøve dette oset, det er hele poenget.

At det så finnes gratise alternativer har jeg heller ikke benektet og det er faktisk fint at det gjør det, problemet er bare at når disse kommer ut i jobb er det liten sannsynelighet for at de treffer på disse grati osene :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Med tanke på den økonomiske situasjonen der, hvordan i all verden kan du insinuere at det tre ganger så dyre alternativet er best? Fordi det er et OS du bruker og er tilhegner av? Husk at fattige har mye mer nytte av å lære et OS de kan bruke når de slutter på skolen også. Ikke at opplæring i OS i seg selv er hovedmålet med undervisninga. Det meste kan nok læres like bra via begge OS. F.eks språk, matte, logikk, historie, kultur, geografi osv.

8446533[/snapback]

Meget gode poeng. Selv den gjennomsnittlige PC-kyndige ungdommen i Norge behersker ikke PC i grunnskole og videregående skole. Det er ikke rent sjelden undervisning "avsporer" til bruk av Windows og problemløsning der.

Når norsk ungdom har problemer med dette, hvordan skal da unge i fattige land klare å tyde merkelige feilmeldinger i et forkrøplet system?

Lenke til kommentar
problemet er bare at når disse kommer ut i jobb er det liten sannsynelighet for at de treffer på disse grati osene  :hmm:

8446541[/snapback]

Snekker'n, du er jo en gammel traver her på forumet. Du vet godt at et operativsytem er til for å fordele ressursene i datamaskinen til programmer og at en "bruker ikke operativsystemet", men programmene som kjører oppå. I skoleverket feks. brukes det typisk en nettleser og kontorprogrampakke. Holder disse åpne standarder på filformater er det likegyldig hva man bruker der og da. Hva angår bruk av andre programmer senere i livet: har man opparbeidet en generisk it kompetanse er det lett å ta i bruk ukjente programmer. Du kan sikkert installere et nytt program og du vet automatisk hvor du finner "lagre", "skriv ut", "innstillinger", hva "lagre som" betyr osv. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Godt observert! Han etterlyser jo nettopp det at du skal nevne gratis OS.

Vel nå gjelder dette situasjonen i U-land. Ikke her hjemme i oljerike Norge. Fattige må selvfølgelig få velge selv hvilket OS de vil bruke:

•  
  • PC + Windows Cripled Edition til 303 dollar eller

• OLPC med Linux til 100 dollar

8446322[/snapback]

Morsom konspirasjonsteori du kommer med her. Vi snakker vel om OS til undervisning i U-land fortsatt? Ikke Vista Ultimate, selv om det sikkert kan brukes det også hvis de går til innkjøp av ennå dyrere PCer. Eller sagt på en annen måte: Hvis de går til innkjøp av ennå færre maskiner.

8446533[/snapback]

Men ærlig talt da mann, HVOR sier jeg at det er bedre eller dårligere ?

Jeg snakker om dem som ønsker å bruke MS og som ikke har mulighet til å kjøpe fullversjonen.

Vel nok er de fattige,men jeg tror da vitterligen flere av dem har hørt om MS enn andre systemer og derfor vil jeg tro at en stor del vil foretrekke det og da har de et valg, de som ønsker noe annet har jo også et valg, men om tilbudet som MS har kommet med skal fjærnes så fjærner en jo også et valg, er det det som er ønskelig ??

Morsom konspirasjonsteori du kommer med her. Vi snakker vel om OS til undervisning i U-land fortsatt? Ikke Vista Ultimate,

Om du ønsker å kalle det en konspirasjon så vær så god,men jeg har faktisk ikke nevnt Ultimate, det jeg gjorda var å vise til at når MS skal omtales negativt på dette forum og prisen hommer inn så refereres det nettop til fullversjonen av Ultimate som er rundt 4500 kr, det sies ikke et ord om at samme utgave fås for rundt 1600 som oem eller at det finnes enda billigere alternativer.

Som du ser hadde det ingenting med bruk i uland å gjøre, så hvem som har "best" konspirasjonsteori kan vi sannelig diskutere :whistle:

Lenke til kommentar
At det så finnes gratise alternativer har jeg heller ikke benektet og det er faktisk fint at det gjør det, problemet er bare at når disse kommer ut i jobb er det liten sannsynelighet for at de treffer på disse grati osene  :hmm:

8446541[/snapback]

Ikke sikker på om du vet det, men Linux er i stadig større grad brukt i offentlige institusjoner rundt omkring i verden. I et land hvor prisen på windows kontra Linux er for høy, og samtidig linux gir like god funksjonalitet, er det vel egentlig ganske åpenbart hvilken kompetanse en søker.

Snekker'n, du argumenterer utifra et norsk ståsted, hvor 90% av alle maskiner kjører Windows, hvor "grunnleggende IT-kunnskap" i en jobbannonse betyr "grunnleggende Windows+Office-kunnskap", og hvor folk har råd til å betale mellom 900 og 4500 for en Windows-lisens.

I et land som Sierra Leone eller Indonesia er det plutselig ikke lenger slik at "alle" vet hvem Microsoft er, og hvordan en bruker en Windows-PC, både i arbeidslivet, skolen og hjemme. Dette vet Microsoft, og for å forhindre at disse begynner å bruke Linux eller andre frie alternativer, selger de en begrenset versjon som er så sterkt prisredusert at det blir vanskelig å si nei. Microsoft vil ikke nødvendigvis tjene penger av salget, men langsiktig vil de tjene grovt ved at skoleelever tilvennes bruk av Windows, og når de trer ut i arbeidslivet vil de fortsatt bruke Windows. Denne taktikken bruker MS også i norske skoler, men det er bare ikke like mye oppstyr rundt det (forståelig nok). Andre (onde) selskaper som Coca-Cola og MacDonalds bruker lignende taktikker, dog ikke med like stort omfang, da de ikke har direkte tilgang på skolebarns hverdag i like stor grad. Kynisk som bare fy.

Igjen; en person i Sierra Leone eller Indonesia gir blanke i merkevaren Windows, personen ønsker bare en datamaskin med et fungerende OS. For Microsofts del er derimot dette uhyre viktig, og slike "tiltak" er resultatet, ikke av veldedighet, men for å komme konkurrenten linux i forkjøpet.

Lenke til kommentar
problemet er bare at når disse kommer ut i jobb er det liten sannsynelighet for at de treffer på disse grati osene  :hmm:

8446541[/snapback]

Snekker'n, du er jo en gammel traver her på forumet. Du vet godt at et operativsytem er til for å fordele ressursene i datamaskinen til programmer og at en "bruker ikke operativsystemet", men programmene som kjører oppå. I skoleverket feks. brukes det typisk en nettleser og kontorprogrampakke. Holder disse åpne standarder på filformater er det likegyldig hva man bruker der og da. Hva angår bruk av andre programmer senere i livet: har man opparbeidet en generisk it kompetanse er det lett å ta i bruk ukjente programmer. Du kan sikkert installere et nytt program og du vet automatisk hvor du finner "lagre", "skriv ut", "innstillinger", hva "lagre som" betyr osv.

8446634[/snapback]

Jepp, samtidig vet jeg at ved en jobbsøknad dær data er viktig så blir en bla spurt om kjennskap til div programmer og om det ikke har endret seg vesentlig de siste par år så er hovedintressen om du takler programmvare fra MS, dette fordi de fleste har det .

uansett så var ikke det mitt hovedargument her,mitt argument var muligheten for å velge og ved dette tilbudet fra MS har de muligheten til nettop det,men det virker ikke som alle liker det :hmm:

Lenke til kommentar
At det så finnes gratise alternativer har jeg heller ikke benektet og det er faktisk fint at det gjør det, problemet er bare at når disse kommer ut i jobb er det liten sannsynelighet for at de treffer på disse grati osene  :hmm:

8446541[/snapback]

Se for deg følgende eksempel: En lokal bedrift i Kenya har behov for et sett med PCer for å holde daglig kontakt med kundene sine når de skal forhandle kaffepriser vs. kvalitet. Bedriften står ovenfor valget:

• [*]Bruke gratis linux og kjøpe inn PCer for et par hundre dollar per stk[*]Bruke billigste Windows til f.eks 700 kr Vista Home Basic og kjøpe PCer til 400 dollar per stykk for noe billigere takler ikke Vista Home Basic.[/liste]

Hva tror du de velger dersom de ansatte kan Linux fra skolen?

Hva tror du de velger dersom de ansatte kan Windows fra skolen?

Hva tror du 2 ukers opplæring (2 uker tapt arbeid) koster i Kenya?

Hva koster da de to alternativene for bedriften?

Lenke til kommentar

8446541[/snapback]

Ikke sikker på om du vet det, men Linux er i stadig større grad brukt i offentlige institusjoner rundt omkring i verden. I et land hvor prisen på windows kontra Linux er for høy, og samtidig linux gir like god funksjonalitet, er det vel egentlig ganske åpenbart hvilken kompetanse en søker.

Snekker'n, du argumenterer utifra et norsk ståsted, hvor 90% av alle maskiner kjører Windows, hvor "grunnleggende IT-kunnskap" i en jobbannonse betyr "grunnleggende Windows+Office-kunnskap", og hvor folk har råd til å betale mellom 900 og 4500 for en Windows-lisens.

I et land som Sierra Leone eller Indonesia er det plutselig ikke lenger slik at "alle" vet hvem Microsoft er, og hvordan en bruker en Windows-PC, både i arbeidslivet, skolen og hjemme. Dette vet Microsoft, og for å forhindre at disse begynner å bruke Linux eller andre frie alternativer, selger de en begrenset versjon som er så sterkt prisredusert at det blir vanskelig å si nei. Microsoft vil ikke nødvendigvis tjene penger av salget, men langsiktig vil de tjene grovt ved at skoleelever tilvennes bruk av Windows, og når de trer ut i arbeidslivet vil de fortsatt bruke Windows. Denne taktikken bruker MS også i norske skoler, men det er bare ikke like mye oppstyr rundt det (forståelig nok). Andre (onde) selskaper som Coca-Cola og MacDonalds bruker lignende taktikker, dog ikke med like stort omfang, da de ikke har direkte tilgang på skolebarns hverdag i like stor grad. Kynisk som bare fy.

Igjen; en person i Sierra Leone eller Indonesia gir blanke i merkevaren Windows, personen ønsker bare en datamaskin med et fungerende OS. For Microsofts del er derimot dette uhyre viktig, og slike "tiltak" er resultatet, ikke av veldedighet, men for å komme konkurrenten linux i forkjøpet.

8446647[/snapback]

Siden du vet at de gir blanke,så regner jeg med du dokumenterer det, jeg venter spent .

Og som du ser har jeg gang på gang sagt at jeg gir blanke i hva de velger,men jeg synest det er bra at også MS har gitt dem mulighet til å velge, at det så faller MS motstandere tungt for brysten er en annen sak .

Lenke til kommentar

8446541[/snapback]

Se for deg følgende eksempel: En lokal bedrift i Kenya har behov for et sett med PCer for å holde daglig kontakt med kundene sine når de skal forhandle kaffepriser vs. kvalitet. Bedriften står ovenfor valget:

• [*]Bruke gratis linux og kjøpe inn PCer for et par hundre dollar per stk[*]Bruke billigste Windows til f.eks 700 kr Vista Home Basic og kjøpe PCer til 400 dollar per stykk for noe billigere takler ikke Vista Home Basic.[/liste]

Hva tror du de velger dersom de ansatte kan Linux fra skolen?

Hva tror du de velger dersom de ansatte kan Windows fra skolen?

Hva tror du 2 ukers opplæring (2 uker tapt arbeid) koster i Kenya?

Hva koster da de to alternativene for bedriften?

8446740[/snapback]

Det sier seg selv at de ville valgt det billigste og det har jeg heller ikke benektet eller hatt motforestillinger mot, mitt poeng har vært og er at ved MS sitt tilbud har de fått enda en valgmulighet og så får de selv ta valget.

Det er vel heller ikke slik at alle må ta samme valg,mulig en skole velger MS en annen Linux og da har en jo folk som kan ta jobber uansett hvilket sytem bediften har :hmm:

Lenke til kommentar
Førts var prisen for høy,når den ble regulert så spilte det plutselig ingen rolle lengre  :D  er det ikke på tide å bestemme seg  :p

Det jeg gjør er å sammenligne priseene på alternativene, greit nok at de får en bedre utgave til 700 kr,men det er fortsatt 682 kr dyrere og vil dermed utelukke de fleste fra å prøve dette oset, det er hele poenget.

8446541[/snapback]

Jeg skjønner ikke at du fortsetter denne argumentasjonen, da jeg ikke har sagt et ord om hva jeg synes om de norske prisene på windows i denne diskusjonen. (Ja, de er for høye hvis du på død og liv vil høre det, men det er ikke temaet her). Poenget mitt er at MS ikke driver veldedighet, og du har heller ikke grunnlag for å hevde at 18,- er billig i denne sammenheng. OSet har også flere kunstige begrensninger som er helt ufattelige i 2007. Selv MS-DOS har ikke begrensninger på hvor høy oppløsning man vil kjøre :thumbdown:

Må de lære Wintendo for å komme ut i jobb? Sorry, I just LOL'ed :!:

Dessverre er det stor sjanse for at mange i u-land enten:

1. Ikke får seg jobb.

2. Får en slitsom og manuell jobb hvor man aldri ser snurten av en PC uansett.

Til orientering hadde vi faktisk en del Tiki 100-maskiner på skolen min. Gikk det utover utdannelsen? Lærte jeg mindre data? Nei, såklart ikke. Forøvrig hadde jeg et godt grunnlag i andre kontorpakker den første dagen jeg kom borti MS Office, og jeg lærte stort sett alt jeg trengte i Word og Excel i løpet av en dag. Jeg kan love deg her og nå at ingen elever får noe handicap av at de bruker linux i skolen fremfor Windows.

Lenke til kommentar
mitt argument var muligheten for å velge og ved dette tilbudet fra MS har de muligheten til nettop det,men det virker ikke som alle liker det  :hmm:

8446698[/snapback]

trodde debatten handlet om hvilken teknologi som kan være mest fordelaktig for de "it-løse" landene å ta i bruk.

(slik jeg ser det dreier det seg om valget mellom åpen eller lukket teknologi, på mange måter et viktigere tema enn hva som er billigst). Fri programvare gir sterkere brukerrettigheter (frihet gjennom copyleft), uavhengighet av spesiell(e) leverandør(er), representerer åpenhet rundt teknologien og inviterer til brukermedvirkning og deling av kunnskap. Jeg stemmer for fri programvare som en bærende plattform for fremtidens digitale kunnskapsproduksjon.

det er forøvrig ikke uten grunn at FN er opptatt av fri programvare:

http://www.onlamp.com/pub/a/onlamp/2006/07...n_and_foss.html

Endret av mandela
Lenke til kommentar

For noen år siden (da det ikke fantest så gode gratis alternativer) så var nok Windows og Microsoft Office krav i noen søknader. Jeg har ingen statistikk over slike, men jeg vil tro at i fattige land (som lettere tar i bruk gratis programvare), så er det ikke sikkert at Microsoft-programvare stilles som krav.

Det bør nevnes at for eksempel OpenOffice er laget slik at det skal være veldig likt Microsoft Office.

Det er nok flere der som vet om Microsoft enn om konkurrenter, men jeg tror ikke at det veier tungt i en eventuelt vurdéring. Men det er kanskje noen som ikke får høre om alternativer. Men om merkenavnet Microsoft blir regnet som et argument for dette produktet, så ser heller saken tynn ut for Windows til 3$.

Kanskje Simen1 eller noen andre kan liste opp argumentene for og mot hvert av alternativene så de som ikke orker å lese gjennom alle sidene kan delta i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Til orientering hadde vi faktisk en del Tiki 100-maskiner på skolen min. Gikk det utover utdannelsen? Lærte jeg mindre data? Nei, såklart ikke. Forøvrig hadde jeg et godt grunnlag i andre kontorpakker den første dagen jeg kom borti MS Office, og jeg lærte stort sett alt jeg trengte i Word og Excel i løpet av en dag. Jeg kan love deg her og nå at ingen elever får noe handicap av at de bruker linux i skolen fremfor Windows.

8446805[/snapback]

Enig. Spesielt når det er Linux mot et forkrøplet Windows, så er det liten tvil om hva som er best egnet. Og når mindre tid går bort i frustrasjon over merkelige problem med programvaren, så blir det mer effektiv jobbing og brukeren lærer mer.
Lenke til kommentar

8446541[/snapback]

8446647[/snapback]

Siden du vet at de gir blanke,så regner jeg med du dokumenterer det, jeg venter spent .

Og som du ser har jeg gang på gang sagt at jeg gir blanke i hva de velger,men jeg synest det er bra at også MS har gitt dem mulighet til å velge, at det så faller MS motstandere tungt for brysten er en annen sak .

8446741[/snapback]

Whilst there is an increasing usage of computers by government ministries companies and non governmental organisation, computer use in universities and junior and high schools is still very limited and needs urgent intervention.

Hvordan kan en merkevare være kjent om svært få i det hele tatt har brukt en PC? Og om de har hørt om det (via via), vil det være rimelig at de velger en vag, ukjent merkevare fremfor et billigere, bedre produkt?

Og tror du virkelig at MS gjør dette for at de skal ha mulighet til å velge Windows? Om de absolutt må ha MS Windows, piratkopiererer de det. Det er i asia og uland en har størst andel piratkopiering. Det MS prøver på, er å fange opp dem som ellers ville piratkopiert, samt tvinge seg inn i utdanningssektoren for å fange opp elever som ellers ville brukt linux. "There's no such thing as a free lunch", MS gjør dette for å tjene penger på ulands inntreden i IT-verden. Settes prisen ned med nærmere 100x i dag, kan den lett settes opp igjen når halve afrika er avhengig av Windows, slik europa og amerika er i dag.

Simen1 kom med en bra allegori lengre opp i tråden; MS kan sammenlignes med en dealer som gir første skuddet gratis. Når en så kommer tilbake og _må_ ha mer, blir det veldig fort veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Med tanke på den økonomiske situasjonen der, hvordan i all verden kan du insinuere at det tre ganger så dyre alternativet er best?

8446533[/snapback]

Men ærlig talt da mann, HVOR sier jeg at det er bedre eller dårligere ?

Men ærlig talt da mann, Hvor sier jeg at du sier det er bedre eller dårligere ?

Insinuere

Jeg snakker om dem som ønsker å bruke MS og som ikke har mulighet til å kjøpe fullversjonen.

Da er det fult mulig vi prater om to forskjellige brukergrupper. Jeg prater om skoler i U-land som ønsker å bruke PC i undervisningen til f.eks språk, matte, geografi, osv.

Vel nok er de fattige,men jeg tror da vitterligen flere av dem har hørt om MS enn andre systemer og derfor vil jeg tro at en stor del vil foretrekke det og da har de et valg, de som ønsker noe annet har jo også et valg, men om tilbudet som MS har kommet med skal fjærnes så fjærner en jo også et valg, er det det som er ønskelig ??

Hva spiller det for rolle hva barna har hørt om? Det viktige er vel å kunne ta i bruk PC i undervisningen. Jo billigere PCer og OS jo flere blir det som får den muligheten. Når alternativene koster henholdsvis 100 og 303 dollar så sier det seg selv hvilken løsning som gir flest muligheten til å bruke PC i skolen og dermed hvilket alternativ som hever kunnskapsnivået mest.

Morsom konspirasjonsteori du kommer med her. Vi snakker vel om OS til undervisning i U-land fortsatt? Ikke Vista Ultimate,

Om du ønsker å kalle det en konspirasjon så vær så god,men jeg har faktisk ikke nevnt Ultimate,

Hvor har jeg påstått at du nevnte Ultimate? Hvorfor påstår du jeg har påstått det? Hva er poenget med å tilbakevise en påstand jeg aldri kom med? Bare for å vise at "du har rett"? Hvis det er taktikken din for å komme deg frem i diskusjoner så vil jeg si at det ikke fører diskusjonen noe videre. Det fører bare til at vi står i stampe og tilbakeviser ting de andre ikke har sagt for å fremme vårt eget synspunkt. Hvis du vil diskutere saken så foreslår jeg at du slutter å konstruere påstander du kan tilbakevise.

det jeg gjorda var å vise til at når MS skal omtales negativt på dette forum og prisen hommer inn så refereres det nettop til fullversjonen av Ultimate som er rundt 4500 kr, det sies ikke et ord om at samme utgave fås for rundt 1600 som oem eller at det finnes enda billigere alternativer.

Greit, men så er ikke poenget med denne tråden eller argumentene her å sverte Vista Ultimate heller. Tråden omhandler U-lands Windows for skoleverket og vi ser det opp mot de mest sannsynlige alternativene.

Som du ser hadde det ingenting med bruk i uland å gjøre, så hvem som har "best"  konspirasjonsteori kan vi sannelig diskutere  :whistle:

8446640[/snapback]

Ja, da er vi vel enige om å droppe det 4-5000 kroners OSet i den videre diskusjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...