j-- Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hvorfor gjør ikke MS dette gratis? De vil nesten ikke tjene penger på dette i det heletatt, om det virkelig blir snakk om $3 per plate. Jeg tror de ville tjent mye mer på å la trengende få denne versjonen helt gratis, og heller ta inn penger på de vanlige versjonene av operativsystemet. 8428749[/snapback] Fordi 1million plater x 18kr = 18millioner 1million plater x 0kr = 0kr 8428761[/snapback] La oss si at vi har 10 millioner potensielle kjøpere av billigversjonen. Om hver plate koster 18,- 1/2 av disse går for linux fordi de ikke har råd til 18,- i utgift. 5 000 000 * 18,- = 90 000 000 millioner kroner til Microsoft umiddelbart. la oss si at 10% av de som kjøper billigversjonen kjøper et dyrere windowsoperativsystem innen 10 år pga. at de er blitt vandt til operativsystemet. 5 000 000 / 10% * 2000(la oss si at windows koster det) = 1 000 000 000,- til microsoft over 10 år. det blir da totalt 1 090 000 000 til Microsoft over 10 år Om hver plate er gratis: la oss si at 10% av de som får billigversjonen gratis kjøper et dyrere windowsoperativsystem innen 10 år pga. at de er blitt vandt til operativsystemet. 10 000 000 / 10% * 2000(la oss si at windows koster det) = 2 000 000 000,- det blir da totalt 2 000 000 000 til Microsoft over 10 år Advarsel: Helt løse tall fra min side. Mulighet for regnefeil. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) det er vel like mulig at "lokale" folk kan tjene penger (på "skikkelig vis") på Windows støtte enn Linux (div distribusjoner). Jeg mener bare at det er mer fremtidsrettet (dessverre) at de lærer seg Windows. Særlig om de er så heldige at de får muligheten til å få seg en jobb osv. For de som kun kommer til å møte PC "hjemme" så er det vel ikke så viktig om det er Windows eller "linux" uansett. Men det ALLER BESTE hadde vel vært en kombinasjon av Windows og "linux" ?? J 8428674[/snapback] Hvorfor er det sikkert at de møter Windows i arbeidslivet? Mange land, feks India, Brasil, Venezuela, Cuba og afrikanske land bruker de jo Linux i stats administrasjonen. I mange land bruker de jo Linux på skolene. Tror Microsoft ser at de taper markedsandeler i utviklingsland, fordi de foretrekker å bruke Linux og fri programvare. 8428817[/snapback] veldig mange vil møte "linux" og veldig mange vil møte Windows. Det har nå blitt billigere å styrke windows kompetansen også! Som nevnt så tror jeg at en kombinasjon av begge vil være best for ikke å "låse seg" til et at "valgene". Valgfrihet er vel det som er best for ALLE? dette handler ikke om at MS tvinger alle til å bruke Windows! det handler om at de åpner for rimelige lisenser av lettdrevne versjoner av Windows. Valgfrihet er helt topp! Endret 20. april 2007 av lohelle Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 ble så mye å sitere simen1 at jeg ikke gjør dette. Jeg skjønner dine poeng og jeg tror du skjønner mine også (så det er sagt) Joda, vi skjønner nok hverandre ganske godt, men er vel litt uenige om noen detaljer. Det er sånn det skal være i et diskusjonsforum det er vel like mulig at "lokale" folk kan tjene penger (på "skikkelig vis") på Windows støtte enn Linux (div distribusjoner). Jeg mener bare at det er mer fremtidsrettet (dessverre) at de lærer seg Windows. Særlig om de er så heldige at de får muligheten til å få seg en jobb osv. Trendene skifter fort i databransjen. Linux har vært på frammasj lenge, men jeg tror det snart når det punktet der den jevne PC-bruker har hørt om det og får øynene opp for det. Det kan bety en historisk omveltning om ikke så mange år. Linux kan vippe rundt hele markedet på under et tiår og få Microsoft til å bli en lilleputt. Nøyaktig hvordan, når eller om det skjer vet jeg selvsagt ikke, men jeg tar ikke utgangspunkt i at Windows er det eneste, helt sikkert framtisrettede de fattige bør sette seg inn i. Jeg ser det altså som en reell mulighet at det er Linux de vil få mest bruk for i jobbsammenheng i framtida. For de som kun kommer til å møte PC "hjemme" så er det vel ikke så viktig om det er Windows eller "linux" uansett. Men det ALLER BESTE hadde vel vært en kombinasjon av Windows og "linux" ??8428674[/snapback] Jepp, jo mer kunnskap jo bedre Om PCen takler begge deler og det ikke går nevneverdig ut over økonomien eller brukervennligheten så kan det være greit å lære windows også. Kan man begge deler er man godt sikret i å ha riktig bakgrunnskunnskaper for framtida, uansett om Linux eller Windows er det som vinner frem på sikt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hvorfor gjør ikke MS dette gratis? De vil nesten ikke tjene penger på dette i det heletatt, om det virkelig blir snakk om $3 per plate. Jeg tror de ville tjent mye mer på å la trengende få denne versjonen helt gratis, og heller ta inn penger på de vanlige versjonene av operativsystemet.8428749[/snapback] Fordi 1million plater x 18kr = 18millioner 1million plater x 0kr = 0kr 8428761[/snapback] 18 millioner krone er en fluebæsj for Microsoft. De kunne gjort det gratis om de ville, selv en milliard eksemplarer skulle gått greit økonomisk sett. Poenget er nok heller at Microsoft skal tilvenne de fattige å betale. Etter hvert som landene utvikler seg og får bedre økonomi så stiger nok prisene. Er det ikke snakk om starter edition (max aplikasjoner på 8 om gangen)?8428746[/snapback] Det står maks 3 i artikkelen. Og vi må ikke glemme hvem som betaler de windows lisensene... jo nettopp vi!8428746[/snapback] det er ikke "vi" som betaler de lisensene. de betaler seg selv. 18 kr holder sikkert for cd, emballasje osv. kan umulig tenke meg at det dreier seg om mer enn 18 kr. det det dreier seg om, er at MS utvider bruken av windows på en måte de verken tjener eller taper penger på NÅ, men som de kommer til å tjene rått på om noen år. det blir som med narkotika; første gang gratis, sånn at du blir avhengig, deretter må man betale. 8428787[/snapback] Det er nettopp for å skape avhengighet i ung alder og for et langt liv at de begrenser billiglisensene til skoler og utdanningsformål. Det samme gjør de i Norge. Det finnes til og med eksempler på at Microsoft har gitt bort et helt skolesett med lisenser gratis til norske skoler som var i ferd med å gå over til Linux for å få de tilbake. Microsoft tjener enormt på den kunnskapsmessige avhengigheten de skaper for elever. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Er helt klart ett godt initiativ fra MS sin side dette, gi flere muligheten til å bruke windows som OS. De fleste av de som har råd til en pc av denne gruppen har faktisk også råd til 3$ i avgift for OS'et. Det er ikke slik at de som tjener 1$ om dagen har muligheten til å kjøpe seg en pc, uansett hvor dårlig denne er. Likevell ser jeg det som bedre å selge pc'er til en billig penge med ferdiginnstallert linux på. 1) Det hadde dratt ned kostnadden på pc'en med ett gratis OS. 2) Det er ikke til å stikke under en stol at linux er på stor fremmarsj og at flere nasjoner, også I-land, tar i bruk linux i det offentlige. Både pga. mulighetene som ligger der og pris. 3) En slipper å være redd for at MS skal gjøre noen krumspring fremover og tjene penger på dette likevell. Det å si at linux er vanskeligere å lære seg å bruke til vanlige ting, regneark, tekstprogrammer, netttjenester og e-mail, enn windows er bare tull. Til og med jeg, som har brukt windows siden gode gamle DOS og win 3.11 klarte og omstille meg til bruk av Ubuntu, også med de fryktede ATI-driverne, mye pga. hjelpen i dette forumet og ubuntuforums. Bruker nå ubuntu 90% av tiden og merker ting er MYE enklere her enn i windows hvis du først forstår hva du skal gjøre. Joda, er selvsagt ett bra initiativ av MS dette, selv om jeg mye heller ville sendt ut ferdigbygde pc'er med en preinnstallert linux-distro enn å først kjøpe en pc, som jeg tviler kan kjøre på så gammel HW som linux kan (ergo dyrere) uansett hvor strippet den er, og så kjøpe ett OS til 3$ som er det samme som å si at de "rike" i u-landene får muligheten, og ikke de som har 1$ om dagen å leve på. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Bra initiativ fra Microsoft! Kommer vel sikkert noen her som klarer å vri dette til noe negativt også... 8428081[/snapback] Det er negativt fordi Microsoft aldri ville gjort noe sånt hvis de ikke hadde sett konkurranse i OLPC. Uten OLPC hadde vi ikke sett noen billig Windows for utviklingsland. Men fordi Microsoft vet at OLPC har et stort potensiale til å bli en hit og kan komme til å forme millioner av barn verden over og deres oppfatning av hvordan en PC skal fungere (dvs ikke som Windows), så lanserer de dette stuntet som et mottiltak for å låse barna til Windows og Microsoft resten av livet. Motbydelig, spør du meg. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Jeg synes dette er ubetinget positivt! Kanskje dette kan sabotere “One laptop pr child” prosjektet. De skulle jo gi fattige både både hardware, fullverdig OS + fullverdige programmer til en stygglav penge- jeg unner dem det ikke! Har de ikke penger til fullverdige produkter så får de holde seg til cripleware spør du meg.8429082[/snapback] Edit: Jeg leste hele innlegget ditt en gang til og konkluderte med at du er syrlig ironisk. Noe annet kan rett og slett ikke stemme. Endret 20. april 2007 av asbjornu Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 http://www.digi.no/php/art.php?id=366169 OLPC suger. punktum. rævva løsning. Det er vel greit at MS skjønner at de ikke kan kreve full pris for software i fattige land? Dette er jo bare genialt. Linux suger for mye til at jeg støtter det som system for menigmann, og spesielt som u-hjelp system. Skal man gjøre noe så gjør det skikkelig. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hvordan i all verden hjelper Windows til 18 kroner når en PC som kan kjøre dritten koster 5.000kr og det ikke finnes systemer i landene til de fattige som trenger dette til å selge og distribuere PC-ene? Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Ser ikke helt problemet her jeg, såklart ms har lyst til å tjene penger, det er jo det som er vitsen med å drive et selskap. Folk som bor der har vell uansett bare godt av flere valgmuligheter, enten kjøpe windows til 18kr eller gratis for ubuntu f.eks.. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Raptor,20/04-2007 : 11:32]Bra initiativ fra Microsoft! Kommer vel sikkert noen her som klarer å vri dette til noe negativt også... 8428081[/snapback] folk har tydeligvis forskjellige meninger, men jeg klarer ikke å se noe negativt i dette. Om noen absolutt VIL ha Windows så har de nå muligheten til dette, lovlig altså, med en mye lavere inngangspris. Jeg tror uansett ikke at den fattige personen med en P200 og 64 MB RAM bryr seg så mye om at han kun får brukt 800x600 oppløsning.. og selv ikke JEG som er en relativt hardcore PC-bruker pleier å ha så mye mer enn 3 samtidige programmer åpne (om flere explorer-vinduer regnes som et program i hvert fall!) 8428764[/snapback] For så vidt ok at de gjør et forsøk, men et så amputért system er en skam. Men hvorfor skal fattige folk absolutt ha et system som nesten ikke er brukbart og vil gå tregt på gamle pcer? Ulike Linux-distribusjoner vil kjøre bedre og tilby minst like gode muligheter som en fullversjon av Windows! Microsoft gjør dette for å hindre at flere vil bruke Linux, det er liten tvil i det. Først om Microsoft hadde tilbytt en fullverdig versjon av Windows til lav pris eller gratis hadde det vært et godt initiativ, men hensikten er fortsatt der. http://www.digi.no/php/art.php?id=366169OLPC suger. punktum. rævva løsning. Det er vel greit at MS skjønner at de ikke kan kreve full pris for software i fattige land? Dette er jo bare genialt. Linux suger for mye til at jeg støtter det som system for menigmann, og spesielt som u-hjelp system. Skal man gjøre noe så gjør det skikkelig. 8429229[/snapback] OLPC er nok ikke noe serlig brukbar, men det er ikke Linux det står på. Skal du komme med slike uttalelser så får du komme med saklig begrunnelse. Noen fordeler med Linux:* Stabilt. * Gratis. * Fullverdig programvarepakke for de aller fleste. * Flere distribusjoner er enklere enn Windows i bruk. * Sikkert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 http://www.digi.no/php/art.php?id=366169OLPC suger. punktum. rævva løsning. Hvordan i all verden kan du konkludere det ut i fra en artikkel om en kontroversiell kritikers synsinger om stort sett maskinvaren, når FN og mange andre seriøse organisasjoner med gode intensjoner og mye kunnskap om fattige land mener det motsatte? En annen ting er at de er uenige om hva som er billigst og best, ikke at den ene løsningen er direkte dårlig og dyr. Det er vel greit at MS skjønner at de ikke kan kreve full pris for software i fattige land? Dette er jo bare genialt. Genialt at de undergraver ennå billigere programvare? Genialt at de tilbyr et OS som er like brukervennlig som en tvangstrøye? Genialt at de bruker taktikken om å gi det første skuddet gratis for å få fattige til å bli avhengige slik at videre utvikling av landet kan bremses i stadig økende grad ettersom de får bedre råd og bedrifter og privatpersoner kan tappes i stadig større grad? Linux suger for mye til at jeg støtter det som system for menigmann, og spesielt som u-hjelp system. Skal man gjøre noe så gjør det skikkelig.8429229[/snapback] At du ikke forstår deg på Linux og synes det suger betyr ikke at menigmann synes det samme. Skal man gjøre noe, bør det gjøres skikkelig ja, med åpen kildekode, gratis, god support, god programvare, stort utvalg av programvare og alle de andre gode grunnene. Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 MS lærer aldri. De skal altså selge en forkrøplet Windows i land hvor man kan få full pakke for 0,-? (Er vel akkurat det samme som ellers i verden, men never mind ) Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Akkurat, så det er derfor Microsoft selv har egne hjelpesider, forum, web/knowledgebase som hvem som helst kan søke i og benytte. Det er derfor Microsoft har bøtter og spann av mailinglister du kan abonnere på. Alt skyldes altså at de ønsker holde problemer skjult og hindre andre i å finne løsningen på kjente problemer? Nei, dette ble for dumt vel? Hos den ene skjer kodeutvikling i all åpenhet, åpent for kritikk fra allmuen og innsidere, hos den andre er det et lukket selskap hvor det ofte må rettsaker til for å få belyst ting. Jeg er derimot enig i at Microsoft er gode på dokumentasjon. Jeg vil tippe at jeg nå om dagen sitter omtrent 70% av min tid forran en datamaskin i Linux, 15% i Windows og 5% Solaris - så jeg er definitivt ikke "blendet av Windows". Det synes som om noe annet blender deg ja. Det er riktig at man kommer langt med man-sider og andre former for hjelpesider i Linux, men man kan faktisk skru på temmelig mye i Windows også om man innser at man kan oppnå ting på andre måter enn å trykke på et ikon eller en knapp med musa. For å skru på ting i Linux må man vite litt om hvordan ting fungerer i Linux. Det samme gjelder Windows, men her er det et "problem" at alt tradisjonelt har vært så lett at ingen skal behøve å lære seg noe som helst. Derfor tror veldig mange feilaktig at Windows har få muligheter til tweaking. Det er en ting "alle" kan gjøre med Linux som få kan gjøre med Window: Rote med kildekoden til OSet og tilhørende "moduler". Men vi vet jo alle hvor mange som faktisk fikser på denne koden selv - for ikke å snakke om hvor stor del av Norges beholkning som vil skjønne det spøtt av om de fikk titte på koden. Jeg begynner å bli litt klar av å svare på tilsvarende tull, men OK. Ta deg en liten runde rundt i etc katalogen, det er oversiktlig, og du finner stort sett det du ser etter hurtig. Dvs. om du er ute etter noe som ikke er dekket av GUI. Tilsvarende øvelse i MS er en helt annen historie, og selv om MS har gjort en del grep for å gjøre XP fleksibel så er du seriøst dårlig informert om du ikke er klar over hvor mye større fleksibilitet GNU/Linux byr på, uten at du trenger å skrive noe ny kode, synaptic vil faktisk bringe deg langt i så måte. Det er nok et poeng at brukere glemmer at det tok ting å lære seg Windows, men dette med gang på gang å hevde at Linux er like brukervennlig som Windows forutsetter en vesnetlig ting som folk ofte glemmer å nevne: At man har en maskin hvor all hardware er skikkelig støttet. Hver gang vi handler inn nye maskinserier på jobb så må man sjekke dem i hue og #¤% for å forsikre seg om at ubuntu vil funke på dem, og OFTE er det NOE som skaper problemer (ikke bare gjelder det trådløskort, men det kan også være ting som både gfx-støtte og lyd. For eksempel var det tidligere et herk å få ubuntu 6.0.6 til å gi lyd på Asus L. VX1). Da jeg for et års tid siden(?) skulle ha unbuntu 6.0.6 til å fungere med GeForce6800GTX-kort og en 24" Dell-skjerm måtte jeg til slutt skrive min egen modeline i xconfig-fila for å oppnå 1920x1200 oppløsning på skjermen. Dette er greit nok for slike som oss som synes det er litt humor å fikle litt en gang i blant, men guess what: Ole Nordmann opplever ikke slik fiklings som brukervennlig uansett hvor mangen man-filer eller brukerforum som er tilgjengelig... 8428856[/snapback] Dette begyunner å bli slitsomt. Punkt en, hvorfor inn i granskauen kjøper ikke din bedrift maskiner fra HP,Dell eller IBM med pre-innstallert linux, når dere åpenbart ikke har kunnskapen til å gjøre dette selv? Punkt to, skjermkortet du refererer til finnes ikke, derimot har jeg Edgy kjørende på en 6800GT og Dell 24" hjemme, ingen modeline var nødvendig, det funket out-of.-the-box med 1920x1200. Jeg har også en Inspiron 9400 hjemme med 7900 go grafikk og 1920x1200 og Edgy, funket out-of-the-box. Dersom problemet eksisterer slik som du sa, så er det mulig å fikse det uten en ny modeline. Du kunne satt opp din skjerm enkelt fra system settings i KDE uten noe konfig tull dersom det ikke skjedde automatisk. Neste gang du tror du vet noe så kan en litt annen tone være fornuftig. To-skjermoppsett er også lagt inn med GUI i KDE på Edgy, men synes noe umodent, med Feisty skal dette visstnok bli vesentlig bedre. Neste gang jobben finner på noe så idiotisk som å la sine ansatte få kjøpe inn utsyr i deler kan et lite besøk hos testing-teamet til Ubuntu være fornuftig, man trenger virkelig ikke lete med lykt og lupe for å finne hardware som er godt støttet, enten det gjelder lyd, nettverk eller skjermkort. Endret 20. april 2007 av Del Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 For så vidt ok at de gjør et forsøk, men et så amputért system er en skam. Men hvorfor skal fattige folk absolutt ha et system som nesten ikke er brukbart og vil gå tregt på gamle pcer? Ulike Linux-distribusjoner vil kjøre bedre og tilby minst like gode muligheter som en fullversjon av Windows! Microsoft gjør dette for å hindre at flere vil bruke Linux, det er liten tvil i det Det MS har å gi, (I tillegg til alt annet de er involvert I, rund om I verden) er et spesial laget programvare pakke. Jeg mener det er fantastisk og absolutt noe som kan bidra til utvikling.( the education suite includes Windows XP Starter Edition, Microsoft Office Home and Student 2007, Microsoft Math 3.0, Learning Essentials 2.0 for Microsoft Office, and Windows Live™ Mail desktop). Så det er gratis. Kostnader for media det blir distribuert med, er noe annet, det er ca 3$ og blir sikkert ordnet lokalt. Det vil si at utviklings steder tjener de pengene der. Og hvis argumentet om at det er mye penger å betale for dem, er riktig, så er det tilsvarende mye penger å tjene og. Jeg ser fornuften i det. Når det gjelder det Linux alternativet. Er det noen av dere som kritiserer (noen blir kvalme til og med av forslaget) her, kanskje du og jeg og ellers alle andre som forvarer og ønsker det, å samle opp 3 000.000 $, kjøpe Linux plater, og organisere det hele, slik at de får Linux og ikke Windows? Resten får vel andre prosjekter ordne opp i. Fordi det er flerre enn 1million som trenger det. Sikkert mange som vil ta fri fra jobben og familie forpliktelser for å få i gang en liten del (OS er vel det minste del her) av et gigantisk prosjekt, hvor så mange andre store aktorer er engasjert i., eller Ikke? Men til slutt: Har vi råd og rett? å kritisere slike tiltak på denne måten som det blir ellers kommentert her? Har vi mistet våres hjerneseller til fordel for pixel? Hadde vært riktig å ta noen telefoner for å undersøke hva de som blir berørt av det, mener om det? Eller hva de som allerede nytter slike tiltak har å si? (vi kommer vel til å være uenig med dem, tenker jeg, uansett, eller spesielt hvis de sier takk til Win) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Har vi råd og rett? å kritisere slike tiltak på denne måten som det blir ellers kommentert her?8429561[/snapback] Selvsagt skal vi ikke tro at Microsoft vil gi en ufullstendig programvarepakke til fattige fordi de tror at de er barmhjertige. Vi skal heller ikke være naive og ukritiske, og tro at dette får bare positive følger. Har vi mistet våres hjerneseller til fordel for pixel?8429561[/snapback] Muligens hvis vi tror at dette er ren barmhjertighet og tror at det beste for fattige folk er å få bruke et amputért system med store begrensninger. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 oppløsningen er jo grei, men 3 programmer??? Jaja, men mye for 18kroner er det vell.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 ********** Jo men jeg foretrekker en unge foran en Dos-Pc å skrive fem linjer, enn å gå rund å lære å krige, bruke våpen eller delta i andre uredelige opplegg., mens han venter på en P4 med Linux installert. Skolegang, lessing, disiplin, oppfølging, tilrettelegging, kontakt med omverden, samarbeid osv, osv, stimuleres ikke med å mistenkeliggjøre de som prøver å hjelpe i noe. Dvs. at det er uvesentlig for meg om det er Win eller Linux. Dvs at jeg vil gi 3$ uansett. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 oppløsningen er jo grei, men 3 programmer? Jaja, men mye for 18kroner er det vell.. 8430413[/snapback] Oppløsningen er heller ikke grei. Jeg kjørte 1024x768 på min eldgamle 386 om jeg ikke husker helt feil. 800x600 er så lavt at det går seriøst utover produktiviteten, og man blir sittende å scrolle hele tida. Mange programmer har også så omfattende menyer og toolbars at det blir håpløst i en slik oppløsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå