Gå til innhold

Bytte om på ladere N95 og BH-500?

koda

Anbefalte innlegg

Jeg har en AC-5 lader til N95 og en AC-3 lader til bluetooth-headsettet BH-500.

Det står ikke at disse kan brukes om hverandre (N95 kan bruke AC-4, AC-5 og DC-4, og BH-500 kan bruke AC-3, AC-4 og DC-4), men de har lik plugg, og da jeg prøvde å dytte DC-3 inn i telefonen, sa den at den ladet.

Noen som vet om dette allikevel skal gå, eller om jeg eventuelt kan skade utstyret?

Endret av koda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker samme lader til mobil og handsfree(n73 og BH200)

fungerer helt fint her, men ville brukt laderen som fulgte med telefonen for å lade handsfree og telefon, og ikke laderen som fulgte med handsfree settet, så hvis noe skulle skje så går det utover handsfree og ikke mobilen :p

Lenke til kommentar

Fikk dette svaret da jeg spurte Nokia:

"Takk for at du kontaktet Nokia Care kundeservice. Vi anbefaler at du ikke bruker en lader som ikke er godkjent til det enkelte produktet."

Virker ikke akkurat som de har undersøkt vedig nøye, kanskje jeg skal prøve meg på noen andre land sin NOKIA-support..

Lenke til kommentar

Begge har samme volt, men AC-3 har 350mA mens AC-5 har 800mA.

Betyr det at AC-3 vil fungere til N95, men bruke lang tid på å lade den, mens AC-5 vil dytte for mye juice inn i BH-500, og dermed kunne ødelegge den..?

..lenge siden fysikktimene gitt.

Lenke til kommentar

Rart di da skriver i tester man kan klare seg med en lader på tur fordi dem bruker samme lader da egentlig.. Jeg har Nokia BH 600, bruker ene mobil laderen både på den og på min N73 og N80. Om du går i butikken og ser på lader, står det nok en liste over mobiler ihvertfall den funker på

Kenneth

Lenke til kommentar

Svar fra Sverige:

"Tack för att du kontaktat Nokia Care kundsupport.

BH-500 är kompatibel med följande laddare: AC-3, AC-4 och DC-4. Dessvärre kan du inte ladda headsetet med samma laddare som din N95 eller tvärtom.

Med vänliga hälsningar, Nokia Service Professional Swedish Team Nokia Care"

Hmm..telefonen min sa i hvert fall at den ladet med AC-3 laderen, så jeg mistenker kundesupport for kun å slå opp i brukerhåndboken og ikke ha noe kunnskap utover dette:(

...Jeg har Nokia BH 600, bruker ene mobil laderen både på den og på min N73 og N80.

8465634[/snapback]

Hvilken lader bruker du?

Endret av koda
Lenke til kommentar

Så lenge spenningen (Volt) er den samme og pluggen er lik er det ingen problem å benytte laderene om hverandre. Om du har en på 350mA og en på 800mA, bruker du selvsagt den på 800mA og kasserer den andre. Den andre som er på 350mA vil ikke klare å levere nok strøm til at telefonen din vil lade skikkelig.

Lenke til kommentar

Nytt svar fra Sverige, etter å ha forklart dem at jeg har lest bruksanvisningen, men allikevel lurer på om det er mulig å bruke disse laderene om hverandre:

"Hej, Nej du kan inte använda samma laddare till dessa två. Som vi skrev innan så är det AC-5 som fungerar för N95 och AC-3 för BH-500. Du kan inte använda BH-500 laddare för att ladda N95 eller åt andra hållet. Med vänliga hälsningar, Nokia Service Professional Swedish Team Nokia Care"

...kanskje jeg hadde fått et skikkelig svar hvis jeg kunne finsk og sendt mail til support i Finland. Det virker i hvert fall som både support i Norge og Sverige ikke helt har den tekniske kompetansen til å svare på dette...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Når man bruker en lader med for svak amper risikerer man å ødelegge den. Det er sjeldent noe problem med en som er kraftigere da appartet som lades trekker det den trenger.

Noen som kan gi en tilbakemelding på BH-500 ? lurer på denne selv.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Det bør i teorien ikke være noe problem å bruke den kraftigste laderen, uansett om Nokia måtte anbefale det eller ikke, så lenge gitt spenning er den samme på begge laderne.

Ut over dette er det telefonen og håndfrien som bestemmer hvor mye strøm som skal trekkes, og de oppgitte strømmene på laderne er bare maksimale verdier. Bruk med andre ord den kraftigste, så bør det i teorien ikke være noe problem.

I gamle dager kunne det være et problem om laderen tålte mindre strøm enn utstyret krevde. Ta trakk den mer strøm enn laderen tålte, og sikringen i laderen gikk. I dag leverer laderen bare sin maksimal strømverdi når utstyret "krever" mer. Jeg ville kanskje vært litt skeptisk til å gi telefonen mindre strøm enn den krever på en gitt spenning, selv om det med dagens reguleringer i Li-Ion-batterier bør gå helt fint.

Ser pluggen lik ut, bør Nokia uansett forvente at laderne brukes om hverandre ;)

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...