Sinsen Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hei, jeg har akkurat tatt over en gammel (87) Saab 900 med automatgir. Flott bil, men jeg merker at når jeg kjører mye på lavt gir (køer i Oslo osv.) så lukter det litt svidd utenfor bilen når jeg stopper, litt som svidd clutch. I tillegg er girene veldig upresise når bilen er helt kald. Jeg vet desverre utrolig lite om bil og motor, men noen foreslår at jeg bør skifte oje girkassa, men, for det første er det litt dyrt (fått overslag på ca. 2000 kroner) og i tillegg mener jeg å ha lest at det ikke skal være nødvendig å skifte olje på den girkassa. Hva sier dere? Bytte olje, eller kan det være noe annet? Takk! Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 En automatgirkasse skal det egentlig ikke være nødvendig å skifte olje. Den er så og si vedlikeholdsfri, sjekk heller oljenivået å etterfyll hvis det er for lite. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Ja, det var det jeg trodde, og oljenivået ser ok ut... kanskje det er noe annet som er galt. Lenke til kommentar
AudiA4 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 En automatgirkasse skal det egentlig ikke være nødvendig å skifte olje.Den er så og si vedlikeholdsfri, sjekk heller oljenivået å etterfyll hvis det er for lite. 8428237[/snapback] Det der er heeeeeelt feil! Skift olje og filteret i kassa du, så blir nok imponert! Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Og 2000 kroner fattigere Noen forslag til et sted i Oslo som kanskje gjør det billigere? (Dette var et overslag fra Mekonomen). Endret 20. april 2007 av Sinsen Lenke til kommentar
AudiA4 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Og 2000 kroner fattigere Noen forslag til et sted i Oslo som kanskje gjør det billigere? (Dette var et overslag fra Mekonomen). 8429163[/snapback] Gjør det selv Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Hehe, jeg tror du overvurderer min evne til denslags, i tillegg bør jeg vel ha litt typisk verkstedutstyr for å gjøre noe sånt. Tror nok jeg feiger ut og overlater det til fagfolk. Endret 20. april 2007 av Sinsen Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 En automatgirkasse skal det egentlig ikke være nødvendig å skifte olje.Den er så og si vedlikeholdsfri, sjekk heller oljenivået å etterfyll hvis det er for lite. 8428237[/snapback] det er manuellkasser du ikkje trenger å skifte olje på. skifte av ATF er faktisk med i servicebeskrivelsen på bilar med automatgear. oljen er enkel å skifte sjøl. du tappar berre ut den gamle, tar ned bunnpanna ( på gearkassen, ikkje motoroljen ), tar ut filteret, tørkar vekk driten i panna, setter i NYTT filter, på med panna og tøm olje ned der du peiler oljen. det er viktig å ha rett mengde og rett type olje. ATF kostar rundt 150kr/liter vanlegvis. kan få det billigare, og dyrare. filter varierar en del, men nåken få hundrelappar sånn ca. einaste verktøy du trenger er et pipesett med 10-17mm piper vil eg tru (mest sannsynlig 13 eller 14mm) og en løftebukk. ei bøtte å tappe oljen i er selfølgelig og å foretrekke..... du kjenner vel kanskje en eller fleire som kan hjelpe? då skal det gå greit Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hei, jeg har akkurat tatt over en gammel (87) Saab 900 med automatgir. Flott bil, men jeg merker at når jeg kjører mye på lavt gir (køer i Oslo osv.) så lukter det litt svidd utenfor bilen når jeg stopper, litt som svidd clutch. I tillegg er girene veldig upresise når bilen er helt kald. Jeg vet desverre utrolig lite om bil og motor, men noen foreslår at jeg bør skifte oje girkassa, men, for det første er det litt dyrt (fått overslag på ca. 2000 kroner) og i tillegg mener jeg å ha lest at det ikke skal være nødvendig å skifte olje på den girkassa. Hva sier dere? Bytte olje, eller kan det være noe annet? Takk! 8427485[/snapback] Manuelle girkasser på 1.gen 900 fra '90 til '93 trenger ikke oljeskift. Automatkassen gjør derimot det, uavhengig av årsmodell. Fikk du med en reparasjonshåndbok til bilen (fortrinnsvis Bentley, Haynes duger også), så trenger du ellers bare standard fastnøkler i forskjellige størrelser for å bytte selv, boka guider deg gjennom. Har du ikke bok, så bør du kanskje la et profesjonelt verksted gjøre jobben. Jeg har hørt historier om mange, tilogmed profesjonelle mekanikere, som har tatt feil av tappepluggen til motoren og automatkassa, siden kassa utgjør bunnpanna på disse motorene. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Hei, jeg får nok krype til korset og la et verksted ta seg av det, jeg fikk med instruksjonsboken, men det er ingen beskrivelse av å skifte girolja, jeg tror det bare nevnes at dette er en del av sjekkpunktene ved alminnelig service. Jeg snakket med Snapdrive, og de sa faktisk at de ikke gjorde dette, og anbefalte meg å ta det med et merkeverksted... Jeg må få lagt opp en kurs for radio i bilen uansett, og prøver kanskje å få fiksa det samtidig. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Husk! peil olja med varm motor som står og går på tomgang. Automat er æsj og skru på Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 I en Haynesbok for Saab sto det at oljen i automatkassa ikke trengte å byttes så fremt bilen ikke har vært taxi eller budbil o.l Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 I min haynes verkstedhandbok til Ng900 står der at giroljen på automat kassa skal byttes hver 100.000 km Det er heller ingen vanskelig opperasjon som du og en kompis fint kan klare selv. Er bare og gjekke opp bilen og skru ut tappepluggen på kassa og passe på at olja havner i en donk eller noe sånn... Så er det bare og sette på pluggen igjen og fylle på ny olje. Det står i boka at motoren skal vere varm og, pga at da blir oljen i kassa tynnere og den renner lettere ut Hvilken olje og hvor mye olje du skal ha kan du spør om på saabverkstedet. Og du kan i samme slengen spørre om hvor tappe og påfyllings pluggen er på girkassa Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Hehe, litt motstridende her... jeg sjekker med et Saabverksted til uka tenker jeg. Sjekka forresten olja på varm motor akkurat. Nå vet ikke jeg om olje som bør skiftes ser dårligere ut en annen olje, men den var i alle fall klar og fin, og luktet ikke ille. Det så også faktisk ut som om det var litt for mye olje på tanken. Kan det være et problem? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 ATF skal vere rau, men sjøl om oljen er rau betyr ikkje det at oljen og ikkje minst filteret bør siftast. til dei som påstår at ATF ikkje skal skiftast. dette er FEIL! oljen på automatgearkasser skal skiftast på samme måten som motorolje, men ikkje med like korte interval sjølsagt. og når du skiftar olje er det minst like viktig å skifte filter. det har ingen ting for seg å skifte kun oljen, då er du like langt sidan filteret er fult av drit. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 23. april 2007 Del Skrevet 23. april 2007 På denne tråden er svaret enkelt, bytt olje og filter. Evigvarende ATF olje er et eventyrprodukt som bilfabrikantene har drømt litt for mye om. Bla annet mercedes har stukket halen mellom bena og godt ut med at olje og filter skal byttes hver 60000km hvor den tidliger ikke skulle byttes i det hele tatt. Audi, VW, BMW, Volvo og noen flere mener fortsatt at ATF oljen er evigvarende selvom det finnes tusenvis av havarerte AT kasser derute som kunne vært reddet med regelmessige oljeskift siden de var nye. På min VW så ble ATF oljen byttet for første gang på 150000km og det var merkbar forskjell på giring. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 23. april 2007 Forfatter Del Skrevet 23. april 2007 Greit, da blir det oljeskift. Merkelig nok virker det som om det er over 1000 kroner billigere å gjøre dette hos et merkeverksted enn ved å gå til et selvstendig verksted... Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 Greit, da blir det oljeskift. Merkelig nok virker det som om det er over 1000 kroner billigere å gjøre dette hos et merkeverksted enn ved å gå til et selvstendig verksted... 8450116[/snapback] Det kommer ann på hvor omfattende de gjør oljeskiftet. Ved å tappe av og fylle på, så får du bare byttet ca halvparten av olja. Resten ligger i oljekjøleren og converteren. Et merkeverksted har som oftest ikke mulighet til å gjøre det på annen måte. Et verksted som spesialiserer seg på automatgir, har ofte et såkalt "hot flush" utstyr som de kobler inn mellom kassa og oljekjøleren og spyler igjennom hele systemet med varm olje slik at de får ut all drit og byttet all olje. Dette koster selvfølgelig mer men er også den beste måten å gjøre det på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå