Gå til innhold

Excel - Automatisk filtrering av liste


Anbefalte innlegg

Heisann! Igjen!

 

Det er en ting til som ikke er så innviklet :)

Men trenger input likevel! :(

 

Jeg skal hente inn tall fra en celle i Ark1 til en celle i Ark2.

 

Tallet er 099 i ark1..

Men ender opp som 99 i Ark2

Det skaper problemer for sorteringen..

(Å-A, eller synkende sortering)

 

99

98

97

104

103

102

101

100

 

Sorteringen fra Å-A eller synkende rekkefølge, skal se slik ut:

 

104

103

102

101

100

099

098

097

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! Igjen!

 

Det er en ting til som ikke er så innviklet :)

Men trenger input likevel! :(

 

Jeg skal hente inn tall fra en celle i Ark1 til en celle i Ark2.

 

Tallet er 099 i ark1..

Men ender opp som 99 i Ark2

Det skaper problemer for sorteringen..

(Å-A, eller synkende sortering)

 

99

98

97

104

103

102

101

100

 

Sorteringen fra Å-A eller synkende rekkefølge, skal se slik ut:

 

104

103

102

101

100

099

098

097

8427244[/snapback]

 

Du kan prøve å formatere cellen som tekst eller bruker " " til å lukke inn tallet.

Jeg vet ikke om det vil løse problemet, men jeg har ingen bedre ider :(

 

EDIT: hmmm jeg må bli raskere til å svare.

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
Det første som slår meg er å endre formateringen på cellene til tekst.

8427255[/snapback]

 

Det prøvde jeg, men det forandret ingenting.

 

Ark1 ("REDIGERINGSARK"), celle D58:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

=SUMMER(D51:D57)

 

Formelen gir meg 099 i cellen D58 i arket "REDIGERINGSARK".

 

 

Ark2:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

=REDIGERINGSARK!D58&" "&REDIGERINGSARK!D50

 

 

Formelen gir meg ikke 099, men henter inn 99, og skaper problemer som tidligere nevnt.

 

Til opplysning har jeg laget en egendefinert formatering av cellen D58 på Ark1 ("REDIGERINGSARK") som er følgende: "000" slik at cellen viser tre 0-tall, og ikke bare ett enkelt 0-tall.

Jeg forsøker å hente over alle tre 0-tallene over til Ark2. :)

...men mislykkes altså siden det bare blir hentet over 2 siffer dersom tallet er 99..98..97 osv.. Det må bli 099, 098, 097.

Merker at jeg trenger en kaffe:D

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår hva du mener her, men jeg klarer i hvert fall å lage en slik liste.

8427304[/snapback]

 

 

Har hver celle en referanse til et annet ark?

For det er det jeg har.

 

I ditt tilfelle ville det blitt slik du ser under.

 

"REDIGERINGSARK" er Ark1. Formelen du ser under er skrevet i Ark2.

A1:

 

=REDIGERINGSARK!D58&" "&REDIGERINGSARK!D50

 

A2:

 

=REDIGERINGSARK!E58&" "&REDIGERINGSARK!E50

 

A3:

 

=REDIGERINGSARK!F58&" "&REDIGERINGSARK!F50'

 

osv....

 

Første delen av formelen henter inn tallet og plasserer det først, mens &" "& lager mellomrom, mens den siste delen henter inn tekst.

Men listen vil ikke sorteres på korrekt måte, da 099 som står i en celle i "REDIGERINGSARK" blir til 99 i Ark2 etter at det har blitt hentet av formelen jeg har skrevet over...

 

Ark1 ("REDIGERINGSARK"), celle D58:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

=SUMMER(D51:D57)

 

Formelen gir meg 099 i cellen D58 i arket "REDIGERINGSARK".

 

 

Ark2:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

=REDIGERINGSARK!D58&" "&REDIGERINGSARK!D50

 

 

Formelen gir meg ikke 099, men henter inn 99, og skaper problemer som tidligere nevnt.

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar

Forstår nå litt mer av problematikken.

Den enkleste måten du kan løse problemet på som jeg kan komme på i farten er og skille 99 og prod 1 i produktlisten din. (kjøre tall i rad D og benevnelse i rad E)

Hvordan har du forresten gjort det i redigeringsarket med tanke på at sum kommer ut som 099. Er det snakk om egendefinert celle f.eks 0##?

Lenke til kommentar
Er det snakk om egendefinert celle f.eks 0##?

8427551[/snapback]

 

 

Det stemmer. :)

 

 

Det med å skille prod1 og 099 er akkurat det jeg gikk bort fra.

Verdien og Prod 1 må være i samme celle for at listen skal sorteres riktig.

Jeg forsøkte først å skille de, men da vil ikke verdiene bli koblet sammen med det riktige produktet.

Hver verdi skal høre til det produktet som det refereres til.

100 til Prod 2, 101 til Prod 3 osv..

Jeg får det ikke til, men jeg antar at det MÅ gå an da excel faktisk er utviklet til å ta unna langt mer avanserte utregninger.

 

EDIT:

Da var det straks sparsomt med forslag :D

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar

Det finnes mange gode løsninger på problemet ditt med automatiske sorteringsalternativer oll. Jeg har desverre ikke tid til å se på de mer innviklende løsningene akurat nå, men for se senere.

 

Hvis det forresten bare er snakk om manuell stigende eller synkende sortering så skal du få spørsmål om du ønsker å ta med tilknytete celler som ikke er merket. Så hvis du ønsker å sortere etter data i kolonne d så skal kolonnee e sorteres deretter.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Det finnes mange gode løsninger på problemet ditt med automatiske sorteringsalternativer oll. Jeg har desverre ikke tid til å se på de mer innviklende løsningene akurat nå, men for se senere.

 

Hvis det forresten bare er snakk om manuell stigende eller synkende sortering så skal du få spørsmål om du ønsker å ta med tilknytete celler som ikke er merket. Så hvis du ønsker å sortere etter data i celle d så skal celle e sorteres deretter.

8427801[/snapback]

 

Det som hadde vært meget ønskelig, var en slik automatisk sortering som du prater om.

Det har jeg imidlertid ikke vært innom tidligere.

Om det hadde vært mulig at listen i ark2 sorterte seg selv, så hadde jeg takket veldig om du hadde løsningen for å oppnå akkurat det.

Jeg har lett litt på nettet, men fant ikke ut av det.

....og jeg som pleier å være så go(oogle)d på å søke ;) .....

Lenke til kommentar
Kom forresten på at jeg har et ark hvor jeg bruker pivottabell til stigende sortering av data. Så hvis du kan lage pivottabeller så er det mulighet for automatisk sortering der.

8427999[/snapback]

 

jeg har ikke vært innom det så mye. men det kan da ikke være så vanskelig?

Men er det mulig å konvertere de listene jeg allerede har laget om til en pivottabell.

På en enkel måte?

Lenke til kommentar

Fungerer hos meg slik jeg har satt det opp nå. Som du ser så henter jeg datane i to kolonner, sum og prod (kolonnene er skjult) for deretter å legge de inn i en pivottabell.

 

Mulig vi kjører forskjellige excel versjoner så det er derfor ting fungerer hos meg og ikke hos deg.

 

Du må rename fila til .xls så du får åpnet den..

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Fungerer hos meg slik jeg har satt det opp nå. Som du ser så henter jeg datane i to kolonner, sum og prod (kolonnene er skjult) for deretter å legge de inn i en pivottabell.

 

Mulig vi kjører forskjellige excel versjoner så det er derfor ting fungerer hos meg og ikke hos deg.

 

Du må rename fila til .xls så du får åpnet den..

8428557[/snapback]

 

Men er det ikke mulig å lage det slik at når man forandrer i Ark1, så vil det også oppdateres i pivottabellen?

Det er det jeg er ute etter å få til.

At når man fyller inn i Ark1, så oppdateres det automatisk i Ark2, og blir autosortert i synkende rekkefølge. Med riktig sum og produkt knyttet til hverandre.

All takk for at du laget det skjemaet, men jeg ser ikke at den funksjonen var med i det skjemaet.

 

Pivottabellen din hadde virket bra den, hadde den oppdatert seg automatisk etterhvert som det ble fylt ut i Ark1..

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar

:whistle: Glemte det i farta jeg gitt. Det er jo tross alt fredag så hue er ikke helt på plass nå før helga.

Nå må du jo selfølgelig trykke oppdater for at tabellen skal oppdatere seg nå ja.

 

Høyere klikk på fanen på det arket hvor pivottabellen ligger, velg vis kode, kopier dette inn:

 

Private Sub Worksheet_Activate()

ActiveSheet.PivotTables(1).PivotCache.Refresh

End Sub

 

Lukk og returner til excel.

 

Da vil arkett bli oppdatert hver gang du går inn på det..

Lenke til kommentar
:whistle: Glemte det i farta jeg gitt. Det er jo tross alt fredag så hue er ikke helt på plass nå før helga.

Nå må du jo selfølgelig trykke oppdater for at tabellen skal oppdatere seg nå ja.

 

Høyere klikk på fanen på det arket hvor pivottabellen ligger, velg vis kode, kopier dette inn:

 

Private Sub Worksheet_Activate()

ActiveSheet.PivotTables(1).PivotCache.Refresh

End Sub

 

Lukk og returner til excel.

 

Da vil arkett bli oppdatert hver gang du går inn på det..

8428731[/snapback]

 

Der ja, nå ligner det på noe :)

Forstår ennå ikke helt hvordan jeg kan jobbe med pivottabellen som du har laget.

Hvordan har du linket den til Ark1?

Er det ikke mulig med automatisk sortering? Det er tross alt tungvint å lukke dokumentet hver gang.

 

Stakkars deg forresten.. rota deg inn i masse problemer med å svare på innlegget gitt.. :D beklager :D

 

EDIT:

Fant de skjulte kolonnene. :)

Da er jeg litt mer med.

Endret av Haavard82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...