int20h Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Dagens topp-skjermkort benytter enten GDDR3- eller GDDR4-minne. Quimonda starter nå et testprosjekt for GDDR5. Les mer Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Fråga: Är det så att raskt skjermkortsminne kan få resten av pcn att bli en flaskhals? Eller har en pc uansett alltid gott av raskare skjermkorts minne? Før det andra undrar jag: Bruker pcn alltid hur mycket skjermkorts minne som helst om du så har 3Gb? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Fråga: Är det så att raskt skjermkortsminne kan få resten av pcn att bli en flaskhals? Eller har en pc uansett alltid gott av raskare skjermkorts minne? Det er alltid minst en flaskehals en eller annen plass. Spørsmålet er bare hvor de(n) er. Hvis skjermkortminnet blir mye raskere enn i dag uten at noe annet forbedres vil ytelsen gå opp men trolig nå et tak når andre ting blir flaskehals. Man kan altså fint oppgradere skjermkortet i en PC som duger bra nå og få ennå bedre ytelse. Raskere skjermkortminne hjelper typisk i høye oppløsninger og ved bruk av mye AA. Spilling på 30" med 2560x1600 vil nok bli mindre smertefullt enn i dag når man får raskere skjermkortminne. (24" med 1920x1200 og AA og HDR vil nok også bli bedre) Før det andra undrar jag: Bruker pcn alltid hur mycket skjermkorts minne som helst om du så har 3Gb?8427784[/snapback] Et spill bruker en viss mengde minne til grafikk, f.eks 300MB. Dersom det er nok minne på grafikkortet (f.eks 320MB eller mer) så ligger alt der. Hvis skjermkortet har mindre minne (f.eks 256MB eller mindre) så ligger bare en del av grafikken i grafikkortminnet og resten i systemminnet. Systemminnet er tregere enn grafikkortminnet så det vil bremse ytelsen noe. Ulike spill bruker ulik mengde minne. Minnebruken varierer også gjennom spillet. Oppløsning og teksturinnstillinger har også noe å si på hvor mange MB grafikk spillet må lagre en eller annen plass. Hvis man ikke har nok grafikkminne og systemminne så må grafikkdata ligge på harddisken og det betyr at spillet må stoppe og laste mer grafikkdata ofte. Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 En av de største fordelene med så raskt minne vil jo være at man får god båndbredde med 128mbit busshastighet. Det vil gjøre kortene billigere å lage, dermed et billigere produkt. At effektforbruket går ned i samme slengen er jo også positivt. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 På tide at de begynner å gå bort fra parallell DDR signalering nå. Hadde trodd at grafikk industrien skulle gå over til mer XDR lignende teknologi for lengst. Lenke til kommentar
eldavid Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hva går XDR teknologi ut på? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hva går XDR teknologi ut på?8428694[/snapback] Det er en ny minneteknologi fra Rambus. Det står litt om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/XDR_DRAM http://www.hardware.no/search.php?stringQuery=XDR http://www.rambus.com/us/products/xdr_xdr2/ Lenke til kommentar
CosmoK Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) Mmm, de første brikkene var vel vist frem i Januar 2005, og på slutten av det året/tidlig 2006 begynte vel minneprodusenter å produsere XDR i stor skala. Finnes bl.a. i Sony's Playstation 3, som er vel det første store "consumer" produktet som har blitt introdusert til oss forbrukere med XDR minne teknologi. Ellers hadde det ikke overrasket meg om nVidia hadde tatt i bruk GDDR5 på fremtidig skjermkort toppmodeller før AMD/ATI. Ikke at slike ting har hatt så mye å si tidligere da. Endret 20. april 2007 av CosmoK Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 På tide at de begynner å gå bort fra parallell DDR signalering nå. Hadde trodd at grafikk industrien skulle gå over til mer XDR lignende teknologi for lengst. 8428128[/snapback] At de "teknisk peneste" løsningene ikke alltid blir så populære så fort som oss ingeniører tror (håper) er jo ikke så uvanlig AtW Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Är det så att hardwaren med tanke på skjermkort (ev. cpu og) utvecklas mye fortare än spill industrin hinner med per idag? Kan jag risikera o ha väldigt HItech hardware som ikke utnytjas fullt ut før noe nytt kommer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå