Gå til innhold

Vmem-problemer med 680i-chipsettet?

Caliber

Anbefalte innlegg

Hei.

Gikk et lite sukk i meg når jeg leste denne artikkelen. Når da da sitter på et sett uerstattelige minnemoduler, vurderer jeg nesten å gå for et annet kort basert på et intel-chipset (hadde i utgangspunktet sett meg ut asus p5n32e sli plus).

Nå er jeg usikker på om dette bare gjelder EVGA sitt kort, men i og med at det er snakk om selve chipsettet her er iallefall jeg i villrede. Skal se om jeg finner noe mer informasjon om saken i morgen. Flere brukere på forumet her som har opplevd døde DIMMs på 680i?

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en post på evga om dette.

http://www.evga.com/community/messageboard...?TOPIC_ID=31115

Minnet mitt corsair 8500 5.5.5.15_2.2v_1150mzh(p5n32-e-sli)

Holdt under et halvt år.

Lurer litt på om volt under 2.4v over en lengere periode

kan ødlegge minnet(på 680i)

Volt til minnet er jo litt rar på 680i les her(mitt på test av kunaak)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680407&st=400

Har fått meg crucial ballstix 6400(D9GMH) 4GB

Gjort en del tester i dag(4-5timer i memtest86+ 1.70)

Testet med 2gb

Ser bra ut.

Kort fortalt max 4.4.4.12 1000mzh 2.25v

5.5.5.15 max 1200mzh 2.25v

Vil prøve og legge meg rund 2.1v

Har nå 5.5.5.15 1066mzh 2.1v.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Men er det noe mer utdypende skriverier rundt dette? Vil dette fenomenet påvirke rammen ved alle spenninger, eller er det noen "safe" verdier å legge seg på? For å si det sånn, jeg får ikke for 680i-chipsettet hvis jeg risikerer å ta livet av mine limited edition brikker.

Lenke til kommentar

Har ikke funnet noe gode svar på det nvidia-evga undersøker det.

Asus er det som vanlig ingen info fra.

Hadde jeg vært så heldig og ha hatt crucial 10 year limited edition

Ville jeg vært veldig skeptisk til og bruke dem på 680i.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Så du mener jeg burde vurdere et annet chipset, Intel-basert muligens? Jeg hadde vel egentlig sett meg ut et asus p5n32e sli plus, men er fryktelig redd for å ta livet av disse minne-modulene... Har du i såfall forslag til et kort som vil gi like god ytelse/overklokking/features?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har Evga 680i-kortet og kjører mine Corsair Dominator-brikker på 1066Mhz - 1,9v. Har ikke merket noen problemer. Litt skummelt denne saken egentlig.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Lurer litt på om volt under 2.4v over en lengere periode

kan ødlegge minnet(på 680i)

8433033[/snapback]

Hvorfor i all verden skal det gjøre det?

Lenke til kommentar

Jeg har et Abit IN9 32X-MAX 680i hovedkort, kjører 2,1V til minnet og minnet får 2,1V. Ingenting over, ingenting under. Hovedkortet er helt stabilt og har ikke gitt meg noen problemer som er minne-relaterte. Tilogmed ikke under hardcore overclocking.

Endret av Snoggis
Lenke til kommentar

Ser ut som asus sine kort har de samme probleme.

En post her.

Så det kan vel være lurt og legge seg runt 2.1v eller under.

Quote:

Just a note to all those involved with using the Dominator memory with high voltages. The Asus Striker Extreme likes to eat memory. I went through four pairs of the Dominator PC2-6400C3D [email protected] in three weeks before I figured it out. I then switched to the PC2-8500C5D [email protected] and have been running this for about four days. All that I can say is that I RMA'd the mobo, the ram, and I was about to RMA the power supply and 8800GTXs (2) before I decided to change to the Corsair recommended memory for this board. Another thing is that when you run 4gigs of this stuff, you will probably have to downclock your frequency and relax your timings just a bit to get it to work without errors. So far I have been lucky with my new memory, I have been running 4gigs@1066Mhz with timing/voltage [email protected] for two days and no errors so far.

One more thing of note, I know that some of the Nvidia drivers are crap (they produce a large amount of TDR (timeout detection and recovery) errors. Even with the newest drivers, you will get these errors if your memory is the least bit unstable.

If you have your memory voltage set above 2.2V I highly recommend lowering it. I hope that this doesn't sound to preachy. I'm just trying to help, and I hope this does.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Så du mener jeg burde vurdere et annet chipset, Intel-basert muligens? Jeg hadde vel egentlig sett meg ut et asus p5n32e sli plus, men er fryktelig redd for å ta livet av disse minne-modulene... Har du i såfall forslag til et kort som vil gi like god ytelse/overklokking/features?

8434443[/snapback]

Asus P5N32-e SLI Plus er vel ikke n680i, men heller en Hybrid løsning mellom n650i og 570 southbridge (derfor 16x 16x pci-e og ikke 8x som på "normal" 650i).

Dette er PLUS versjonen. P5N32-E SLI er n680i.

P5N32-E SLI PLUS: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=334424

P5N32-E SLI: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329099

Rimelig forvirrende merking av kortene.

Så vidt jeg har skjønt brukes på sett og vis samme løsning du finner på PLUS kortet på de nye 680i LT kortene (dog ikke helt samme).

Er i samme båt som deg - hadde planer om å kjøpe EVGA n680i, men med rapporter om memory problemer og BSODs så vurderer jeg nå P5N32-e SLI PLUS, nettopp fordi dette kortet bruker 650i og ikke 680i.

Hvorvidt de samme problemene finnes på PLUS har jeg ikke funnet ut av, men jeg vil ikke tro det. Sies forresten at hvis du tar av klistremerket på PLUS kortet, så er det inngravert Striker Extreme under. (Dog det er *ikke* et Striker Extreme - mye forskjellig silikon :p)

Skulle likt å visst hvor utbredt problemene med n680i er. Er jo gjerne sånn at det er kun de som er misfornøyd som klager på support forum. Er dermed ikke lett å si hva fornøyd vs misfornøyd ratio'en ligger på.

Lenke til kommentar

Hello...

Hej jeg håber nogle herinden muligvis kan hjælpe mig, jeg har lige skiftet mit bundkort ud og min kølere ud til noget bedere. men syntes ikke helt jeg har styr på biosen i nu og derfor ville jeg høre om nogle kunne hjælpe mig lidt.

Jeg har dette

CPU E6600 2.4GZH SL9ZL

Motherboard Abit IN9 32-Max WiFi

Ram Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4

Vga Inno3D 7950GT 512 Mb ram

Cooling Thermalright Ultra 120 with Noctua NF-S12-1200

2 Stk. Noctua NF-S12-1200

Strømforsyning Enermax 720Watt

Min Maskine er overclocket med dette her.

CPU 3.4GZH

CLOCK 378MZH

PCIE 100MZH

CPU Core 1.5700

NB Voltage 1.50

CPU VTT 1.50 (What is this)

HT Voltage (What is this)

DDR2 Voltage 2.025

SB Voltage 1.50

MEM DDR2 900MZH

N/B Strap CPU As PSB1066

- NB PCIe Clock X16 100.0

- SB PCIe Clock X16 100.0

- SB PCIe Clock X8 100.0

- SPP<->MCP REF Clock 200.0

Jeg har Disable dette i bios

EIST Function

Thermal Control

Limit CPUID MaxVal

Min CPi ligger på 35C når jeg bare er i windows og og surfer lidt og bruger enklte programmer, når den skal på arbejde så ligger jeg på ca 52C men så arbejder den alså os

Jeg kan kun få den til at køre 3.4GZH jeg har prøvet lidt mere men syntes ikke den vil være stabil og er bange for at give for meget strøm til cpu så derfor ville jeg høre om nogle kan hjælpe mig lidt.

På forhånd tak for hjælpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...