Gå til innhold

Problemer med S-ATA Kontrollerkort og disk

Anbefalte innlegg

Tidligere idag hadde jeg 6 fungerende harddisker på min datamaskin.

2 Vanlig IDE - Western Digital

4 S-ATA - 3 Western Digital og en Samsung (Hvor en av disse er Raptor 36GB med Windows XP Pro på)

Alle disse er koblet til rett i hovedkortet, EPoX EP-9NPA+ Ultra

Men idag fikk jeg den nye harddisken min, en Western Digital S-ATA 500GB.

Så det var på tide å ta bort en av de gamle IDE harddiskene, og sette inn denne nye :)

Det var ikke mer plass for flere S-ATA disker, så da fant jeg fram det gamle S-ATA Kontrollerkortet mitt.

Etter at jeg koblet til alt, tatt ut og byttet harddisk. Startet jeg pc'en men fant ikke WD 500GB som var koblet til kontrollerkortet. Så jeg slo av pc'en, koblet harddisken til hovedkortet, startet og formaterte den (fant den når den var koblet til HK). Deretter, slo jeg av igjen, koblet harddisken til kontrollerkortet, men kunne enda ikke se den når jeg var i Windows.

Prøvde også å bytte til noen av de andre harddiskene, men de ble heller ikke funnet. Gikk inn på hjemmesiden til Sunsway og fant drivere til kontrollerkortet. Men da jeg skulle innstallere drivere, så det ikke ut som om den ville fullføre skikkelig noen av gangene jeg prøvde. Det ble bare vist en gul trekant med utropstegn(?) under SCSI/RAID- vertskontroller, inne på SCSI/RAID-kontrollere i enhetsbehandling

Har også lest andre måter å innstallere driveren på, men det inkluderer i at jeg må innstallere Windows på nytt, hvor jeg trykker F6 før jeg innstallerer, også må man sette inn diskett med noen RAID filer på.

Er det noe jeg ikke har prøvd, eller vil det funke visst jeg får til driverne? Og hvordan kan jeg få de til :hmm:

Endret av Turboleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå fulgte jeg lenken til komplett, og det er jo en masse folk der som rapporterer at kortet ikke fungerer ordentlig. Så det er nok bare å kaste det og eventuelt kjøpe nytt. Tror ikke det er noe mer du kan gjøre med den saken.

8426541[/snapback]

Men hvis jeg sier det har funket før? Og sjangsen for at det har blitt defekt er ganske liten.. Men den finns jo..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå har jeg vært på Datakjeden og kjøpt meg samme kontrollerkortet. husket ikke da hvilket merke det var, så jeg kom i skade for å kjøpe akkurat det som diskuteres her. Og etter noe testing så viste det seg å feile. Disken jeg tester imot er en WDC WD200JD-22HBB0 (200 GB) som jeg vet virker.

Så dette kortet kommer jeg til å returnere, ingen tvil om det :thumbdown:

Lenke til kommentar

Men hvis jeg sier det har funket før? Og sjangsen for at det har blitt defekt er ganske liten.. Men den finns jo..

8426580[/snapback]

Har to kontrollere liggende som har virket før men som plutselig har tatt kvelden - begge Sunsway SATA PCI, så det er nok ikke SÅ uvanlig, kvaliteten på sånne billigkontrollere er ikke altid den beste....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...