Gå til innhold

Optisk eller coax kabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da må jeg si at du ikke har vært borti mange. Selv på min budsjettmodell fra Denon (AVR 1507) har jeg 4 digitale innganger, 2 optiske og 2 coax. Denne kabelen har 3.5 jack mot PC og coaxtilkobling mot reciever. Enkelt å greit.

 

Hvordan dette vil fungere mot Z-5500 er derimot en helt annen sak.

Endret av jovaa
Lenke til kommentar
Da må jeg si at du ikke har vært borti mange. Selv på min budsjettmodell fra Denon (AVR 1507) har jeg 4 digitale innganger, 2 optiske og 2 coax. Denne kabelen har 3.5 jack mot PC og coaxtilkobling mot reciever. Enkelt å greit.

8428907[/snapback]

 

Akkurat, det du kaller COAX heter RCA. Kabelen du linket til var 3,5 mm Mini-jack i begge ender. I allefall bildet.

Endret av hifiking
Lenke til kommentar
Optisk er i grunn hakket bedre enn Coax, da optisk ikke får forstyrrelser.

8428954[/snapback]

 

I teorien ja, men i praksis er det vanskelig å høre noe forskjell mellom en bra coax og en bra optisk kabel. Jeg har i allefall ikke klart det.

8429116[/snapback]

 

Jeg holder en knapp på coax i store stueanlegg, men i kabelsalaten bak en PC har optisk en fordel mtp støy.

 

Men de optiske adapterene er vanlighvis ikke fult så bra som coax på dyrer anlegg.

Lenke til kommentar

Mange mener at digitale kabler ikke har forskjeller siden man enten har signal eller ikke.

 

Dyrere Coax kabler har som regel bedre skjerming.

 

Fordelen med Coax i forhold til optisk er at man slipper omgjøringen fra elektrisk signalt - til lyssignal, og så tilbake igjen.

 

Men man slipper da også støy som kan oppnå, og intet tap over lengre lengder.

 

Som nevnt tidligere her så har vel ikke X-FI Xtrememusic optisk utgang.

 

 

Jeg har selv det lydkortet og samme lydanlegg, og vil aldri i livet bruke digital kopling. Den analoge gir mye mye bedre lyd. DA konverterene i X-FI er mye bedre enn de i Logitech sitt anlegg.

 

Den andre store fordelen er at du med analog overføring også vil få surround i spill. Det for du IKKE med digital, da X-FI ikke kan omgjøre disse til digitalt. Det eneste surround du vil få er rene surround lydspor ala DVD osv.

 

Ved digitalt signal så vil Logitechen omgjøre ett stereo signal til å fylle alle høytallerene. Og dette er det stor forskjell på når man får rent 5.1 signal analogt fra X-FI, eller om Logitech skal gjette seg til hvor ting skal være i ett stereosignal.

Lenke til kommentar

heh, kjøpte for noen dager siden en slik til mitt Z-5500 anlegg :D arti sak :p rødt lys i enden og greier... men, må stille litt om i configen i Vista-driverene for og få det til og funke... spesielt hvis man har Analog lyd i front :S

 

edit:s/pdif kaller jég det da... !? (uttaler det "spø-diff" (litt på kødd ja, for de som ikke tokk den)) :p

Endret av Alte-to
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...