Gå til innhold

EVGA 680i SLI, E6600, OCZ, 8800 GTS

Anbefalte innlegg

Hei ! Vil klokke mitt system, det er i daglig bruk og pc'n står på døgnet rundt. Har dere noen tips og litt veiledning så jeg kommer igang uten å gjøre noen store og dyre feil så hadde det vært nydelig!

PSU: OcZ Modstream 520W

Hovedkort: EVGA 680i SLI

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

Minne: OCZ PC2-8000 Titanium Alpha VX2 Dual Channel 2 GB (2x1024)

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS 320MB GDDR3

harddisk: Western Digital RAID Edition 500 GB

Alt er som når det kom ut av esken(e)

Alle målinger under er notert akkurat nå som pc'n bare kjører explorer og de nevnte avlesningsprogrammer.

Busshastigheter fra nVidia monitor:

CPU core: 2400.5 MHz

Fsb: 1066.923 (QDR) MHz

Minne: 800.2 (DDR2) MHz

SPP PCI-E: 3125 MHz

MCP PCI-E: 2500 MHz

GPU cpre : 513 MHz

GPU minne: 792 MHz

Temperaturer fra SpeedFan 4.32 (akkurat nå som jeg sitter å skriver)

CPU: 45C

System: 36C

Core1: 36C

Core2: 36C

Spenning fra Nvidia monitor:

CPU: 1.3375 V

Minne: 1.85 V

FSB: 1.2 V

HT(SPP-MCP): 1.45 V

PCI-E, nForce, AUX: 1.5 V alle tre.

Håper dere vil hjelpe meg med å komme igang :D:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også så og si samme hw. jeg sliter litt med å finne info på OC av e6600. tenker da på ok volt osv. jeg har hatt cpun stabilt på 3.6ghz men det var på et ASUS striker extreem. nå ha jeg EVGA 680i. får den stabilt til 3.3ghz men ikke mere.. trenger volt på div ting. husker ikke hvor mye jeg satt hva til.. det er det som er problemet.. noen info på det?

Lenke til kommentar

Er det virkelig ikke mulig å få flashet bios'n uten diskettstasjon? Regnet med att dette ikke var nødvendig lenger så kjøpte ikke med det til systemet.

Har en i den forrige pc'n men siden den er komplett og i bruk har jeg ikke spessielt lyst til å plukke den fra hverandre. Men vi får se om de har noe liggende på elkjøp som er eneste stedet i nærheten de kan ha sånt.

Takk for interessen, jeg er egentlig mest interissert i framgangsmåter for klokking og ikke en fasit på hva alt skal stå på. Men jeg får lese litt mer rundt omkring på forumet.

Lenke til kommentar

Hehe, da har jeg klokket litt. Eller eksperimintert litt hvertfall. Gøy dette her, ikke drevet med sånn før.

Foreløpig så har jeg hvertfall kommet hit og kjørt litt superpi og noe 3dmark06 og spillt litt oblivion.

FSB: 1500 MHz - 1.3V

CPU: 3375 MHz - 1.35V

Minne: 1000 MHz - 2.3V

Timings satt til 4-4-4-15-2T

Eneste problemet jeg har hatt hitill var att den ville ikke boote med 1000 MHz på minnet og 2.0V spenning så guffa opp den litt og nå funker det.

Temp: CPU- 46C idle

50C etter 3dmark06 (to cpu tester) superpi (5 min. ca tilsammen) og 30 min. ca med oblivion på full guffe.

Vet ikke om dette er bra eller dårlig eller midt på treet. Kjøling er hvertfall boxed. Har også montert den lille vifta som fulgte med evga kortet.

Da vil jeg klokke litt til og kanskje gå over til skjermkortet etterpå.

edit: takk demeyfint og hifiking. oppgraderer bios ved en senere anledning og starter på nytt.

edit2 09:46:

CPU 3492 MHz

FSB: 1552 MHz

CPU idle: 50C (kun iexplore og mediaplayer)

MCP: 59C (sikkert på tide å gi seg)

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar

Memory bandwith har gått opp 2400 MB/s også ser jeg på sisoft sandra nå. Fra ~5010 MB/s til 7414 MB/s :)

men nå må jeg desverre stikke å hente dama på skolen, hehe

edit:

spørsmål: hvis jeg vil ha ett stille system og ønsker å klokke mer, bør jeg gå for vann da ? eller er det ikke verdt d? heller få tak i kraftigere cpu kjøler?

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar

Tok kun CPU test, CPU score ble 2993 vet ikke hvor bra det er, men bedre enn originalt hvertfall. Husker ikke original score desverre.

Edit:

Har forresten dette kabinettet: Lian Li PC7ASCAND-V3

Åpnet det nå for første gang siden jeg satte sammen maskinen for litt under to måneder siden og oppdaget en kritisk feil. Kun vifta i front fungerte. Fikk fikset dette så alle tre viftene fungerer nå. Front og side suger, mens bakre vifte blåser ut. CPU idle temp sank til 46C, system idle temp sank til 29C og GPU idle temp sank til 51C (var 58-59C før)

Edit2:

Kryssa av for alt på 3mark06 nå og kjørte testen: 8945 3dmarks ble det.

Slik er det nå: post-21209-1177067397_thumb.jpg

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar

Fin klokking, men du bør kanskje holde et øye med temperaturen på CPU. Den bør helst ikke ligge opp mot 60 grader under load. GPU tåler som regel mye høyere temperaturer, så det trenger du ikke bekymre deg så mye over selv om du klokker litt der.

Zalman 9700-viftene har fått god kritikk mange steder, og ser ganske tøff ut også :thumbup:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=56846

EDIT: EVGA selger på sine hjemmesider også en vifte til SB, dersom denne også blir veldig varm. Eller så kan du jo kjøpe noen passive kjølere f.eks på komplett.

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Har omtrent samme oppsett som deg (se i signaturen) så det blir spennende å se hva dere klarer å få ut av det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har samme skjermkort som deg, i en mye dårligere maskin bare så det er sagt, fikk klokket det til 675 core clock og 1005 mem clock stabilt 247. Jeg brukte rivatuner 2.0 og en driver som er borte nå desverre. Hadde _enda_ en HD-crash hvor jeg ble nødt til å reinstallere heile skiten >:(

Nå kjører jeg XP sp2, helt oppdatert, med driver 158.19 og sliter med att rivatuner 2.01 nekter å sette clock "riktig". Den varierer litt med hva den er villig til å godta av en eller annen grunn! Maskinen virker mye strengere på mem clock enn hva den var tidligere, jeg kan stille litt ned på core litt ned på mem, litt opp på mem, frem og tilbake og så finner den ut att den godtar en setting ?!?!?! Men uansett kjører jeg stabilt på ~670/~990, temperaturer under 60 grader hele døgnet, idle på omtrent 45 er vanlig. Bare husk å sette opp viftehastigheten og sett maskinen ett sted med mye frisk luft (jeg har min i vinduet, skygge stort sett hele døgnet :) )

Lykke til med benchmarks og jeg håper du har fått en like bra grafikkoverclocker som meg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Åisann! Det hørtes ikke "all right"ut, Tramell. Ble delene totaltskadd? Hvilke komponenter var det snakk om?

Aldri gøy når slike uhell intreffer.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Åisann! Det hørtes ikke "all right"ut, Tramell. Ble delene totaltskadd? Hvilke komponenter var det snakk om?

Aldri gøy når slike uhell intreffer.

8613153[/snapback]

Det var det Evga kortet og Kingston HyperX 9600.

Den ene brikken funka litt nå/litt da på minnesokkel 3.

Skjønte ikke hva som skjedde før det var for sent.

Snakka med MPX, og de sa at man måtte ha SKIKKELIG kjøling, helst rett på minnesoklene, hvis man "mekka" litt på pc`n.

Områdene rundt disse ble veldig varme, og så sa de noe om "krypevarme" som spredte seg.

De hadde visst fått enormt med retur på det kortet, forstod jeg.

De selger ikke det kortet lenger nå.

Brikke+sokkel var kaputt :cry:

Fikk nytt med en gang uten noe snikksnakk (sign.)

MEN, med SKIKKELIG kjøling er det kortet knall bra, derfor :thumbup:

MVH

Endret av Tramell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...