Gå til innhold

Multicom Compal HEL80 VS. Dell i6400


Anbefalte innlegg

HEI! :tease:

 

Da har jeg rota rundt noen dager og kommet frem til 2 maskiner som kan passe meg. Jeg skal bruke maskinen til litt bildebehandling "on the road" og se en film en gang i blant. Ikke spilling. Pris, ca 10 000. Jeg heller egentlig mot førstnevnte maskin (mer for pengene) men vil gjerne ha andre synspunkter. Er litt skeptisk til den høye oppløsningen på HEL80, det blir god plass men jævlig smått?

 

Multicom compal HEL80, kr 10 740,-

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10517066

 

15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 skjerm

Nvidia GeForce Go 7600 skjermkort med 256MB dedikert minne

INTEL CORE 2 DUO T7200 2GHZ S478

2048MB 667MHZ DDR2 SODIMM RAM (2 x 1024MB)

100GB SATA 7200RPM 2.5"

9 cellers batteri, ca 5 timer

 

Dell inspiron 6400, kr 10 662,-

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

 

15.4" WXGA TFT skjerm (1280x800) widescreen

256 MB NVIDIA® GeForce™ Go 7300 TurboCache™

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T5200 (1,60 GHz, 2 MB L2-buffer, 533 MHz-systembuss)

2048 MB 533 MHz tokanals DDR2 SDRAM (2x1024)

100 GB (7200 rpm) SATA-harddisk

9-cellers litiumionbatteri (85 W/t)

Ekte Windows Vista™ Home Premium – norsk (ikke mulig å velge vekk)

 

Dersom jeg velger HEL80 har jeg tenkt å installere win XP pro. Det er vel ikke noen forskjell mellom bærbare og stasjonære når det gjelder installering?

 

Takker for all hjelp!

 

mvh

Chatrine

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen formening om hvem av de to PCene du bør velge (har fulgt med veldig lite i bærbarmarkedet etter at jeg kjøpte sist for et par-tre år siden selv), men tenkte jeg skulle si noe om oppløsningen...

 

Jeg har selv 1400*1050 på min 15". 1680*1050 vil vel gi ca. samme størrelse på en widescreen skjerm?

 

Og jeg kunne i alle fall ikke tenkt meg noe lavere. Uaktuelt! :)

 

I alle fall så lenge jeg tolker alderen din ut fra nicket. For det er vel så at en del av de som har rundet 50 kanskje ikke ville blitt helt fornøyd :cool: Men med unntak av dette kan jeg ikke forstå at den oppløsningen passer veldig godt til den skjermstørrelsen.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Siden du ikke skal spille ville jeg valgt dellen. Den har bedre batterilevetid, men synes prisen var litt høy, ville vurdert å ringt å prøvd å prute litt, ville maks gitt 10000,- for den. 1680x1050 synes jeg blir for smått, en kompis har den fra multicom og jeg så ikke helt poenget med så høy oppløsning med midnre man driver bidleredigering etc.

Lenke til kommentar

Men prosessoren på HEL80 er vel "mye" kraftigere? Skjermen skal også være meget bra, det samme gjelder batteriet. Skjermkortet er vel også bedre selv om det ikke har så mye å si for meg... Bra byggekvalitet også i følge de reviewene jeg har lest. Jeg SKAL redigere bilder og trenger god plass.

 

Men for å komme med et DUMT spørsmål: Er 15,4" widescreen laptopper fysisk bredere enn de i 4:3? Eller er de like brede (trodde det før...) men at de har krympa skjermen i høyden. :whistle:;)

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Du vil nok knapt merke forskjell på prosessorene, men jeg synes tilbudet var relativt dårlig fra dell sin side. Hva med å vudere HEL-81 fra multicom, ser lik ut, men er rimeligere da den ikke er beregnet til spilling. Ja, bærbare med widescreen er litt bredere. En bærbar med 14" widescreen tilsvarer vell omtrent den gamle typen 15". Jeg ville og sett på 640m fra dell: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...sftdppnotebook2 billigere, litt midnre og lettere og ellers ganske lik 6400. Ei vennine har den og er godt fornøyd. Husk å velge 9-cellers batteri og evt 2 gb minne mot et pristillegg på 1200,- da har du ei veldig bra maskin til dine behov.

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Jeg er nå i alle fall kjempefornøyd med min HEL80 med de speccsa du har ramset opp. Kunne aldri tenke meg å gå ned i oppløsninga! Det eneste negative med den høye oppløsninga er isåfall at jeg føler meg helt "lost" når jeg bruker feks maskinene på skolebiblioteket eller den stasjonære hjemme :p Men det er et luksuspropblem..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest member-101642

Har Multicom-maskinen med akkurat samme spesifikasjonen som du har listet opp. En av grunnene til at jeg valgte akkurat den, er den høye oppløsningen. Har ikke så mye negativt å si om maskinen, annet enn at tastaturet flexer litt. Ellers så synes jeg at skjermen kanskje har litt dårlig innsynsvinkel. Uten om det, så mener jeg det er en meget bra maskin til prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...