Gå til innhold

MiniDv Eller MiniDVD?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe videokamera, lurer på hva som er best av MiniDv eller MiniDVD.

 

-Skal kunne redigere videoene på pcen.

 

 

Har også hørt at hvis videoklippene dine skal bli vist på TV(Feks NRK) så kan du ikke ha det på MiniDVD. (ikke at mine videoklipp kommer til å bli vist på tv da :p

 

 

Hva anbefaler du, hva har du best erfaring med. Skriv gjerne forslag til bra videokamera, som bruker enten MiniDv Eller MiniDVD. (Til under 4000kr)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD'er kan lett bli korrupte og er i det hele tatt et ganske sårbart system.

F.eks hvis du uheldigvis lager en hard eller brå bevegelse kan kameraet gjøre dvd'en korrupt, eller med andre ord: printe noe feil.

Det skjedde med meg en gang.

Jeg kunne helt fint skrive ut DVD'en og spille den av på tv men når PC'n skulle innportere filene gikk det litt skeis.

På noen videoer lagget det litt og jeg fikk grønne prikker.

 

Finnes mange andre gode alternativ også men sårbarhet er et av de viktigste jeg kan komme på.

 

Hvis du har sett på AFV på TV norge ser du kansje en gang at en struts tar kameraet til en som står for nær og biter det i stykker mens kameraet går.

Hadde dette vært et dvd kamera hadde vi aldrig sett videoen.

 

Det finnes også kvalitetsmessige grunner og pris på DVD'er er ganske forskjellige fra MiniDV taper.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe videokamera, lurer på hva som er best av MiniDv eller MiniDVD.

 

-Skal kunne redigere videoene på pcen.

 

 

Har også hørt at hvis videoklippene dine skal bli vist på TV(Feks NRK) så kan du ikke ha det på MiniDVD. (ikke at mine videoklipp kommer til å bli vist på tv da :p

 

 

Hva anbefaler du, hva har du best erfaring med. Skriv gjerne forslag til bra videokamera, som bruker enten MiniDv Eller MiniDVD. (Til under 4000kr)

8424776[/snapback]

 

En god regel: Skal det redigeres på PC, er det DV som gjelder, og ikke DVD. DV er komprimert med forholdet 5:1, mens DVD er ca. 25:1, så det sier seg selv hva som er det beste utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...