Gå til innhold

Det Mørke Tårnet av Stephen King

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt paa om det er noen som har lest bokserien om Roland av Gilead og jakten paa det Morke Taarnet. Jeg saa litt rundt paa forumet, men kunne ikke finne noen tema om serien. Jeg ble nettopp ferdig med bok 5 paa engelsk, "Wolves of the Calla". Selv er jeg en stor fan av serien og synes det er en av de beste boekene jeg har lest paa lange tider :dribble:

Jeg lurer paa hva folk mener om en part av bok 5, obs liten spoiler.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
"Ulvene" kaster jo flygende baller som vi senere faar vite at er smaa kopier av gullsnoppen fra Harry Potter (bare at disse er eksplosive :eek:). Jeg vet at King brukte over 30 aar paa serien og at mange ventet lenge og haapet at bokene skulle komme ut tidligere. Det jeg lurer paa er hva som hadde skjedd om King hadde skrevet bokene foer Harry Potter kom ut, da hadde jo boken blitt helt anderledes siden ulvene ikke hadde hatt flygende bomber. Noen som har et forslag til hva King kunne/ville ha brukt istedefor som vaapen?

Ellers, hva er deres tanker om boekene. Favoritt bok, ting dere ikke liker/liker veldig mye med boekene osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boken er fantasy innbundet med biter fra Western sjangeren, slik som revolvermenn. Det er utrolige gode boeker for noen som liker fantasy :w00t: (selv er det det eneste sjanger jeg leser). Det er baade biter av magi, flere dimensjoner og mer. Det er egentlig en utrolig vanskelig serie aa fortelle om synes jeg, det er enklere aa lese bok en og to og finne ut for deg selv. Jeg maa si at bok 1 ligner mye paa en western, men bok to er fantasy saa det holder.

Du boer proeve og se hva du synes.

Endret av ompopo
Lenke til kommentar

Lånte faktisk første bok i serien. Men jeg druknet i halvleste bøker, så jeg dreit i å lese den, og istedet lese de andre halvleste bøkene.

En blanding av western og fantasy høres veldig spennende ut, så jeg burde vel nesten se å starte på serien :)

Lenke til kommentar
Har lest den første boken i serien, og kan ikke si annet enn at jeg elsket det. Fantastisk velskrevet og fengende bok!

8433827[/snapback]

La meg glede deg med aa si at de neste fire bokene (skal begynne paa sjette boken snart) er like brae om ikke bedre :cool: Jeg er ingen bokkritikker, men i mine oyne er alle de fem bokene jeg har lest like (om ikke bedre) brae. Dette er forste bokserien jeg har likt saa bra siden jeg leste Greven av Monte Cristo (norsk forsteutgave paa tre boker).

Lenke til kommentar

Jeg har lest hele serien, og jeg må si at det var noe av det beste jeg har lest. Fikk lyst til å begynne forfra igjen med en gang jeg var ferdig.

For de av dere som er helt ferdige:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Tror dere at Roland noensinne vil bli ferdig med reisen sin? På den ene siden har du at når han begynner på nytt igjen har han med seg hornet, på den andre har du at tårnet i seg selv, altså hele målet hans, representerer bare reisen. Hva tror dere?
Lenke til kommentar

Fantastisk bokserie, King topper seg selv og er sørenmeg frekk nok til å dra inn seg selv som en av hovedpersonene.

Leste gjennom i høst, men har funnet ut at det egentlig bare skaffet meg mer arbeid.

Hadde lest noen av hans bøker før jeg kastet meg over TDT (It, Bag of Bones, From a Buick 8, Dreamcatcher, Hearts in Atlantis, Carrie og Gerald's Game), og har nå sett meg nødt til å lese gjennom alt han ellers har skrevet for å få med meg sammenhengene.

Til nå har jeg kommet meg gjennom Rose Madder, Lisey's Story (ikke egentlig noen sammnheng der, den stod bare så fint i hylla si på biblioteket), Insomnia og straks ferdig med 'Salem's Lot.

Til dere som har lest ferdig TDT, vil jeg på det sterkeste anbefale å lese gjennom It og tenke litt over Dandelo, det gir meg frysninger. Insomnia er også veldig fin å lese gjennom, men når det kommer til bøkene som er sentrert rundt Derry (hovedsaklig It, Dreamcatcher og Insomnia) må jeg på det sterkeste anbefale å lese It først, den er mesterlig, og har forbindelser til de to andre.

'Salem's Lot er obligatorisk, og trenger vel ingen annen grunn til det enn at det er hyggelig å møte Callahan fra starten, samt at den er en mesterlig bok.

Antageligvis kunne jeg skrevet i timesvis om det her, men av fare for å begynne å rote det skikkelig til/gjenta meg selv, tror jeg vi inntil videre sier stopp her.

Lenke til kommentar
Har lest den første boken i serien, og kan ikke si annet enn at jeg elsket det. Fantastisk velskrevet og fengende bok!

8433827[/snapback]

La meg glede deg med aa si at de neste fire bokene (skal begynne paa sjette boken snart) er like brae om ikke bedre :cool: Jeg er ingen bokkritikker, men i mine oyne er alle de fem bokene jeg har lest like (om ikke bedre) brae. Dette er forste bokserien jeg har likt saa bra siden jeg leste Greven av Monte Cristo (norsk forsteutgave paa tre boker).

8440069[/snapback]

Det gleder meg, absolutt.

Edit: Har nettopp bestilt bøkene. :)

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar

"The Dark Tower" er en utrolig bra serie. Jeg leser den på engelsk, og er vel halvveis i bok 5.

Det som gjør serien ekstra bra for en Stephen King fan er at omtrent alle bøkene hans "speiles" et eller annet sted i denne serien.

I bok 5 er vel det største eksemplet på dette, der "Salem's Lot" virkelig knyttes opp imot "The Dark Tower" serien.

Lenke til kommentar
Skal begynne på syvendeboka når den kommer til skolen. Den er ganske bra, selvom jeg noen ganger ikke forstår en dritt av historien

8534486[/snapback]

Hva er det du lurer på?

8535067[/snapback]

Ingenting?

Lenke til kommentar
Skal begynne på syvendeboka når den kommer til skolen. Den er ganske bra, selvom jeg noen ganger ikke forstår en dritt av historien

8534486[/snapback]

Hva er det du lurer på?

8535067[/snapback]

Ingenting?

8542816[/snapback]

Jaha. Noen ganger forstår du ikke historien, men du lurer heller ikke på noe?

Nå falt jeg av lasset...

Lenke til kommentar

Kanskje han fikk svar paa hva han lurte paa etter at han lurte paa det? Saa han leser, begynner aa lure paa noe, leser videre, finner svaret paa det han lurer paa. Altsaa forstaar han ikke alltid hva som skjer, men lurer ikke paa noe heller akkuratt naa.

bare en tanke :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...