Gå til innhold

Flygelederutdanning og opptaksprøven

jolie

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har et start ønske om å bli flygeleder, og skal ta første opptaksprøven.

Jeg gruer meg veldig. Er det noen som vet hvordan prøven er, og hva kreves? hvordan kan man forberede seg på best mulig måte?

Vær så snillllllllllllllll og hjelp :):):):):)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Skal selv ta opptaksprøven i Trondheim, 30. april.

De innledende prøvene er på data, og går først og fremst på simultankapasitet, oppfattelsesevne og litt engelskkunnskaper.

Det jeg har hørt - men ikke kan garantere er korrekt - er at man bl.a. får følgende oppgave:

Du har et 2D-rutenett med ett spesielt koordinatsystem og flere "Waypoints". Disse ligger rundt en tenkt flyplass. Du har flere fly i lufta, og skal bestemme via hvilken rute de forskjellige flyene skal lande, og hvem som skal lande først. Flyene representeres ved prikker som på en vanlig radar, og du har også informasjon om hvor fort de forskjellige flyene beveger seg... Du skal bestemme utifra et sett med regler som forandrer seg hele tiden.

F.eks.

Oppg. 1:

A) Et fly med høyere hastighet enn andre skal lande først

B) Fly med hastighet 250-370 skal lande via waypoint C, mens de andre skal via I og K.

Oppg 2

A) Fly i hastigheter over 400 skal lande først; ellers skal det flyet som flyr treigest lande først

B) Fly i hastighet over 400 kan ikke lande via waypoint A,C,K,J, mens de andre skal kun lande via waypoint C og J

Ellers er det lytteprøver på engelsk, hvor du hører en setning og skal fjerne et ord, og velge et synonym fra en liste etc.

Er egentlig ikke så mye man kan gjøre for å forberede seg, utover det at man må være skikkelig opplagt når man møter :-)

Du får ha lykke til uansett!

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hehe stilig. Heathrow hos meg begynner også å gå greit :-) Har forøvrig sett litt på ATCsimulator, som er en "skikkelig" ATC-simulator. Er dog ganske dyr, ca. 80 dollar for pro-utgaven.

Tør jeg spør hvor du tok FAA-utdanningen din? :)

mvh.

TH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...