uhuruguy Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg forsøker å lære meg Java ved hjelp av en bok. Bruker NetBeans, og har lagd en enkel løkke som skriver ut tallene fra en til 10, koden ser slik ut: ********************************************************** public class Main { public static void main(String[] args) { int teller; for (teller=0; teller<11; teller++) { System.out.print("Neste tall er "); System.out.println(teller); } } } *********************************************************** Når jeg kjører den i NetBeans går det helt fint. Så vil jeg gjøre dette fra kommandolinjen, for å lære det litt fra bunnen får jeg litt problemer. Å kompilere den, slik at jeg får en fil ved navn main.class går helt fint, jeg har lagt banen til javac.exe inn i miljøvariabler i Windows. Får ingen feilmeldinger da. Men når jeg prøver meg med java main får jeg feilen under, og jeg skjønner ikke hva jeg må gjøre for å få dette til. Noen tips? Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: main (wrong name: Main) at java.lang.ClassLoader.defineClass1(Native Method) at java.lang.ClassLoader.defineClass(Unknown Source) at java.security.SecureClassLoader.defineClass(Unknown Source) at java.net.URLClassLoader.defineClass(Unknown Source) at java.net.URLClassLoader.access$100(Unknown Source) at java.net.URLClassLoader$1.run(Unknown Source) at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method) at java.net.URLClassLoader.findClass(Unknown Source) at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source) at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Unknown Source) at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source) at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(Unknown Source) Lenke til kommentar
Qwark Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Prøv å kalle fila noe annet en main. fila må også hete det samme som klassenavnet Endret 19. april 2007 av Qwark Lenke til kommentar
uhuruguy Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Jeg hadde kallt fila det samme som klassen. Så det var rett. Men jeg prøvde å bytte navn til hallo.java, og kompilerte på nytt, og da funket det. Takker hjerteligst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå