Gå til innhold

CRC-feil i alle rar-arkiv på en helt ny WD My Book


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte for noen måneder siden en ekstern harddisk, Western Digital My Book Premium Edition. Den var det bare tull med, viftene fungerte bare tidsvis, etc., og jeg fikk reklamert på den. Uansett, jeg fikk en ny en, og nå er det tull med den også.

 

Jeg har overført rundt 100 GB fra andre disker med forskjellige filer. Musikkfiler, videofiler, programfiler, osv, alt fungerer helt fint. Men alt av rar-arkiv med flere filer får CRC-feil. Med en sfv-sjekker får jeg CRC-feil på litt over halvparten av filene i rar-arkivet (feks i et arkiv som går fra .rar videre med .r01, .r02, osv). Dette skjer uansett om jeg overfører fra andre disker eller laster ned fra nettet direkte til eksterndisken.

 

Jeg har sjekket disken med et program jeg fant på WD's nettsider, WD Diagnostics, hvor jeg kjørte en såkalt "deep scan" som scanner etter bad sectors osv. Det tok 6-7 timer, og resultatet var at alt visstnok er i orden med disken.

 

Må legge til at da jeg fikk disken kom den default med FAT32-filsystem. Jeg hurtigformaterte i Windows XP til NTFS. Kan dette ha noe med problemet å gjøre? Hvis ikke, hva er galt, er det hardwarefeil?

 

Veldig takknemlig for alle svar!

 

Hans Kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må legge til at da jeg fikk disken kom den default med FAT32-filsystem. Jeg hurtigformaterte i Windows XP til NTFS. Kan dette ha noe med problemet å gjøre? ...

8423151[/snapback]

Nei, det er jo normalt. Eksterne disker kommer som FAT32, og det er normal prosedyre å formate til NTFS når man ikke har behov for FAT32.

Lenke til kommentar
Har det dette oppstått fra dag 1, eller etter hvert. Altså CRC-feilen.

 

Jeg ville ha prøvd ordentlig formatering, og ikke hurtig.

8423257[/snapback]

 

Ja, fra dag 1, har kun overført filer, og CRC-feil kom med en gang. Disken har nesten ikke vært i bruk ellers.

 

 

Det er ikke vifter i My Book'ene med enkeltdisker i...

8423331[/snapback]

 

Ok, da blingser jeg, men noe var det som spant rundt i den første disken som bråkte noe sinnsykt.

 

 

Må legge til at da jeg fikk disken kom den default med FAT32-filsystem. Jeg hurtigformaterte i Windows XP til NTFS. Kan dette ha noe med problemet å gjøre? ...

8423151[/snapback]

Nei, det er jo normalt. Eksterne disker kommer som FAT32, og det er normal prosedyre å formate til NTFS når man ikke har behov for FAT32.

8423392[/snapback]

 

Så da har det ingenting for seg at jeg foretar en full formatering og ikke hurtigformatering?

Lenke til kommentar

Kjørte MBRlister som jeg fant i en annen tråd her og legger ved resultatene som vedlegg i håp om at det kanskje kan hjelpe noen å forstå mer.

 

Edit: Og legger ved log.txt som er resultatet av chkdsk d: /F /V >c:\log.txt

 

Edit2: Kan også legge til at jeg har nyeste winrar-versjon, og ingenting er overklokket på boksen her. rar-arkiv fungerer helt fint på alle andre disker. Har også testa minnet med memtest-86, alt i orden.

MBRlist.txt

BPB5list.txt

log.txt

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar
Alle filene viser normalt.

 

Resultatet blir akkurat det samme med hurtig og vanlig formatering. Eneste forskjellen er at vanlig kjører en surface scan først (slik som chkdsk), det er det som tar tid.

8425904[/snapback]

 

Takk for svar.

 

Så da er jeg egentlig blank. Har du noen andre forslag til noe som kan være verdt å prøve ut?

Lenke til kommentar
Alle filene viser normalt.

 

Resultatet blir akkurat det samme med hurtig og vanlig formatering. Eneste forskjellen er at vanlig kjører en surface scan først (slik som chkdsk), det er det som tar tid.

8425904[/snapback]

 

Takk for svar.

 

Så da er jeg egentlig blank. Har du noen andre forslag til noe som kan være verdt å prøve ut?

8425992[/snapback]

 

Hvilket HK har du? jeg hadde dette problemet på ett Asus A8n Sli, da var det Nvidia Firewallen som trøblet, alt jeg lastet ned var korrupt.

Lenke til kommentar
Hvilket HK har du? jeg hadde dette problemet på ett Asus A8n Sli, da var det Nvidia Firewallen som trøblet, alt jeg lastet ned var korrupt.

8447075[/snapback]

 

MSI Amethyst-M visstnok. Er en ferdigbygd HP m7330-PC, aldri hatt noen problemer tidligere. Jeg kjører ingen firewall, og det skjer ingen forandring om jeg disabler nod32 før overføringer.

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar

på meg så virker dette enkelt og greit som en diskfeil, spesielt når du får feilmeldinger i eventloggen. Med en slik feil vil rar-arkiv bli korrupte.

 

btw... er den tilkoblet via usb eller firewire? Prøv også å formatere disken på nytt og teste den på en annen maskin.

 

 

Napper du den mye inn og ut uten å bruke trygg fjerning av maskinvare funksjonen?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
på meg så virker dette enkelt og greit som en diskfeil, spesielt når du får feilmeldinger i eventloggen. Med en slik feil vil rar-arkiv bli korrupte.

 

btw... er den tilkoblet via usb eller firewire? Prøv også å formatere disken på nytt og teste den på en annen maskin.

 

 

Napper du den mye inn og ut uten å bruke trygg fjerning av maskinvare funksjonen?

8457504[/snapback]

 

Den er tilkoblet via usb, men jeg kan godt prøve firewire litt seinere i dag og si hvordan det går. Testing på en annen maskin skal jeg også gjøre. Har aldri slått av eller nappet ut eksterndisken til nå siden den bare er ei uke gammel.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende problem med overføring til mp3-spiller, som førte til klikkelyder i musikken. En sammenligning av filene med FC viste at det hadde oppstått forskjeller etter overføringen.

 

Jeg byttet til en bedre (tykkere) USB-kabel, og koblet direkte til USB-port på PC-en istedet for via USB-hub. dermed forsvant problemet.

Lenke til kommentar
Jeg hadde et lignende problem med overføring til mp3-spiller, som førte til klikkelyder i musikken. En sammenligning av filene med FC viste at det hadde oppstått forskjeller etter overføringen.

 

Jeg byttet til en bedre (tykkere) USB-kabel, og koblet direkte til USB-port på PC-en istedet for via USB-hub. dermed forsvant problemet.

8457740[/snapback]

 

Takk for svar.

 

Man burde da kunne regne med at USB-kabelen som medfølger og er helt ny burde være bra nok? Kobler for øvrig denne direkte inn PC'en, ikke via en hub.

 

Prøvde å koble til med firewire nå, men absolutt ingenting skjer, Windows detekterer ikke disken overhodet. Finner den ikke i enhetsbehandling, og heller ikke WD Diagnostics finner den. Fantastisk at det skulle kunne være så mange problemer med en eksterndisk. Kjøpte disken for første gang for noen måneder siden og jeg har ennå ikke rukket å ta den i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...