Gå til innhold

Hjelp til videoredigering.


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Har nå funnet ut at det er på tide å få redigert videoene mine fra er jordarundt tur for ca 3-4 år siden og trenger da litt hjelp. Har en ca 5-6 miniDV kasetter og et JVC gr dvx videokamera med firewire utgang. Har også en laptop (dell 6400 med firewire inngang) men det jeg trenger er et program som lar meg redigere.

 

Det jeg tenker på å redigere er å lage feks en intro av vanlig tekst om hva som skjer på filmen, hvor vi reiser og hvem. For så å følge reisen hele veien gjennom. Har jo sett igjennom det meste og kommet fram til at det er mye tåplige kommentarer som jeg gjerne vil ha vekk/editere ok noen plasser ha musikk over. Så flott om noen kan hjelpe med et program anbefaling som jeg kan begynne å lære litt.

 

Vil ikke ha det enkleste programmen, vil gjerne ha litt muligheter til effekter, men jeg er heller ikke Peter Jackson, så ikke noe av det villeste heller.

 

Ikke tenkt kostnader, eller tenk litt.

 

Takk for alle forslag som kommer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er bare til bruk i familien, så om noen føler for å saksøke så kom igjen=)

 

Men uansett, det første jeg må gjøre er vel å få all data over på hardisken. Jeg har en ekstern harddisk jeg tenkte jeg skulle bruke det til. Hva vil dere anbefale for å få kvaliteten best mulig på det som blir lagret på hardisken. OG trenger jeg noe nytt program til det?

 

ThorU, jeg skal se på det programmet du anbefalte. Er det andre som anbefaler det?

Lenke til kommentar

Ok, høres bra ut.

 

Husker for en del år tilbake at jeg skulle prøve å redigere videoene så fikk jeg en del sånne streker på tvers av diverse scener når jeg hadde lagt inn videoen på pcn.

 

Vanskelig å forklare, men feks en "action scene" så kom det slike streker på hele bildet.

 

Noen som vet hva jeg mener? Er dette noe som kommer av en feil jeg gjorde med overføringen til pc eller er det noe programmet laget? Husker ikke hva slags program det var. Lurer på om det var et Adobe program.

Lenke til kommentar
Mest sannsynleg ingenting gale, er truleg berre PC-en som ikkje klarer å vise interlaca video skikkeleg.

8423942[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Interlacingani2.gif ligner veldig på de 2 bildene i midten der. Nå har jeg fått ny pc, core 2 duo, men integrert skjermkort.

 

For bilde er jo helt problemfrie på DV kameraet når jeg spiller dem av der. Så må jo være noe i overgangen DV - PC at feilen ligger.

Lenke til kommentar

Du kobler som sagt bare kameraet til PC'en med firewire og overfører det.

 

Den eksterne harddisken din, kobles den til via USB, firewire eller eSATA?

 

Hvis du har mulighet for firewire eller eSATA, så bruk det, men tror det skal funke problemfritt med USB også.

 

Du kan bruke magix movie edit pro til å overføre video.

 

De strekene du snakker om har jeg aldri opplevd selv, men jeg er rimelig sikker på at du ikke vil få dem igjen med den PC'en du har nå. (BTW: Core 2 Duo er som skapt for filmredigering!)

 

Det med skjermkortet tror jeg ikke gjør noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...