vestlia Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hei! Har kotor som ikke vil kjøre i vista. Leste noen steder at man trenger opengl for å kunne kjøre det, men hvor laster man det ned? Prøvde å erstatte glu32.dll filen i system 32 mappa siden det kanskje kunne hjelpe, men siden vista er ett dritt os, så trengte det alle mulige tillatelser og jeg fikk det da ikke til. VISTA ER JO CRAPP Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 OpenGL følger med driverne til skjermkortet ditt, og er sannsynligvis OpenGL 2.0 eller 2.1 OpenGL er 100% bakoverkompatibelt, og kan lett utvides avhengig av hardware, og vil derfor ikke trenge oppgradering på samme måte som Direct3D. Men hvis du har skrudd på Aero i Windows Vista, vil OpenGL bli emulert gjennom Direct3D, du kan forsøke å skru av Aero. glu32.dll er forresten ikke OpenGL, det er OpenGL Utility, og blir brukt til å automatisk generere figurer, splines, patch-grid, nurbs etc. pluss at gluPerspective kan være en grei funksjon å bruke hvis man har dårlig tid. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 OpenGL følger med driverne til skjermkortet ditt, og er sannsynligvis OpenGL 2.0 eller 2.1OpenGL er 100% bakoverkompatibelt, og kan lett utvides avhengig av hardware, og vil derfor ikke trenge oppgradering på samme måte som Direct3D. Men hvis du har skrudd på Aero i Windows Vista, vil OpenGL bli emulert gjennom Direct3D, du kan forsøke å skru av Aero. glu32.dll er forresten ikke OpenGL, det er OpenGL Utility, og blir brukt til å automatisk generere figurer, splines, patch-grid, nurbs etc. pluss at gluPerspective kan være en grei funksjon å bruke hvis man har dårlig tid. 8424808[/snapback] Har desverre for dårlig grafikk kort til aero, så jeg tror det da er automatisk skrudd av. Men lurer på hvorfor ikke Star Wars spillet ikke funker da jeg har opengl? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Hømmm, litt rart ja.... Jeg har ikke Vista selv, så jeg kan ikke hjelpe utover det jeg vet, for jeg har ingen erfaring med Vista edit: Hvilken feilmelding gir KOTOR deg da? Endret 19. april 2007 av GeirGrusom Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Hømmm, litt rart ja....Jeg har ikke Vista selv, så jeg kan ikke hjelpe utover det jeg vet, for jeg har ingen erfaring med Vista edit: Hvilken feilmelding gir KOTOR deg da? 8425382[/snapback] Har en annen tråd med dette problemet, så du kan jo se der: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=751309&hl= Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Fant forresten ut at jeg ikke hadde mer enn opengl, 1.1. Men hvordan skal jeg da laste ned 1.4? Har lasta ned nyeste driver til skjermkortet og det var 1.1 versjonen. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 OpenGL fungerer ikke på den måten som man skulle tro; OpenGL versjonsnummeret kommer an på hardware, hvis hardware støtter 2.0, har du OpenGL 2.0, dette er noe teknisk bak OpenGL som kalles extensions, som gjør at OpenGL versjonen er alltid oppdatert. Basisversjonen av OpenGL i Windows er 1.1 derfor er det det versjonsnummeret du får. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 OpenGL fungerer ikke på den måten som man skulle tro;OpenGL versjonsnummeret kommer an på hardware, hvis hardware støtter 2.0, har du OpenGL 2.0, dette er noe teknisk bak OpenGL som kalles extensions, som gjør at OpenGL versjonen er alltid oppdatert. Basisversjonen av OpenGL i Windows er 1.1 derfor er det det versjonsnummeret du får. 8430231[/snapback] Så jeg antar at det da betyr at jeg ikke kan få innstallert 1.4 pga. for dårlig hardware, og at jeg da ikke kan spille Star Wars? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Nei, du har nok OpenGL 1.4 eller nyere, hva slags skjermkort har du? Kan du kopiere feilmeldingen som KOTOR gir? Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Nei, du har nok OpenGL 1.4 eller nyere, hva slags skjermkort har du?Kan du kopiere feilmeldingen som KOTOR gir? 8430723[/snapback] Skjermkortet jeg har: Intel® Graphics Media Accelerator 900; 128 MB integrert Brikkesett: Mobile™ Intel® 915GM Express-brikkesett eller Mobile™ Intel® 910GML Express-brikkesett Feilmelding: Star Wars: Knights of the old republic har sluttet å virke. Et problem førte til at programmet ikke fungerte som det skal. Programmet vil bli lukket, og du vil få beskjed hvis en løsning er tilgjengelig. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Skjermkortet dit støtter OpenGL 1.4 og Direct3D9 Men det virker ikke som det er det som er problemet...du har de nyeste driverne til alt sammen ikke sant? Sjekk at du har OpenAL installert også (tror KOTOR bruker OpenAL) Og at du har Nyeste patchen installert. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 20. april 2007 Forfatter Del Skrevet 20. april 2007 Skjermkortet dit støtter OpenGL 1.4 og Direct3D9 Men det virker ikke som det er det som er problemet...du har de nyeste driverne til alt sammen ikke sant? Sjekk at du har OpenAL installert også (tror KOTOR bruker OpenAL) Og at du har Nyeste patchen installert. 8431480[/snapback] Foraterte til vista ultimate og brukte driverene på hp sin hjemmeside, så jeg tror alle driverene skal være intakt. Har kjørt update fra spillet og oppdatert det. Fant ikke noen OpenAL filer. De skal vel isåfal ligge på system32 mappa?(fant de ikke der) Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Lastet ned og innstallerte OpenAl, men det hjalp desverre ikke på KoTOR. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Du har ikke cracket det eller noe? Det hender noen ganger at det fører til problemer. I feilemeldingen, du kan ikke se noen tekniske feilmeldinger? dll-er eller hva det var som skjedde? Jeg aner ikke hva som kan være problemet. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Du har ikke cracket det eller noe? Det hender noen ganger at det fører til problemer. I feilemeldingen, du kan ikke se noen tekniske feilmeldinger? dll-er eller hva det var som skjedde? Jeg aner ikke hva som kan være problemet. 8436333[/snapback] Kan ikke se noen tekniske feilmeldinger. Det eneste som skjer er at vista leter etter noe som kan finne problemet, men finner ingenting. Men jeg brukte scan hardwere på KoTOR, og fikk denne rapporten: [sWKotOR] ReportDateTime=21.04.2007 16:07:35 SysInfoVersion=v1.00.60 GameExists=1 GameVersion=v1.03.514077 GameInstallLocation=C:\Program Files\LucasArts\SWKotOR\ [OS] Name=Win9x Version=Windows 9X v6.0 build 6000 Service Pack=None Status=Fail [swapFiles] ?:\pagefile.sys=0 [CPU] CPUCount=1 CPUSpeed=1728 CPUFamily=6 CPUModel=13 CPUStepping=8 CPUVendor=Intel CPUName= Intel® Pentium® M processor 1.73GHz Status=Pass [Memory] RAM=1272 Status=Pass [Disk Free Space] C: (NTFS), UNICODE=30.55GB E: (NTFS), UNICODE=172.85GB Status=Pass [CD-ROMs] DriveLetters=D:\,F:\ Drives= [Video] Video Card Name=Mobile Intel® 915GM/GMS,910GML Express Chipset Family Video Memory=128 Desktop Resolution=1024x768x32 DirectX=DirectX (9.0+) (4.09.00.0904) OpenGL Version=1.1.0 OpenGL Vendor=Microsoft Corporation OpenGL Renderer=GDI Generic Vid Card Status=Warning Vid Card Driver Status=Pass GL Status=Fail DX Status=Pass [Audio] Sound Card Name=Primær lyddriver Status=Pass ;Game Options from swkotor.ini [sound Options] Music Volume=85 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) [OS] Name=Win9x Version=Windows 9X v6.0 build 6000 Service Pack=None Status=Fail Hæh, du har Windows Vista, men den tror du har Windows 9x? Men KOTOR fungerer ikke på Windows Vista, og det er foreløpg ikke noen patch for det som jeg kan finne. Men jeg har funnet ut at du ikke er den eneste med problemet. Endret 21. april 2007 av GeirGrusom Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Ok, da er detheldigvis ikke bare jeg som gjør noe feil. Tusen takk for all hjelp til nå GeitGrusom Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 21. april 2007 Forfatter Del Skrevet 21. april 2007 Pokker. Fikk lånt KoTOR 2 av en venn, og innstallerte det. Trykte scan hardware, og det viste seg at det er OpenGL som er synderen. Jeg har for gammel versjon, men siden skjermkortet mitt skal støtte det, er det mulig å trykke på noen spesielle knapper eller noe så jeg får lasta det ned? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Eneste du kan gjøre, er å laste ned nye drivere, grunnen er hvordan OpenGL fungerer: det er en funksjon som heter glGetString, for å finne ut hva ditt hardware støtter, skriver man glGetString(GL_EXTENSIONS) Da vil du få en liste over alle funksjoner som ditt skjermkort støtter. Deretter kaller man wglGetProcAddress("GL_NV_VERTEX_ARRAY_RANGE") (f.eks. hvis du vil bruke nVidia sin Vertex Array Range extension) Dette gjør at OpenGL alltid skal være istand til alt ditt hardwar(eller drivere) kan gjøre. Derfor utenom å laste ned nye drivere, er det ikke så mye du kan gjøre. Men det er lite forskjell på KOTO og KOTOR2, jeg har lett etter kotor2, og det er mange som også har problemer med det på vista... det er samme motoren så... Men OpenGL har de også forsøkt å fase ut i Windows Vista, sammen med Direct Sound, dermed får man en uheldig blanding av OpenAL og Direct3D som beste måten å lage et spill på i Windows Vista :S Men skjermkortet ditt støtter opp til OpenGL 1.4, så det burde ikke være et problem. Det hadde også vært idiotisk om KOTOR sjekker hvilken versjon du har, for deretter å avslutte hvis du har feil versjon, det er ikke slik det skal gjøres, man skal sjekke om hardware støtter det du trenger, hvis man kan klare seg uten, skal programmet fortsette, og hvis ikke, skal det avslutte. Sjekke etter et absolutt verdi på den måten, er rett og slett feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå