Dieter Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Når jeg har tatt et bilde i raw og justert det slik jeg vil til slutt i Photoshop og lagrer bildet som jpg blir fargene litt blassere en slik det ser ut i Photoshop, hva er det som gjør dette? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Den vanligste årsak til den feilen feilen er at man bruker Adobe RGB farverom. Bruk alltid sRGB farverom hvis du ikke vet nøyaktig hva du gjør fordi mange programmer går ut fra at bildet er i sRGB farverom og vil vise Adobe RGB feil. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Den vanligste årsak til den feilen feilen er at man bruker Adobe RGB farverom. Bruk alltid sRGB farverom hvis du ikke vet nøyaktig hva du gjør fordi mange programmer går ut fra at bildet er i sRGB farverom og vil vise Adobe RGB feil. 8423095[/snapback] aRGB egner seg best for utskrift. Da gir det absolutt best kontroll. Dette er forresten ikke helt riktig, det finnes en tredje fargeprofil som er enda bedre, prophotoRGB, problemet med den er at få skrivere støtter den. http://www.luminous-landscape.com/tutorial...photo-rgb.shtml sRGB derimot er profilen å bruke for ting som skal vises i en nettleser, eller annen programvare som du ikke har kontroll over. De som er opptatt av maksimal kvalitet råder en ofte til å bruke den beste tilgjengelige fargeprofilen når man bearbeider bildet, for så og konvertere til egnet profil ved sluttbehandling. Begrunnelsen finner du på sida jeg lenker til. Mvh Tim Typo Endret 19. april 2007 av fototim Lenke til kommentar
Dieter Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Takk for svar, det var vel dette jeg var ute etter ja Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 På Cambridge in Colour finner du en glimrende, 3-delers tutorial om fargerom og fargestyring: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...management1.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå