Red Frostraven Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Jeg har skrevet kart for hånd til mange spill i notepad og laget egne teksturer i Microsoft Paint, og laget kart i Unreal (1) med all verdens vanskelige koder og kan-skytes-gjennom-portaler som gir brett muligheten til å gå på veggene... (En funksjon som fantes i orginale Unreal som ble ødelagt for Unreal Tournament av ukjente grunner, da alle kommandoene fremdeles finnes i editoren til UT, men har fått advarsel-notater.) Og så kommer jeg til et av verdens mest spilte spill og finner Valve Hammer Editor. Jeg finner et tutorial, og kommer til steg 2 -- som viser seg å være fysisk umulig å gjennomføre da steget innebærer åpning av en fil som ikke eksisterer. Ikke noe problem... Det burde bare vær å laste ned filen? ... Jeg kan huske å ha samme problemet for ti år siden også... Denne editoren har altså vært jævlig i over 10 år. Det kan jo umulig være så vanskelig å lage en noenlunde automatisert utgave når alle ressursene i teorien skal være på plass (selv om de faktisk aldri i min tid har vært der) når editoren er laget av spillmakerene bak spillet som editoren skal redigere kartene på -- laget av dem som uten tvil vet hvor dataene befinner seg? Nå sitter jeg og er i ferd med å gråte blod og svette saltsayre etter å ha prøvd å konfigurere dette programmet skikkelig. Jeg hadde datakortet i 2002, og de jævligste databasene til Microsoft Office skrevet på irakisk var mer oversiktlige enn dette her. (Uten å kunne ett ord på arabisk.) 5 tutorials er gjennomgått -- og ingen av dem virker for min versjon av Hammer og Steam... Og da har jeg allerede klart å komme forbi lurepunktet hvor man trenger halflife-cs.fgd; en fil som ikke eksisterer på spill-cden eller i Hammer, som må lastes ned for at man skal kunne lage brett til Half-Life og Counter-Strike. (Selvfølgelig; vi kan ikke lage kart *til* Counter-Strike; vi må lage kart til Half Life og konvertere til *.bsm format -- men det er ikke noe problem.) Og jeg undres; Dersom en fil trengs for å lage brett, og kartlagingsprogrammet er laget av dem som lagde programmet som skal redigeres; Half-Life-- hvorfor i svarteste granskauen følger ikke filen med programmet da? (Da snakker vi fremdeles om Half-Life, da det er naturlig at man må laste ned ekstrafiler for å redigere tilleggsprogrammet Counter-Strike som opprinnelig er en uoffisiell mod.) Men i dette tilfellet er Counter-Strike kjøpt av Valve i en HF + CS + Steam pakke -- de som lagde Half-Life OG Hammer... Verken Halflife ELLER Counter-Strike virker i Hammer uten ekstrafiler. Snakk om tilbakekompabilitet. Dessuten ser det ut som om det er en regel som sier at tutorials for Hammer skal skrives i store blokker full av tekst, og at de skal være tutorials skrevet for Hammer 4.0 og X for Half-Life 2 og 1, samt Counter-Strike i ett, i samme store blokk uten å beskrive hva som er hammer for HF2, 1 eller hvilke forskjeller det er mellom filoppsettet i Steam Half-Life og vanlig og Counter-Strike, Counter-Strike Source og Counter-Strike som fulgte med Steam-versjonen av Half-Life... Hadde ikke moren min kommet på besøk akkurat nå ville jeg avinstallert programmet frådende av hat og irritasjon; akkurat som de 15 gangen før denne gjennom et tidsrom på 10 år. Dessuten har blokkeskrift ødelagt lese-evnen min for de neste timene -- Jeg klarer ikke lengre å lese hva jeg selv skriver: Det ser ut som en murblokk, og det er umulig å finne fram til linjen som skal leses om jeg så skriver i skriftstørrelse 72 og skifter farger for hver linje. Alle som har lignende opplevelser; Si i fra her... Endret 19. april 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
RefleXio Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Huff... Trist historie... Dette skulle egentlig velve ha gjort noe med for lenge siden... (Og, ja, jeg har hatt samme problemet) Lenke til kommentar
jogil Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Gammel tråd, men for alle andre: Jeg startet med dette programmet, og har ikke hatt noe problemer. Lastet det ned for tre dager siden, og er nå ferdig med mitt første GunGame-map. Her en en NYDELIG torturial jeg fant, følg denne steg for steg, og ikke noe går galt: http://www.superjer.com/learn.php Lykke til! Lenke til kommentar
nets Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hvis du har et sted jeg kan laste det opp så kan jeg gi deg alle HL og CS wad (texturfilene) og cs-expert.fgd og ZHLT og hammer =) Bare send en pm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå