Gå til innhold

Valve Hammer Editor..: Gråter Snart Blod..!

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet kart for hånd til mange spill i notepad og laget egne teksturer i Microsoft Paint, og laget kart i Unreal (1) med all verdens vanskelige koder og kan-skytes-gjennom-portaler som gir brett muligheten til å gå på veggene...

(En funksjon som fantes i orginale Unreal som ble ødelagt for Unreal Tournament av ukjente grunner, da alle kommandoene fremdeles finnes i editoren til UT, men har fått advarsel-notater.)

Og så kommer jeg til et av verdens mest spilte spill og finner Valve Hammer Editor.

Jeg finner et tutorial, og kommer til steg 2 -- som viser seg å være fysisk umulig å gjennomføre da steget innebærer åpning av en fil som ikke eksisterer.

Ikke noe problem... Det burde bare vær å laste ned filen?

...

Jeg kan huske å ha samme problemet for ti år siden også...

Denne editoren har altså vært jævlig i over 10 år.

Det kan jo umulig være så vanskelig å lage en noenlunde automatisert utgave når alle ressursene i teorien skal være på plass (selv om de faktisk aldri i min tid har vært der) når editoren er laget av spillmakerene bak spillet som editoren skal redigere kartene på -- laget av dem som uten tvil vet hvor dataene befinner seg?

Nå sitter jeg og er i ferd med å gråte blod og svette saltsayre etter å ha prøvd å konfigurere dette programmet skikkelig.

Jeg hadde datakortet i 2002, og de jævligste databasene til Microsoft Office skrevet på irakisk var mer oversiktlige enn dette her.

(Uten å kunne ett ord på arabisk.)

5 tutorials er gjennomgått -- og ingen av dem virker for min versjon av Hammer og Steam...

Og da har jeg allerede klart å komme forbi lurepunktet hvor man trenger halflife-cs.fgd; en fil som ikke eksisterer på spill-cden eller i Hammer, som må lastes ned for at man skal kunne lage brett til Half-Life og Counter-Strike.

(Selvfølgelig; vi kan ikke lage kart *til* Counter-Strike; vi må lage kart til Half Life og konvertere til *.bsm format -- men det er ikke noe problem.)

Og jeg undres; Dersom en fil trengs for å lage brett, og kartlagingsprogrammet er laget av dem som lagde programmet som skal redigeres; Half-Life-- hvorfor i svarteste granskauen følger ikke filen med programmet da?

(Da snakker vi fremdeles om Half-Life, da det er naturlig at man må laste ned ekstrafiler for å redigere tilleggsprogrammet Counter-Strike som opprinnelig er en uoffisiell mod.)

Men i dette tilfellet er Counter-Strike kjøpt av Valve i en HF + CS + Steam pakke -- de som lagde Half-Life OG Hammer...

Verken Halflife ELLER Counter-Strike virker i Hammer uten ekstrafiler.

Snakk om tilbakekompabilitet.

Dessuten ser det ut som om det er en regel som sier at tutorials for Hammer skal skrives i store blokker full av tekst, og at de skal være tutorials skrevet for Hammer 4.0 og X for Half-Life 2 og 1, samt Counter-Strike i ett, i samme store blokk uten å beskrive hva som er hammer for HF2, 1 eller hvilke forskjeller det er mellom filoppsettet i Steam Half-Life og vanlig og Counter-Strike, Counter-Strike Source og Counter-Strike som fulgte med Steam-versjonen av Half-Life...

Hadde ikke moren min kommet på besøk akkurat nå ville jeg avinstallert programmet frådende av hat og irritasjon; akkurat som de 15 gangen før denne gjennom et tidsrom på 10 år.

Dessuten har blokkeskrift ødelagt lese-evnen min for de neste timene -- Jeg klarer ikke lengre å lese hva jeg selv skriver: Det ser ut som en murblokk, og det er umulig å finne fram til linjen som skal leses om jeg så skriver i skriftstørrelse 72 og skifter farger for hver linje.

Alle som har lignende opplevelser;

Si i fra her...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...