Gå til innhold

Ny HDD, raptor?

Anbefalte innlegg

Da jeg syns min gamle 250 segate begynner å bli noe treg, tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en ny systemdisk. Og akkurat der ønsker jeg meg en raptor 150gb. Ser av brukererfaringene av disken at det bråker noe vanvittig, er dette tilfelle? Jeg skal ha den hengene i o-ringer. Og er "skallet" den eneste forskjellen mellom X-versjonen og den vanlige 150gb disken??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører Raptor her. Hører den litt når jeg starter pcen, så blir det stille.

Skjønner ikke at folk synes den bråker så fælt.

Når jeg skal ha en ny hd så blir det raptor.

Som du sa så skulle du bruke O-ringer,, da blir det vaffal ikke noe problem

Lenke til kommentar

Merk at 74GB-versjonen av Raptor med 16MB Cache yter likt med storebroren på 150GB. Grunnen til det er at de er identiske med unntak av antall plater. 74GB-versjonen har 1 plate, mens 150GB-versjonen har 2 plater.

Merk også at det finnes eldre utgaver av 74GB Raptor med 8MB Cache. Disse er ikke like rask som den nye med 16MB cache. Grunnen er ikke hovedsaklig cachen, men at den gamle versjonen bruker 36GB-plater og dermed gir dårligere overføringshastighet.

Hvis du oppgraderer av to grunner: Ytelse og kapasitet, så er det lurere å bruke pengene på en Raptor 74GB (for ytelse) pluss en vanlig 7200rpm-disk (for høy kapasitet).

Lenke til kommentar

Du vil ikke merke ytelseforskjell på en Raptor og en ny 7200rpm-harddisk fra WD, Samsung eller Seagate(vel og merke 7200.10-serien). Raptor støyer en god del i forhold til andre gode harddisker, og koster svært mye. Kjøp heller en eller flere 7200rpm-disker og kjør de eventuelt i RAID.

Lenke til kommentar

Raid1 er et godt råd for bedret sikkerhet ja, men Raid0 er bortkastet.

Anandtech tester: Hitachi Deskstar 7K1000 in RAID 0: Is Two Terabytes really better than One?

Final Thoughts

If it is not obvious by now, RAID 0 will provide outstanding results in synthetic benchmarks but really does nothing in actual applications.

resten av konklusjonen slår også rimelig hardt ned på Raid0.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt alle versjonene til raptor (36,74 og 147Gb) - alle i raid 0. Og grunnen er at jeg har vært meget fornøyd, den første bråkte litt skal jeg innrømme, men 74 mindre, og 147 enda mindre, og det er kun snakk om ved load, og den lyden synes jeg helt ærlig er ganske... Tja "V8"-aktig!! Rask HD har mye å si for load-tiden, ellers merked du lite. Du får ikke flere FPS altså. Skal du ha det beste nå kjøper du raptor. Ellers venter du litt på Flash-disker. Men disse blir dyre, og ikke særlig store i starten (ant Gb altså).

Lenke til kommentar

74GB 16MB Cache Raptor = system disk og spill disk

2x 320GB seagate = lagring

er det jeg har

alså man trenger ikke å *VENTE* på at windows skal bli ferdig å kopiere filer før du får lov å trykke på noe! (windows henger på grunn av man kopierer filer fra og til disken som system er på)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

er det jeg har

alså man trenger ikke å *VENTE* på at windows skal bli ferdig å kopiere filer før du får lov å trykke på noe! (windows henger på grunn av man kopierer filer fra og til disken som system er på)

8423644[/snapback]

Det er heller ikke noe problem med maskiner med raske 7200rpm-disker. De maskinene som har slike problemer skyldes som regel at systempartisjonen er full av rot osv.
Lenke til kommentar
Merk at 74GB-versjonen av Raptor med 16MB Cache yter likt med storebroren på 150GB. Grunnen til det er at de er identiske med unntak av antall plater. 74GB-versjonen har 1 plate, mens 150GB-versjonen har 2 plater.

Merk også at det finnes eldre utgaver av 74GB Raptor med 8MB Cache. Disse er ikke like rask som den nye med 16MB cache. Grunnen er ikke hovedsaklig cachen, men at den gamle versjonen bruker 36GB-plater og dermed gir dårligere overføringshastighet.

Hvis du oppgraderer av to grunner: Ytelse og kapasitet, så er det lurere å bruke pengene på en Raptor 74GB (for ytelse) pluss en vanlig 7200rpm-disk (for høy kapasitet).

8423400[/snapback]

Dette viste jeg ikke, trodde 150Gb versjonen var mye raskere enn de mindre versjonene.. Blir to 74GB i RAID-0 (tar bakup jevnlig) mye raskere enn det en 150 disk er da?

Lenke til kommentar

Jeg har en 74gb Raptor disk i min jobbmaskin, som brukes kun til en lokal database kopi som jeg tester diverse tunge kjøringer på, og selv i et moderat støyete kontorlandskap så hører jeg raptor disken godt når den leter frem og tilbake... Ikke den mest slitsomme harddisk frekvensen jeg har hørt vel og merke, men helt klart så høyt at jeg ikke kunne tenkt meg den på et stille rom hjemme.

Lenke til kommentar
Dette viste jeg ikke, trodde 150Gb versjonen var mye raskere enn de mindre versjonene.. Blir to 74GB i RAID-0 (tar bakup jevnlig) mye raskere enn det en 150 disk er da?

8423892[/snapback]

Som Anandtech så fint sa det:

Final Thoughts

If it is not obvious by now, RAID 0 will provide outstanding results in synthetic benchmarks but really does nothing in actual applications. We should probably clarify that statement in detail. Utilizing the best performing drives in RAID 0 is the setup to have if you are looking to publish top benchmark scores with results in PCMark05 improving by 25% as an example. That same setup will provide you with at best minimal performance improvements in most applications, or sometimes no difference at all.

Our only meaningful application performance improvement with RAID 0 came in the Nero Recode tests where the improved write performance reduced our encoding process by about 5%. What will that 5% cost you? In this case, $399 for the second 7K1000, a halving of the mean time between failure rates on each drive, a data backup nightmare, and increases in noise, thermals, and power consumption. RAID 0 sounds impressive in a system configuration and provides a performance placebo effect when viewing synthetic benchmarks. However, RAID 0 is just not worth the trouble or cost for the average desktop user or gamer, especially with the software RAID capabilities included on most motherboards. We will delve into the RAID world with additional tests and hardware combinations in the coming weeks but for now we again recommend that most desktop users should just stay away from it.

Dette med Raid0 vs vanlig gjelder også Raptor.

Lenke til kommentar

8423892[/snapback]

På operasjoner som leser/skriver store mengder sekvesielle data, så er raid 0 merkbart bedre. Men søketiden blir litt høyere enn på en enkelt disk, fordi det må søkes på to disker samtidig. I vanlig bruk er søketid vel så viktig som sekvensiell leseytelse. Det er tross alt ikkje ofte vanlig bruk av en PC fører til lesing/skriving av flere titalls megabyte på en gang, som regel er det mye mindre data i kvar operasjon.

Så med mindre du vil ha noe å skryte av så er det liten vits i raid 0, en disk er som regel praktisk talt like rask til daglig bruk.

Bruk av raid er også en stor kilde til tap av data ved harddiskkræsj og andre problemer. Når man kobler sammen to disker i raid 0 er risikoen mye større en med en enkelt disk.

Eg har sjølv en 74gb Raptor som systemdisk, og er veldig godt fornøyd med det. Måtte en stund bruke en vanlig 7200rpm disk som systemdisk og det var merkbar forskjell i ytelse, spesielt innlasting av windows og spill/programvare gikk merkbart tregere. Raptoren er rikelig stor nok til alt eg vil ha installert av spill og programmer.

Tenk deg om kor stor systemdisk du egentlig trenger, siden du skal bruke andre disker til lagring. Dersom du finner ut at 74GB er nok, så bør du kjøpe deg en slik disk, trenger du større plass kjøper du 150Gb Raptor. Men raid 0 bør du holde deg unna, det har få fordeler og mange ulemper.

Men det er nå min mening da :D

Lenke til kommentar

er det jeg har

8423644[/snapback]

Det er heller ikke noe problem med maskiner med raske 7200rpm-disker. De maskinene som har slike problemer skyldes som regel at systempartisjonen er full av rot osv.

8423788[/snapback]

nope

alså windows er slik at systemet henger når man kopierer store filer fra disken som systemet ligger på til en annen disk :ph34r:

og 74GB 16MB Cache raptoren er litt raskere en 150GB 16MB Cache raptoren

fordi 74GBen har 1 plate, 150GBen har 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...