Gå til innhold

Guide: Partisjonering

Anbefalte innlegg

Noen som har en link til den guiden med hvordan man får flytta samtlige filer som skrives til fra windowspartisjonen? Med påfølgende registerendringer og full pakke.

Kanskje litt vagt, men håper at noen vet hvilken jeg sikter til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt :)

Den jeg tenker på viser hvordan man gjør at windowspartisjonen i teorien ikke skrives til i heletatt, og at det derfor aldri vil bli nødvendig å defragmentere den :)

Det meste kan gjøres lett, men endel registerendringer har gått i glemmeboka.

Lenke til kommentar

Covah:``Ryker selve disken, ryker backupen også.

Langtfra perfekt. ``

Nettop derfor har jeg 6GB med sikker lagring hos Telenor sine sikker lagring`s servere,så det er nok perfekt! :p

+ Backup av saker på MP3 spiller og CD-er,så jeg har nok allerede tenkt på at hele disken kan ryke................ ;)

Lenke til kommentar
Har ikke tid til å lese hele artikkelen nå, men er det noe program som kan smelte sammen to tomme partisjoner på samme disk igjen?

mvh Anki

8423745[/snapback]

Var et eller annet prog som kunne wipe HELE den fysiske harddisken, OG alle partisjonsinndelingene på den.. Husker dessverre ikke navn :(

Forutsatt at man har bare 1 disk i maskina si, ville jeg gått for noe slikt

1 til OS - 8-10gb bør holde med mindre man bruker store programmer

1 knøttliten til swapfile (Om man føler for det, strengt tatt ikke nødvendig, men kjekt) 2-4gb max

1 til spill - størrelse etter behov

1 til nedlastinger og generell rotedisk. Gjerne putt nettleser og/eller cachemappa til nettleseren her. Litt overkill med egen partisjon med mindre man laster ned ting relativt ofte.

1 til lagring av alt annet

De to siste kan slåes sammen om man synes det blir for mange partisjoner.

Hovedsaken er å holde OS-spill-nedlastinger adskilt så man slipper å defragmentere en gigantisk partisjon etter en ukes tid med ymse nedlastinger og caching av websider osv.  Swapfildisken kan alltids gies bokstaven Z så man får den litt unna allfarvei.

8426986[/snapback]

Egentlig dumt å ha en hel partisjon til nedlasting, siden man vet aldri hvor mye plass man trenger.. Noen ganger er det 50gb, andre ganger bare en film :p

Har alt i en mappe midt på skrivebordet jeg ^^

post-89333-1177076502_thumb.jpg

Endret av Vigilant
Lenke til kommentar
Noen som har en link til den guiden med hvordan man får flytta samtlige filer som skrives til fra windowspartisjonen? Med påfølgende registerendringer og full pakke.

8429364[/snapback]

Tror du tenker på det samme som jeg er ute etter..

Jeg trenger en guide som kan fortelle meg hvordan jeg kan legge inn XP på partisjon C..

Uten at noe mer skrives ditt.. Sånn at jeg kan få omdirigert temp, cache, documents and settings osv over på andre partisjoner osv..

Lenke til kommentar

8429364[/snapback]

Jeg trenger en guide som kan fortelle meg hvordan jeg kan legge inn XP på partisjon C..

Uten at noe mer skrives ditt.. Sånn at jeg kan få omdirigert temp, cache, documents and settings osv over på andre partisjoner osv..

8429804[/snapback]

Nlite kan jo være svaret på dine spørsmål, der kan du ihvertfall legge alle brukerprofilene med tilhørende temp-mapper på en annen partisjon, og swap fila kan man jo også legge på en annen partisjon, så da er det vel ikke så mye aktivitet, ellers er det jo en del guider i windows delen av forumet, som er ganske nyttige da.

Lenke til kommentar

Jeg har delt mine disker med PM

dette gjøres fra en cd som jeg booter på

Disk 1 (250gb)

C: Systemdisk (50gb)

D: Mine dokumenter og andre private filer (88gb)

E: Nedlasting fra Internett programmer osv (96gb)

Disk 2 (200gb)

F: Ghost av C: (husker ikke størrelsen)

G: Backup av D:+E: (husker ikke størrelsen)

Disk 3 (250gb)

H: Musikk (250gb)

Tar ghost av C: disken hver måned

dette gjøres fra en cd som jeg booter på

Som dere ser har jeg en egen disk til Backup

Disk 2 og 3 står ikke i maskina til vanlig

jeg har harddisk ramme som de står i

Å skulle de bli strømbrudd ja så har jeg investert i UPS

Så jeg er rimlig godt sikret tror jeg.

Endret av Fumle
Lenke til kommentar

8429364[/snapback]

8429804[/snapback]

Akkurat det jeg tenker på. Kan vel gjøre mye av det med nLite, men hadde håpet å kunne gjøre det uten å legge inn hele Windowsn på nytt. Ikke så farlig dog, får google litt og se om jeg finner den igjen. Spurte bare i tilfelle noen hadde linken for hånden :)

Fumle: Om du bare kopierer mappene og filene uten å endre referansene til de så vil Windowsen lure fælt på hvor det ble av filene.

Lenke til kommentar

dummst: du misforstod kanksje fumle. Det han sier er at du under egenskaper for mine dokumenter kan velge plassering selv. Ta en titt, så forstår du det selv. :)

så var det det å få flytta ut temp, profiler, programfiler, swapfil da.. da må du sikkert trikse og mikse litt.

Lenke til kommentar

du kan neppe overstyre hvor diskbehandleren i windows fysisk legger filene? iallefall vil det ikke føre til noe raskere system. La operativsystemet selv få bestemme hvor på disken filene skal lagres, operativsytemet vet som regel best selv hvor ting bør legges.

Husk også på at filer ikke ligger lagret på disk sammenhengende: som regel splittes de opp og legges på områder som gjør at hele filen kan leses kjappest mulig. Hvis en fil lå lagret uten å bli splittet opp ville lesing av fil blitt utrolig tregt

Lenke til kommentar
40 GiB - spill. Disse er plassert tidlig på disken i håp om litt kortere lastetider.

8427008[/snapback]

hvordan plassere tidlig på disken?

8435459[/snapback]

Tidlig på disken betyr ytterst på platene. Der er omkretsen størst og dermed er det plass til mest data per runde. Siden disken snurrer like raskt når den leser ytterst som når den leser innerst på platene så blir overføringshastigheten fra ytterst på platene størst. (Mer data per runde).

Når man partisjonerer så er starten av disken den ytterste og raskeste delen av disken. Han må dermed ha laget partisjonen på 40GB på starten av harddisken.

Lenke til kommentar
40 GiB - spill. Disse er plassert tidlig på disken i håp om litt kortere lastetider.

8427008[/snapback]

hvordan plassere tidlig på disken?

8435459[/snapback]

Tidlig på disken betyr ytterst på platene. Der er omkretsen størst og dermed er det plass til mest data per runde. Siden disken snurrer like raskt når den leser ytterst som når den leser innerst på platene så blir overføringshastigheten fra ytterst på platene størst. (Mer data per runde).

Når man partisjonerer så er starten av disken den ytterste og raskeste delen av disken. Han må dermed ha laget partisjonen på 40GB på starten av harddisken.

8435528[/snapback]

jeg vet det, men hvordan vet man om partisjonen blir på den ytterste biten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...