Gå til innhold

Slette diskpartisjon i Windows XP

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en 400GB WDC disk i dag. Tenkte jeg skulle omorganisere diskopsettet mitt litt.. Dette innebærer at jeg vil at en 160gb disk som er partisjonert inn i to, skal kun være en partisjon. Problemet er at på den ene partisjonen ligger Windows.

Så, jeg lurer hva som skjer hvis jeg trykker delete på den partisjonen (hvor XP ikke ligger, se vedlegg)? Hvis jeg trykker delete, og dermed legger inn XP på nytt (ved å boote opp fra cd) og formaterer den disken, vil jeg da få hele disken på en partisjon?

Takker!

post-29220-1176993067_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke slette partisjonen Windows ligger på.

Du må opprette en partisjon på 400GB disken for å ha windows på, og enten installere windows på nytt, eller flytte hele partisjonen fra 160GB disken til 400GB disken (med et egnet program. Ikke computer manager i windows).

Eller hvis du vil ha windows på 160Gig disken, må du enten installere windows på nytt (og slette, og formatere disken under installasjonen), eller flytte windows, slette partisjonene, formatere disken på nytt, og flytt windows tilbake.

Det finnes en del programmer for kloning av partisjoner (med innhold), men kommer ikke på noen navn akkurat nå.

Lenke til kommentar

Men hvis du ser på bildet, så ligger Windows på den andre partisjonen på samme disken! :) Ikke på den partisjonen jeg vil slette..

jeg skal legge inn windows på nytt uansett, men jeg vil ha det på den 160gb disken, som jeg vil gjøre om til en partisjon, ikke to.

Lenke til kommentar

Skaff deg Acronis Disk director ( http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/ )og du kan gjøre som du ønsker. Men, da blir XP liggende sammen med video filene dine.

Hadde jeg vært deg, ville jeg flyttet over noen (eller alle) filene på video partisjonen over til den nye disken, og så utvidet XP partisjonen til 40-50 GB. Ville ikke hatt 160 GB til Windows partisjonen din....blir trøbbel/mye jobb om du må reformatere en gang.

Mitt oppsett ville ha blitt:

160GB:

c: OS partisjon (XP) 40 GB

e: data/spill 120 GB

disk2

d: shared 400 GB (??)

disk3

h: video m.m 400 GB

Med Acronis kan du gjøre alt dette uten å måtte legge inn XP på nytt.... :thumbup:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
...jeg skal legge inn windows på nytt uansett, men jeg vil ha det på den 160gb disken, som jeg vil gjøre om til en partisjon, ikke to.

8422663[/snapback]

Bare husk å koble fra de andre disken før du begynner. Hvis ikke blir det litt kluss når du sletter partisjonen og lager ny, da blir den nye en utvidet partisjon og en av de andre diskene blir System og dermed C: som du må boote fra.

Lenke til kommentar
160 er kanskje litt mye ja. Skal installere Windows Vista Ultimate da men.. Tenker jeg setter av 70GB elns.. resten kan gå til installerte spill og musikk

8423636[/snapback]

Har Vista Ultimate på pc'en min og av 40 GB satt av har jeg 19 GB ledig. Da har jeg installert Adobe Photoshop, Dreamveawer 8, Office 2007 +++

Men alltids greit med litt ekstra plass :D, om du ikke vil lage to partisjoner og kjøre dualboot da...husk Vista er ikke topp til spill enda. Der er XP bedre. Kjører selv dualboot, og jeg har brukt Vista siden dagen det kom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...