Gå til innhold

er isopropanol farlig å drikke?

3evel

Anbefalte innlegg

det var en ting jeg lurte på, er isopropanol veldig farlig å drikke?? hørt at det ikke er så mye farligere en etanol, det eneste som er forskjellen er at etanol er har et karbon monekyl mens Isopropanol har to, derfor varer vikningen av Isopropanol dobbelt så lenge siden kroppen ikke klarer å bryte det ned så raskt.

er det noen som vet noe om dette??

veit ikke om dette er riktig sted å spørre om det, viss det er feil så er det bare å poste det til meg så skal jeg flytte det :)

tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vil bli veldig dårlig av å drikke det. Jeg tror også de har oppi noe middel slik at du ikke klarer å drikke så mye av det (brekkningsmiddel?) Isopropanol er iallefall ikke anbefalt å drikke, hold deg til vanlig etanol. :)

8422329[/snapback]

men er det noe farlig å drikke det?? så det er nesten likt som etanol da, bare at det vinkingen varer lengre??

Lenke til kommentar
men er det noe farlig å drikke det?? så det er nesten likt som etanol da, bare at det vinkingen varer lengre??

8422351[/snapback]

Nei virkningen er ikke som alkohol. Og ja, det er dødsfarlig. Drikker du et glass isopropanol, og ikke gjør det foran en lege på intensiven, så dør du innen kort tid.

Du blir ikke bare dårlig.

EDIT:

Og om jeg tørr spørre, hvor i all verden har du hørt at det ikke er så mye farligere enn alkohol?

Endret av araziel
Lenke til kommentar

Du kan pådra deg alvorlige skader i svelg/spiserøret, og større doser kan medføre bevisstløshet eller død. I tillegg vil midre inntak over flere perioder gi uhelbredelige kroniske plager. Bittesmå doser vil gjøre deg meget syk.

Så ja, det er ikke til å spøke med.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

"Det er jo bare et karbon-atom fra eller til..."

Du må vite at små endringer i et molekyl kan utgjøre ekstremt mye. Enzymer vil ikke virke på samme måte på et molekyl hvis det er forskjeller i struktur og antall atomer.

Lenke til kommentar
det var en ting jeg lurte på, er isopropanol veldig farlig å drikke??

8422309[/snapback]

Ja.

hørt at det ikke er så mye farligere en etanol, det eneste som er forskjellen er at etanol er har et karbon monekyl mens Isopropanol har to, derfor varer vikningen av Isopropanol  dobbelt så lenge siden kroppen ikke klarer å bryte det ned så raskt.

8422309[/snapback]

Etanol har 2 karbon-atomer, mens isopropanol har 3. Begge deler er molekyler. Hvor du har hørt alt det der lurer jeg litt på. Det er sant at kroppen ikke klarer å bryte ned store alkoholer like fort som små, men isopropanol er farlig å drikke.

Og om jeg tørr spørre, hvor i all verden har du hørt at det ikke er så mye farligere enn alkohol?

8422419[/snapback]

Når vi først diskuterer kjemi og slikt i en tråd bør vi holde oss til et presist språk, og da vil jeg nytte anledningen til å nevne at etanol er det vi vanligvis kaller "alkohol", mens både etanol, metanol, isopropanol og mange, mange flere stoffer er alkoholer. No offence intended, bare ville nevne det.

Isopropyl alcohol is oxidized by the liver into acetone. Symptoms of isopropyl alcohol poisoning include flushing, headache, dizziness, CNS depression, nausea, vomiting, anesthesia, and coma. Use in well-ventilated areas and use protective gloves while using. Poisoning can occur from ingestion, inhalation, or absorption.

Isopropyl alcohol is about twice as toxic as ethanol. Isopropyl alcohol does not cause an anion gap acidosis (like ethanol or methanol). It produces an elevated osmolal gap, but generally no abnormal anion gap (though this may be seen as a result of hypotension and lactic acidosis). Overdoses may cause a fruity, acetone-like odor on the breath.
Lenke til kommentar

8422351[/snapback]

Nei virkningen er ikke som alkohol. Og ja, det er dødsfarlig. Drikker du et glass isopropanol, og ikke gjør det foran en lege på intensiven, så dør du innen kort tid.

Du blir ikke bare dårlig.

EDIT:

8422419[/snapback]

ikke så veldig dårlig spørmål nei... det var faktisk læreren min som sa det :nei: hun sa at noen medelever hadde gjort det :ohmy: de døde ikke

EDIT: de som hadde drukket det hadde gått i klassern hennes når hu studerte

Endret av 3evel
Lenke til kommentar
det er litt sykt at læreren min sier at det ikke er noe farlig å drikke det da :S

må være noe rart med hode hennes :p

8426103[/snapback]

Hun har nok tatt seg et glass selv ja. Dessuten sa hun vel ikke at det var ufarlig, bare at noen hadde gjort det og ikke dødd. Tror neppe det var en oppfordring.

Lenke til kommentar
det er litt sykt at læreren min sier at det ikke er noe farlig å drikke det da :S

8426103[/snapback]

Hun har nok tatt seg et glass selv ja. Dessuten sa hun vel ikke at det var ufarlig, bare at noen hadde gjort det og ikke dødd. Tror neppe det var en oppfordring.

8426160[/snapback]

hu sa det som om det ikke var noe farligere en etanol, og at vi ikke ville bli skadet om vi drakk det

Lenke til kommentar

8426103[/snapback]

8426160[/snapback]

hu sa det som om det ikke var noe farligere en etanol, og at vi ikke ville bli skadet om vi drakk det

8434437[/snapback]

og lærern din er fra uganda, trenger vel bare 4-5 år på skolen for å bli lærer der. skal være ganske potte tett når man påstår at teknisk sprit ikke er farlig. brukte masse isopropanol der jeg jobba før, renske elektronikk og den slags. dog har så vidt prøvd å smake på det, liten dråpe på fingern.. dårlig hjemmebrent er bedre

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

8426103[/snapback]

8426160[/snapback]

hu sa... noen medelever hadde gjort det, de sa at virkningen var som etanol, bare at de var påvirka av rusen i lengre tid :ohmy:

Lenke til kommentar

8426103[/snapback]

8426160[/snapback]

8434437[/snapback]

og lærern din er fra uganda, trenger vel bare 4-5 år på skolen for å bli lærer der. skal være ganske potte tett når man påstår at teknisk sprit ikke er farlig. brukte masse isopropanol der jeg jobba før, renske elektronikk og den slags. dog har så vidt prøvd å smake på det, liten dråpe på fingern.. dårlig hjemmebrent er bedre

8434566[/snapback]

skl jeg si deg en ting?? foreldrene til læreren min var de som stiftet naturfaglinja, så skulle tro at hu skulle vite en del.. :roll:

Lenke til kommentar

Bare for å vise hvor "liten forskjell" det skal til, så er metanol som sagt svært giftig, oksiderer til meget farlige stoffer som kan både gjøre deg blind og drepe deg. Forskjellen mellom metanol og etanol er også "bare et karbonatom" (såvel som 2 tilhørende hydrogenatomer).

"Små forskjeller" som en dobbeltbinding her, eller et ekstra atom der, har gjerne svært store forskjeller i virkning i det virkelige livet. Tenk deg at den pittelille forskjellen skal ganger opp i antall mol av stoffet og, da snakker vi ikke akkurat små tall lengre. :D

Lenke til kommentar
Når vi først diskuterer kjemi og slikt i en tråd bør vi holde oss til et presist språk, og da vil jeg nytte anledningen til å nevne at etanol er det vi vanligvis kaller "alkohol", mens både etanol, metanol, isopropanol og mange, mange flere stoffer er alkoholer. No offence intended, bare ville nevne det.

Hehe, ja, sorry about that. Bør ikke blande dagligtale med kjemi.

Og bare for å gi deg et til eksempel på "små forskjeller". Hørt om Thalidomide? Legemiddel som ble brukt mot morgensyke på gravide, men viste seg at ungene fikk misdannelser. Gjett hvorfor? Jo fordi molekylet er rasemisk, dvs det finnes i to former som er HELT identiske mtp kjemisk formel, men der en form er et speilbilde av den andre. Den ene formen er farlig for oss, og skaper fødselsdefekter, den andre hjelper mot morgensyke. "Bare" ett karbonatom er ikke bare bare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thalidomide

Det virker ikke som hun vet et pøkk spør du meg, å si noe sånt til en haug elever er noe man burde bli sparket for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...