Gå til innhold

gametrailers top 10 consoles of all time

boundishh

Anbefalte innlegg

Kom forresten på at nintendo også har de spillene som flest voksne ville spille. Mario kart kunne jeg huske at moren til en kamerat av meg spilte sammen med han og den voksne søstera mi vil ikke spille annet enn tetris og mario spill. Dermed er det ikke bare ps som fikk flere til å spille. Sure, det gjorde det kult, men den hadde færre barnespill og slikt.

Dermed fikk nintendo spill til å bli mer enn familie ting som alle kunne spille, selv om det er med singstar og buzz det tok av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg mente er at PS1 har ikke titler som har på noen måte vært fremtredende i definisjons saker av hva som er "fasit". Dumt sagt, joda, men det jeg mente er at N64 har definert spillene mer enn spillene til PS1 har, selv om PS1 hadde mange gode titler var det ingen som på noen måte var banebrytende, og vært med å forme andre titler.

Ser f.eks Mario 64 og Ocarina of Time, de står i dag som en grunpilar av 3D platform spill og hvordan det "skal" gjøres (i mangel på bedre ord).

Det er akkurat her jeg mener det blir feil å kalle PS1 som vinner, for selv om den har had sitt å si, har den ikke vært så banebrytende som det fremlegges.

8455846[/snapback]

Final Fantasy 7 er fasiten på japanske 3D-rollespill, Metal Gear Solid fødte 3Dstealth sjangeren, PaRappa er et av de definitive rytmespillene, Resident Evil og Silent Hill lagde to forskjellige fasiter på horrorspill, GTA fødte en ny sjanger og GTA1 og 2 spilles ennå av mange som ikke liker 3Dversjonene, GT, Tomb Raider, Tony Hawk, Wipeout, alle store titler som har hatt stor inflytelse på spillverdenen, og mange som ennå regnes som definitive klassikere i en av sine Playstation versjoner. Disse hadde diger effekt på spillbransjen som helhet.

Ja, Mario 64 og Ocarina of Time definerte noen aspekter av 3Dspill og 3Dkontroll på konsoll, men Playstation hadde flust av titler som definerte sine aspekter av akkurat de samme tingene.

I tillegg hadde Ps1 masse sære spill som er direkte forløpere for mange av de mer kunstneriske spillene som hylles som klassikere i dag, type spill som var alt for vågale for Nintendo på den tiden.

Selvom N64 hadde noen definitive titler og innovasjoner som satte sitt merke på bransjen, så satte Ps1 sitt merke minst like hardt, om ikke hardere, på bransjen, og inspirerte til mange innovasjoner som Nintendo er like inspirert av i dag som alle andre.

For å parafrasere Sony-reklamen: Ikke undervurder kraften til Playstation.

Playstation forandret hele bransjen.

Og nei, jeg var aldri noen stor Playstation fan.

8456342[/snapback]

Mulig jeg tar feil her men kom ikke GTA først ut på PC? Er rimelig sikker på at jeg satt å spilte GTA hos en kompis når det kom ut lenge før PlayStation i det hele tatt var sluppet på markedet. Men som sagt så tar jeg kansje feil. Er så mange år siden :!:

Lenke til kommentar
Mulig jeg tar feil her men kom ikke GTA først ut på PC? Er rimelig sikker på at jeg satt å spilte GTA hos en kompis når det kom ut lenge før PlayStation i det hele tatt var sluppet på markedet. Men som sagt så tar jeg kansje feil. Er så mange år siden  :!:

8462930[/snapback]

vel gta kom til pc først ja men ps1 kom i 94 (japan) 95(resten av verden) tror gta er nyere enn det

8462973[/snapback]

GTA var utviklet for både PC og Ps1, men hadde et definitivt konsolldesign og er et prakteksemplar på den type spill Ps1 populariserte, med sitt edgy gameplay og innføringen av radiokanaler med populærmusikk og satiriske radioverter.

Lenke til kommentar
Jeg fikk noen skikkelig flashbacks da jeg så dette klippet.

Noen som husker hva det heter?

Jeg kan huske at "items" gjorde at du gikk inn i forskjellige roller.

Jeg får ikke fred før jeg finner ut navnet på spillet :lol:

8446356[/snapback]

Nå vet jeg hva spillet heter :wee:

Kid Chameleon :love: *tenker tilbake til barndommen*

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at PSX har hatt mer innflytelse enn N64.

1. PSX solgte tre ganger så mye som N64. Salgstall er riktignok ikke alt.

2. PSX ble markedsført mot et mye mer "voksent" marked. Og denne markedsføringen var vellykket og hadde særlig to effekter; Første effekt var at før ble dataspilling sett på som i hovedsak en aktivitet for nerder og barn. PSX sitt gjennombrudd gjorde det mye mer "stuerent" for voksne å spille data. Den andre effekten var nettop at et nytt marked av voksne personer åpnet seg for spilling.

3. Etter PSX ble cd/DVD standard spillmedia for alle konsoller (ikke bærbart). Som nevnt tidligere i denne tråden så var ikke Sony først ute her, men likevel satt PSX standarden. Det kan jo diskuteres hvilken effekt det hadde, at man fikk lagret mye mer data på en spillplate. Hadde Ninteto fått viljen sin så hadde det vært cartridge all the way.

Jeg prøver ikke å disse N64-tilhengerne, men deres eneste argument er Super Mario 64 og Zelda. Dette er uten tvil knallspilll, men PSX kan vise til like innflytelsesrike spill. Når en her på forumet hveder at at PSX ikke har hatt sjangerdefinerende spill, så prøver man ikke å vurdere PSX sitt spillbibliotek engang. Som nevnt før: FF VII, MGS, Tomb Raider og Resident Evil.

FYI: Min første konsoll var en SNES og jeg har Super Mario 64 på VC.

Det kan vel heller diskuteres om NES eller PSX har hatt mest innflytelse.

Lenke til kommentar
3. Etter PSX ble cd/DVD standard spillmedia for alle konsoller (ikke bærbart). Som nevnt tidligere i denne tråden så var ikke Sony først ute her, men likevel satt PSX standarden. Det kan jo diskuteres hvilken effekt det hadde, at man fikk lagret mye mer data på en spillplate. Hadde Ninteto fått viljen sin så hadde det vært cartridge all the way.

Den blir nok litt feil, fordi Sega CD satte den standarden, og det var derfor Nintendo ville ha en CD spiller til SNES, nemlig PSX (egentlig er PSX betegnelsen for SNES og CD addonen). Da Nintendo droppet sammarbeidet med Sony laget som kjent Kuturagi PS1.

Men å si at Playstation satte standarden blir vel litt feil, for der var Sega den som satte "standarden" om slikt kan sies, for Nintendo ville jo og ha en CD addon, grunnet Sega hadde en.

Og DVD var det vel ikke PS1 som satte som standard men PS2 :)

Lenke til kommentar

Den blir nok litt feil, fordi Sega CD satte den standarden, og det var derfor Nintendo ville ha en CD spiller til SNES, nemlig PSX (egentlig er PSX betegnelsen for SNES og CD addonen). Da Nintendo droppet sammarbeidet med Sony laget som kjent Kuturagi PS1.

Men å si at Playstation satte standarden blir vel litt feil, for der var Sega den som satte "standarden" om slikt kan sies, for Nintendo ville jo og ha en CD addon, grunnet Sega hadde en.

Og DVD var det vel ikke PS1 som satte som standard men PS2 :)

8484531[/snapback]

Her mener jeg du tar litt feil. Riktignok var Sega først ute med CD spiller, men den floppet jo totalt. CD blir først standard når den blir en suksess, og det var det PS1 som stod for.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert telle på en hånd hvor mange det ble solgt av de 2 du snakker om ;) Sånn satt på spissen. Ps1 sin suksess gjorde optisk medium standard på spille konsoller. Nintendo måtte til slutt gi seg for så å gi ut gamecube med ett optisk medium. Selv om at de skrøyt av hvordan freeroaming 3d spill bare er mulig på kassetter.

Lenke til kommentar
Likevell, Sega CD, Nintendo CD addon, CD-I. Øynene var allerede oppe for CD som spillmedie, var bare at Sony var den første konsollen som klarte å slå gjennom mye grunnet en allmektig PR hyppe kampanje Sony style.

8485153[/snapback]

Alikevell var det ikke standard, da hadde N64 også kommet med CD. Vil nok tro det var Sonys store suksess med PS1 som satte standarden.

Lenke til kommentar

Hvis jeg glemmer innflytelse, innovasjon, ekslusivitet etc. og bare ser på de beste spillene tilgjengelig til hver konsoll blir det hos meg:

1. Xbox (GTA-serien, Halo-spillene, Burnout 3, Splinter Cell; KOTOR etc.)

2. PS2 (GTA-serien, MGS-spillene etc.)

3. SNES (Chrono Trigger, Mario-spillene, Zelda: Alttp etc.)

4. Dreamcast (Shenmue-spillene, MSR, Jet Set Radio etc.)

5. PS1 (MGS1, Chrono Cross etc.)

6. N64, GC og GBA

9. NES

10. DS

Overrasket meg selv litt der. Har vel i bakhodet at Xbox var en liten flopp i forhold til PS2, men når jeg ser hvilke spill den hadde og at bortimot samtlige multiplattformspill og PC-konverteringer var overlegne på Xbox er det liten tvil...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...