Gå til innhold

gametrailers top 10 consoles of all time

boundishh

Anbefalte innlegg

Det er uansett litt morsomt å tenke på at hvis Nintendo ikke hadde dolket Sony i ryggen med den CD addon greia, hadde vi kanskje spilt Wii med en sony blu-ray spiller i dag :)

Både N64 og PSX hadde en viktig innvirkning på konsollspilling. N64 med 3d adventures som Mario og Zelda, og ikke minst føler jeg den brakte FPS sjangeren for alvor inn i konsollverdenen med Goldeneye og Perfect Dark. PSX gjorde nok mer i et større perspektiv, da den "rekruterte" et mye større publikum over til konsollene og bidro med en del spill som satte standarden for en mer "voksen" stil som f.eks Resident Evil og Silent Hill serien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lager min egen toppliste over de konsollene jeg har:

1. Sega Dreamcast

2. Nintendo Wii

3. PS3 -> denne har jeg ikke spilt på, men gitt bort - og det varmet Link

4. Gamecube

5. Gamecube (ja jeg har 2)

6. Xbox

7. Sega Saturn

8. PS1

9. Xbox360

10. Sega Master system II

Lenke til kommentar
Kom ikke inn på den Lefdal-linken.. Hva var det? :) Ble litt nysgjerrig :p

8455355[/snapback]

Hmm - linken virker hos meg. Teksten er:

"Vinneren av PlayStation 3 konkurransen er nå kåret!

Vi gratulerer John Erik Fiske, 5115 Ulset med seieren

Begrunnelse:

"Jeg vil gi den bort til Barneavdelingen på Haukeland Sykehus"

Lefdal.com takker alle for deltagelsen"

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir feil da å rangere PS1 som "vinner", ettersom den ikke har de "killer" tittlene som har at en varende lengde. Når man tenker på VC som nå er på Wii, og hvor populær den er med tanke på de spillene som blir lagt ut, er det ingen tvil om at de gamle klassikerne til Nintendo fremdeles er mega populær selv nå i nyere tid med HD grafikk og hundrevis av vanskelige ord om HW som jeg ikke har snøring på.

8446751[/snapback]

Det der er en grov generalisering med lite basis i virkelighet. Det var flust av titler på Ps1 som regnes som klassikere i sin sjanger og spilles den dag i dag. Det er også mange av disse titlene som folk ennå kjøper når det kommer nyversjoner og remakes, eller når de blir tilgjengelige for nedlasting gjennom f.eks Playstation Network.

Folk ser litt for lett vekk fra de innovative og eviggrønne titlene som kom på Ps1, enn om man mener de titlene er Metal Gear Solid, Final Fantasy 7, eller PaRappa the Rapper.

Lenke til kommentar
Det der er en grov generalisering med lite basis i virkelighet. Det var flust av titler på Ps1 som regnes som klassikere i sin sjanger og spilles den dag i dag. Det er også mange av disse titlene som folk ennå kjøper når det kommer nyversjoner og remakes, eller når de blir tilgjengelige for nedlasting gjennom f.eks Playstation Network.

Folk ser litt for lett vekk fra de innovative og eviggrønne titlene som kom på Ps1, enn om man mener de titlene er Metal Gear Solid, Final Fantasy 7, eller PaRappa the Rapper.

8455439[/snapback]

Det jeg mente er at PS1 har ikke titler som har på noen måte vært fremtredende i definisjons saker av hva som er "fasit". Dumt sagt, joda, men det jeg mente er at N64 har definert spillene mer enn spillene til PS1 har, selv om PS1 hadde mange gode titler var det ingen som på noen måte var banebrytende, og vært med å forme andre titler.

Ser f.eks Mario 64 og Ocarina of Time, de står i dag som en grunpilar av 3D platform spill og hvordan det "skal" gjøres (i mangel på bedre ord).

Det er akkurat her jeg mener det blir feil å kalle PS1 som vinner, for selv om den har had sitt å si, har den ikke vært så banebrytende som det fremlegges.

Lenke til kommentar

Beklager, Bear. Det siste du sier der er - og blir - subjektivt. Du synes kanskje at de spillene representerer en milepæl innenfor 3d-spilling, men om du ikke mener at andre kan være uenige, er du intet annet enn trangsynt. Og hva er vel mer grunnleggende enn å introdusere 3d-spill - som PSX gjorde - fremfor å kunne finpusse på det? Si hva du vil, men jeg tror du er blendet.

Lenke til kommentar
Beklager, Bear. Det siste du sier der er - og blir - subjektivt. Du synes kanskje at de spillene representerer en milepæl innenfor 3d-spilling, men om du ikke mener at andre kan være uenige, er du intet annet enn trangsynt. Og hva er vel mer grunnleggende enn å introdusere 3d-spill - som PSX gjorde - fremfor å kunne finpusse på det? Si hva du vil, men jeg tror du er blendet.

Tror ikke du skal snakke om "blendet". Du sier først at mening min er subjektiv, men fortsetter som om dine svar er fasiten. Beklager, slik funker det ikke. Om du leser innlegget mitt igjen ser du spesifikt at jeg skriver "jeg mener". Og det er det dette er om, egene meninger. Jeg mener N64 har gjort mer enn PS1 har, men det er ikke fordi jeg er blendet, sitter selv på Sega, SNES, PS1, N64, PS2 og Wii, tror ikke jeg er så mye blendet.

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal snakke om "blendet". Du sier først at mening min er subjektiv, men fortsetter som om dine svar er fasiten.

Hvor var det jeg brukte mine meninger nå? Jeg sa at du måtte tåle at folk er uenig med dem, da du fremla hva du sa som allmenne fakta. Ringer setningen "Det jeg mente er at PS1 har ikke titler som har på noen måte vært fremtredende i definisjons saker av hva som er "fasit"." en bjelle? Om ikke den var bastant, så vet ikke jeg.

Jeg er heller ikke uenig i at Mario 64 tok plattformsjangeren til nye høyder, har da aldri påstått noe annet. Og jeg innrømmer glatt at det spillet er et av mine absolutte favorittspill. Men gjør det ene spillet (pluss eventuelt Zelda) Nintendo 64 til en mer revolusjonerende konsoll? Fokuserer vi utelukkende på interaktiviteten, er Nintendo 64 flere mil forran PSX. Analog styrespak, rumble samt knallgod spilldesign. PSX sin kontroll var jo kun en glorifisert SNES-pad, med et par ekstra skulderknapper. Så selv om jeg - du, og mange flere - mener at N64 er en mer unik og nyskapede konsoll, har den ikke endret spillmarkedet på samme måte. Når PSX kom ekspolderte jo bransjen! Et par år senere fant man PSX-spill i RIMI! (jeg kjøpte selv Soul Blade i en Rimi-butikk...) Spillbransjen ble endelig tatt seriøst. Jeghater å si det, men dette er så godt som et udiskutabelt faktum. Wikipedia har nok et par strofer til akkompagnere hva jeg sier.

Edit:

Jeg bruker revolusjonerende som om at konsollen faktisk skapte endringer. I teorien er jo N64 mer revolusjonerende, da den la mest nytt på bordet, men den solgte dessverre ikke i nærheten av så godt som PSX, og ble dessverre oversett av en alt for stor del av folket. Dermed kan jeg ikke få meg til å si at maskinen påvirket markedet like mye som PSX, selv om den absolutt hadde forutsetningene til det. Den hadde derimot - som du selv poengterte - et knippe spill som faktisk var revolusjonerende. GoldenEye, Mario 64 og Zelda var alle unike og nyskapende spill som definitivt har endret sine respektive sjangrer.

Endret av Alex ws
Lenke til kommentar
Det jeg mente er at PS1 har ikke titler som har på noen måte vært fremtredende i definisjons saker av hva som er "fasit". Dumt sagt, joda, men det jeg mente er at N64 har definert spillene mer enn spillene til PS1 har, selv om PS1 hadde mange gode titler var det ingen som på noen måte var banebrytende, og vært med å forme andre titler.

Ser f.eks Mario 64 og Ocarina of Time, de står i dag som en grunpilar av 3D platform spill og hvordan det "skal" gjøres (i mangel på bedre ord).

Det er akkurat her jeg mener det blir feil å kalle PS1 som vinner, for selv om den har had sitt å si, har den ikke vært så banebrytende som det fremlegges.

8455846[/snapback]

Final Fantasy 7 er fasiten på japanske 3D-rollespill, Metal Gear Solid fødte 3Dstealth sjangeren, PaRappa er et av de definitive rytmespillene, Resident Evil og Silent Hill lagde to forskjellige fasiter på horrorspill, GTA fødte en ny sjanger og GTA1 og 2 spilles ennå av mange som ikke liker 3Dversjonene, GT, Tomb Raider, Tony Hawk, Wipeout, alle store titler som har hatt stor inflytelse på spillverdenen, og mange som ennå regnes som definitive klassikere i en av sine Playstation versjoner. Disse hadde diger effekt på spillbransjen som helhet.

Ja, Mario 64 og Ocarina of Time definerte noen aspekter av 3Dspill og 3Dkontroll på konsoll, men Playstation hadde flust av titler som definerte sine aspekter av akkurat de samme tingene.

I tillegg hadde Ps1 masse sære spill som er direkte forløpere for mange av de mer kunstneriske spillene som hylles som klassikere i dag, type spill som var alt for vågale for Nintendo på den tiden.

Selvom N64 hadde noen definitive titler og innovasjoner som satte sitt merke på bransjen, så satte Ps1 sitt merke minst like hardt, om ikke hardere, på bransjen, og inspirerte til mange innovasjoner som Nintendo er like inspirert av i dag som alle andre.

For å parafrasere Sony-reklamen: Ikke undervurder kraften til Playstation.

Playstation forandret hele bransjen.

Og nei, jeg var aldri noen stor Playstation fan.

Lenke til kommentar
Hvor var det jeg brukte mine meninger nå? Jeg sa at du måtte tåle at folk er uenig med dem, da du fremla hva du sa som allmenne fakta. Ringer setningen "Det jeg mente er at PS1 har ikke titler som har på noen måte vært fremtredende i definisjons saker av hva som er "fasit"." en bjelle? Om ikke den var bastant, så vet ikke jeg.

;)

Final Fantasy 7 er fasiten på japanske 3D-rollespill, Metal Gear Solid fødte 3Dstealth sjangeren, PaRappa er et av de definitive rytmespillene, Resident Evil og Silent Hill lagde to forskjellige fasiter på horrorspill, GTA fødte en ny sjanger og GTA1 og 2 spilles ennå av mange som ikke liker 3Dversjonene, GT, Tomb Raider, Tony Hawk, Wipeout, alle store titler som har hatt stor inflytelse på spillverdenen, og mange som ennå regnes som definitive klassikere i en av sine Playstation versjoner. Disse hadde diger effekt på spillbransjen som helhet.

Ja, Mario 64 og Ocarina of Time definerte noen aspekter av 3Dspill og 3Dkontroll på konsoll, men Playstation hadde flust av titler som definerte sine aspekter av akkurat de samme tingene.

I tillegg hadde Ps1 masse sære spill som er direkte forløpere for mange av de mer kunstneriske spillene som hylles som klassikere i dag, type spill som var alt for vågale for Nintendo på den tiden.

Selvom N64 hadde noen definitive titler og innovasjoner som satte sitt merke på bransjen, så satte Ps1 sitt merke minst like hardt, om ikke hardere, på bransjen, og inspirerte til mange innovasjoner som Nintendo er like inspirert av i dag som alle andre.

For å parafrasere Sony-reklamen: Ikke undervurder kraften til Playstation.

Playstation forandret hele bransjen.

Og nei, jeg var aldri noen stor Playstation fan.

Joda, jeg avfeier ikke PS1 som en "revolusjon", igjen i mangel på bedre ord, men jeg mener fremdeles at til tross for sine gode titler, har de ikke had en like stor tyngde på markedet som andre N64 titler. Men begge 2 har had sitt å si for utviklingen, og det blir fåmælt å diskutere hvem som har had mest å si, så for å unngå noen lengere diskusjon som står i stampen i 32 sider, la oss heller være enig i å være uenig.

Lenke til kommentar

Når det kommer til å sette standard for 3d adventures av typen Zelda og Mario er det ingen tvil om at N64 var en milepæl. Det er vel også derfor N64 får den plassen den gjør i denne kåringen. PS1 kan vel sies å sette standarden for f.eks survival horror spill med Resident Evil og Silent Hill og taktiske spionspill med Metal Gear Solid. Samtidig solgte den i perverst store antall og tok tv spilling for alvor ut av gutterommet. Derfor stikker den av med førsteplassen i denne kåringen, ganske berettiget etter mitt syn, men også diskuterbart.

Lenke til kommentar

N64 sine innovasjoner og innovative spill var banebrytende for gameplay.

Ps1 hadde kanskje færre like store gameplayinnovasjoner, men forandret hele måten spill ble presentert på, fra cinematiske videoer(Både real-time og FMV), til lisensierte soundtracks, til utfordrende art-direction. Det gjorde spill passende for MTVgenerasjonene. Dette er ting som er minst like innflytelsesrike i dag som noe Nintendo gjorde i N64 perioden. I tillegg så hadde den mer enn nok innovativt gameplay. Det var tross alt den første ordentlige 3Dkonsollen. Uten den hadde nok N64 sett helt annerledes ut.

Personlig så foretrekker jeg N64, siden Mario 64 og Zelda var spillene som fikk meg over fra PC til konsoll, men Ps1 var etter min mening den definitivt mest innflytelsesrike konsollen av de to.

Og jeg tror fler kommer til å anarkjenne det om noen år når Nintendo har mistet outsiderstatusen de nyter i dag.

Men da er jo kanskje Wii en av de mest innflytelsesrike konsollene. :love:

Lenke til kommentar

Bestemmes ikke tyngde på markedet av antall solgte enheter, Bear^? Der har nok kanskje Nintendo 64 noen topptitler, men ps1 har vel flere? 133 ps1 titler solgte over 1 million stykk, og 51 n64 titler solgte over 1 million stykker.

På Ps1 listen finner vi titler som Metal Gear Solid, Gran Turismo 1 og 2, Final Fantasy VII og VIII og IX, TEKKEN, Crash Bandicoot 1,2 og 3, Resident Evil 1, 2 og 3, Tomb Raider 1 og 2, Spyro, Driver 1 og 2, Tony Hawk. Mange spill her som har satt en ganske kraftig inntrykk i markedet.

Nintendo på sin side hadde stor titler som: GoldenEye 007 ( fyn fan hvor mange timer jeg spilte multiplayer med en kompis), Super Mario 64, Mario Kart 64, Zelda OOT og MM, Donkey Kong 64, Banjo-Kazooie, Mario Party, Super Smash Bros og mange andre..

http://vgchartz.com

Lenke til kommentar
Bestemmes ikke tyngde på markedet av antall solgte enheter, Bear^?

8456511[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Om det skulle være tilfelle, skulle vel PS1 had mye mer for spillvernde å si enn N64, spesielt med tanke på N64 solgte vel 33 millioner enheter, i forhold til PS1 som solgte vel 103 millioner enheter. Om det utsagnet var sant, skulle N64 had lite eller ingen ting å si, likevell har N64 en god del å si for dagens spill.

Lenke til kommentar
Bestemmes ikke tyngde på markedet av antall solgte enheter, Bear^?

8456511[/snapback]

Nei. I så fall ville Julio Iglesias vært en viktigere musiker enn Bob Marley, Iron Maiden, Nirvana, Black Sabbath, og Johnny Cash til sammen.

Det er snakk om innflytelse, noe som ikke kan måles i salgstall.

Lenke til kommentar

Nintendo Entertainment System all the way!

Den fikk ballen til å rulle igjen!

Når jeg setter meg ned for å spille gamle spill ender jeg opp med NES.

De som sier at nintendo er barnslig kan ta seg en bolle, eller et helt brød.

Nå er det tydelig at enkelte måler "voksne" spill med graden av BBV (blood, boobies & voilence).

Jeg kan ikke huske et eneste barne spill til NES. Alle hadde sine historier og sine (fantasi) verdener. Hva mer trengs?

Kanskje noen kan si meg hvilken av disse som er barnespill?:

(Navnet Street Fighter hadde passet spillet ypperlig :p) (AAAH! kom til VC da! :love: )

Megaman 3 (Eneste megaman spillet jeg eide/prøvde på NES)

North and South (Tror jeg leide dette minst et dusin ganger, kanskje jeg burde kjøpt det i stedet :love: )

Nintendo World Cup (Samme karakterene/figurene som du finner i River City Ransom, dette spillet var sjef i 4 player!)

(tror jeg leide det hos videosjappa :hmm: )

(Sjef :love: Spillet var lett, men utrolig pent for sin tid) Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...