Gå til innhold

gametrailers top 10 consoles of all time

boundishh

Anbefalte innlegg

Om man skal trone en konsoll etter antall titler som har had suksess, kommer Nintendo ut klart på den listen, f.eks 100 top games listen til IGN, der 1 til 10 plass er dominert av 4 Nintendo spill, deriblant Super Metroid, Super Mario 64, Super Mario og Ocarina of time.

Jeg synes det blir feil da å rangere PS1 som "vinner", ettersom den ikke har de "killer" tittlene som har at en varende lengde. Når man tenker på VC som nå er på Wii, og hvor populær den er med tanke på de spillene som blir lagt ut, er det ingen tvil om at de gamle klassikerne til Nintendo fremdeles er mega populær selv nå i nyere tid med HD grafikk og hundrevis av vanskelige ord om HW som jeg ikke har snøring på.

Misforstå meg rett, Sony har had sitt å si, men de har ikke definert spillverden så grasalt som mange skal ha det til. Nintendo og Sega la grunnlaget tidlig, Sony seilet videre på det og "hyppet" sin konsoll fremover. Selv om det har vært mye positivt med PS1, er den fremdeles ikke den knosollen jeg vil klassifisere som den som har vært mest definerende i konsollverden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp! N64 som definerte 3d platform med Super mario 64! Kan ikke komme på noen like spill til PS1.. selv om PS1 har noen veldig revoulsjonerende titler de også.. Som f.eks FFVII.. :) Det er mulig jeg tar feil, siden jeg kun hadde N64 da.. :) Men, for meg betydde N64 mest, siden det var den første konsollen min.. :p

Lenke til kommentar

Er enig i at PS1 burde vinne listen da den fikk eldre personer til å bli interressert i spilling. Før det så ble vel for det meste spilling sett på som noe for nerder og barn. Voksne spilte nok litt på pc og amiga, men nintendo, sega mega drive og super nintendo var nok noe som var mer ment for ungene. Hadde selv alle disse konsollene i den tiden, og det er ikke til å legge under en stol at veldig mange så på det som nerdete eller barnslig å ha en av dem.

PS1 derimot vekket interessen hos mange som ikke hadde vurdert tv-spill før, og det ble plutselig mer vanlig å snakke om spill med alle. Jenter begynte også og fatte litt mer interresse og Tekken var et gull spill sammen med kamerater.

At PS1 tok med seg FMV sekvenser, tale og en grafikk som var utrolig i forhold til hva du så på Mega drive og Super nintendo var nok en av grunnen til at den ble så godt mottatt.

Men det var nok mye av hypen og reklamen til Sony, samt at produktet var fra Sony som var kjent for alle i sammenheng med tv, stereo og andre forbruker produkter som gjorde at den ble så populær. Andre cd baserte forsøk fantes før den tid som f.eks Mega cd, amiga cd 32, sega saturn og 3do.

Det kan vel sies at den utvidet markedet når den solgte rett over 100 millioner konsoller, sammenlignet med Snes som var storselgeren i 16 bit eraen og solgte cirka 50 millioner konsoller (wikipedia).

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg det at man gikk fra 2d til 3d hadde mye å si for at konsollspilling skulle bli ansett som underholdning for flere grupper enn barn. På samme måte som Wii nå gjør spilling spennende med et nytt kontrollsystem, gjorde 3d grafikk spill attraktivt i sin tid. Sony var først ute og det var nok grunnen til at de slo N64, men hadde N64 kommet først så kunne nok den hatt Playstations posisjon.

Når det gjelder lista skulle jeg sett N64 høyere opp en 7. plass (mest fordi jeg eide en selv og har mange gode minner).

Endret av Ant1
Lenke til kommentar
Sony var først ute og det var nok grunnen til at de slo N64, men hadde N64 kommet først så kunne nok den hatt Playstations posisjon.

8453566[/snapback]

Så er spørsmålet om vi noengang hadde fått sett Nintendo 64 om ikke PSX hadde vært først. Mulig at Nintendo kanskje heller hadde fortsatt i samme spor som før, med en 32-bits konsoll som klarte å rendre 2d i 640 ganger 480 pikslers oppløsning, fremfor en 64-bits maskin som klarte "avansert" 3d. Jeg tror at Sony sin konsoll satte baren noen hakk høyere for både Nintendo og Sega.

Lenke til kommentar
Sony var først ute og det var nok grunnen til at de slo N64, men hadde N64 kommet først så kunne nok den hatt Playstations posisjon.

8453566[/snapback]

Så er spørsmålet om vi noengang hadde fått sett Nintendo 64 om ikke PSX hadde vært først. Mulig at Nintendo kanskje heller hadde fortsatt i samme spor som før, med en 32-bits konsoll som klarte å rendre 2d i 640 ganger 480 pikslers oppløsning, fremfor en 64-bits maskin som klarte "avansert" 3d. Jeg tror at Sony sin konsoll satte baren noen hakk høyere for både Nintendo og Sega.

8454175[/snapback]

Man setter jo baren selvfølgelig alltid høyere når man skal lage en ny konsoll :p

nintendo 54 kom jo ikke sååå lenge eter ps og man må planlegge lenge på forhånd hvordan konsollen skal være.

Endret av gormers
Lenke til kommentar

Klart. Men om Sony ikke hadde vært først med sin 32-bits konsoll. Hadde Nintendo da følt det nødvendig å hoppe rett til 64-bits maskineri? Ulikt progresjonen deres tidligere.

Edit:

Halvannet år er temmelig god tid til å bytte motor i en allerede igangsatt konsoll. Uansett var vel PSX sin teknologi annonsert lenge før den ble sluppet. Nintendo hadde vel mye viten om den før resten av verden, da den egentlig skulle bli en tillegsmaskin til SNES. Med alt denne informasjonen tilgjengelig, var det nok klart for dem at de måtte finne en måte å overgå konsollen. Hadde vært bra flaut om tilleggspakken til SNES skulle vise seg å være like kraftig - eller bedre - enn deres neste konsoll. Heldigvis gikk det som det gikk, og vi fikk Nintendo 64: en - etter min mening - mye mer nyskapende og generelt sett mr spennende maskin enn hva PSX ble.

Endret av Alex ws
Lenke til kommentar
Klart. Men om Sony ikke hadde vært først med sin 32-bits konsoll. Hadde Nintendo da følt det nødvendig å hoppe rett til 64-bits maskineri? Ulikt progresjonen deres tidligere.

8454233[/snapback]

siden jeg redigerte innlegget etterpå kan det hende du ikke så dette, så jeg skriver det her og: nintendo 54 kom jo ikke sååå lenge eter ps og man må planlegge lenge på forhånd hvordan konsollen skal være. gameboy advance hadde jo veldig avanserte (32bit eller noe) farger eller noe når den kom ut, husker jeg rett og som ikke var veldig nødvendig, ei heller hadde de konkurranse.

edit: nå blir det skrivefest her, men fanboy, alex ws og bear :w00t:

Endret av gormers
Lenke til kommentar

8454175[/snapback]

Nå hadde jo sega både en CD addon og 32x addon til Genesis, som gjorde begge tingene som PSX gjorde, bare før tiden. Så uansett hadde Nintendo oppdatert seg til 64 bits system, enten for å konkurere med Sony eller for å konkurere med Sega.

Lenke til kommentar

samma faen ps1 hadde solgt ca 110.000.000 konsoller da den og lille bror PSone gikk ut av produksjon i januar 2006 d.v.s at playstation har gjort konsoll industrien mye større, se på ps2 som selger som hakka møkk selv om den har vært ute i snart 7 år

Regner med at når singstar kommer til ps3 til sommeren så får de fart på salget på den fronten også bare de reklamerer litt for det

Endret av fanboy
Lenke til kommentar

Satans redigering av innlegg. :p

Halvannet år er temmelig god tid til å bytte motor i en allerede igangsatt konsoll. Uansett var vel PSX sin teknologi annonsert lenge før den ble sluppet. Nintendo hadde vel mye viten om den før resten av verden, da den egentlig skulle bli en tillegsmaskin til SNES. Med alt denne informasjonen tilgjengelig, var det nok klart for dem at de måtte finne en måte å overgå konsollen. Hadde vært bra flaut om tilleggspakken til SNES skulle vise seg å være like kraftig - eller bedre - enn deres neste konsoll. Heldigvis gikk det som det gikk, og vi fikk Nintendo 64: en - etter min mening - mye mer nyskapende og generelt sett mr spennende maskin enn hva PSX ble.

Lenke til kommentar

8454175[/snapback]

Nå hadde jo sega både en CD addon og 32x addon til Genesis, som gjorde begge tingene som PSX gjorde, bare før tiden. Så uansett hadde Nintendo oppdatert seg til 64 bits system, enten for å konkurere med Sony eller for å konkurere med Sega.

8454275[/snapback]

Men hadde ikke PSX eksistert, ville SNES fått en CD-addon den og. Da ville nok Nintendo heller holdt seg til den i noen år ekstra. For det var jo først etter at PSX kom, at selskapene byttet ut konsollene sine så hyppig som de gjør nå. Se bare på hvor lenge NES var i drift.

Lenke til kommentar

Dæven jeg viste ikke at den skulle bli en tillegsmaskin til SNES. Uansett, man må jo alltid lage mer avanserte maskiner med tiden og selv om ps kanskje hadde noe å si så var det ikke i så fall veldig mye. Men jaja, det her var jo ikke det jeg diskuterte på denne tråden her i førsten heller, liker bare å beskytte nintendo :p . Synes fortsatt at 54 kom for lagt bak på listen uansett om de skjerpet seg da ps kom ut.

Lenke til kommentar
Men hadde ikke PSX eksistert, ville SNES fått en CD-addon den og. Da ville nok Nintendo heller holdt seg til den i noen år ekstra. For det var jo først etter at PSX kom, at selskapene byttet ut konsollene sine så hyppig som de gjør nå. Se bare på hvor lenge NES var i drift.

Nintendo droppet addonen og samarbeidet med Sony fordi de fikk kalde føtter. De ville ikke at deres system skulle bli husket pga Sony, men pga dem. Sony hadde fått full rettighet til CD addonen til SNES, og dermed kunne Nintendo risikere å bli drevet ut på sidelinjen.

PSx kom ut i slutten av 94 starten av 95. Da hadde 32X addonen til Genesis vært ute en liten stund. CD adonnen til Genesis kom ut i 91 i Japan, og 93 hos oss. Så Sega var en større konkurent enn Sony, og dermed mer definerende som "påvirker" til Nintendo's valg enn Sony var. Nintendo 64 kom ut i 96, dvs at den mest sannsynelig hadde vært på tegnebordet før PSX kom, og dermed var det Sega som ble "konkurenten" fremfor PSx.

Og utfra det konkluderer jeg at Sony har blitt en mer merkbar konkurent i nyere tid, enn den var for PSX. Nintendo var og litt arrogante på den tiden (som Sony er i dag) ettersom de hadde en god markedsandel på både håndholdt og konsoll, så jeg tror ikke de annerkjente PSX som noe konkurent.

Men spørsmålet er ikke hva en konsoll har gjort for markedet, men hva alle samlet har gjort for produktet vi sitter med i dag.

Lenke til kommentar
Synes fortsatt at 54 kom for lagt bak på listen uansett om de skjerpet seg da ps kom ut.

8454342[/snapback]

Misforstå meg ikke: Jeg er helt enig med deg. Jeg synes N64 på de fleste måter er en overlegen maskin, den er bare knallfattig på spill, og lider litt på grunn av det begrensede lagringsformatet. Skulle jeg derimot kun tatt meg med en konsoll på en øde øy (av 64 og PSX altså), så måtte jeg nok valgt PSX, fordi den har flere spill å spille på. På 64 har jeg allerede rundet halvparten av spilla som finnes (iallefall nesten).

Jeg bejubler heller ikke Sony for suksessen og revolusjonen til PSX. De gjorde bare hva som virket smått økonomisk for dem når de hadde hardwaren til en halv konsoll tilgjengelig: De klistra den sammen, lanserte den som et "nytt" produkt, brukte en shitload dollars på markedsføring og betalte utviklere for å lage spill til den. Ikke akkurat en innovativ genistrek, men du verden som det funket. Synd det ikke gikk like bra for Nintendo.

Lenke til kommentar

Nintendo droppet addonen og samarbeidet med Sony fordi de fikk kalde føtter. De ville ikke at deres system skulle bli husket pga Sony, men pga dem. Sony hadde fått full rettighet til CD addonen til SNES, og dermed kunne Nintendo risikere å bli drevet ut på sidelinjen.

PSx kom ut i slutten av 94 starten av 95. Da hadde 32X addonen til Genesis vært ute en liten stund. CD adonnen til Genesis kom ut i 91 i Japan, og 93 hos oss. Så Sega var en større konkurent enn Sony, og dermed mer definerende som "påvirker" til Nintendo's valg enn Sony var. Nintendo 64 kom ut i 96, dvs at den mest sannsynelig hadde vært på tegnebordet før PSX kom, og dermed var det Sega som ble "konkurenten" fremfor PSx.

8454389[/snapback]

Ja, dette er jeg helt enig med deg i. Og jeg tror det var derfor Nintendo valgte å kjøre samme stil som akkurat Sega (fordi Sony på denne tiden ikke hadde den fjerneste ide om entre spillbransjen), ved å produsere enn CD-addon. Nintendo hadde satset store penger på denne. Flere spill var i produksjon, en markedsføringskampanje var under horisonten etc. Så de satt ganske tomhendte igjen når de bestemte seg for å ditche addonen og heller lage en splitter ny konsoll. Denne måtte selvsagt overgå den planlagte addonen (selv om et 3D-Zelda var planlagt til CD-maskinen, et Zelda-spill hvor Link kunne ta flygespark på sine fiender!! <- ikke spør meg om kilde på dette, for det tror jeg ikke jeg presterer å finne), så derfor var 64-bits et naturlig hopp. Vi er altså enige om det aller meste her.

Men om ikke PSX hadde blitt realisert, om den heller hadde blitt nevnte addon, tror jeg det ville gått lang tid før spill utviklet seg til å bli som de var på N64.

Lenke til kommentar

Jeg synes at selv om nintendo 64 bare hadde 400 spill, hadde de fortsatt toppspillene. playstation kom med mange de og, men mange av dem var også middels. liten plass gjorde jo bare at filmsekvenser, mange stemmer og høy oppløsning uteble (og for høy kan uansett gjøre at maskinen ville hakke) og dette var ikke så viktig på den tiden. Dessuten gjorde dette plass for andre kule effekter som alle skygge og lyseffektene i Zelda OoT eller som det i goldeneye, der dette utnyttet maskinen istedenfor.

Jeg synes at maskinen burde komme høyere opp etter hvor mange som spilte den (husker at unger alltid flokket seg rundt den i butikker), og hvor mye glede hver enkelt fikk av den. Og ikke kom her og si at perfect dark og golden eye ikke var gode nok, bedre med få bra enn mange middels (digget tekken likevel og FF7 likevel men de var ikke favorittene)

Jeg tror at mange kommer til å bli uenige om hvilken maskin du spør de ville ha med seg på en øy av de to. Var det derimot gamecube og ps2 ville nok de fleste være enige med den siste.

Flott film og interresang film fanboy btw

Lenke til kommentar
Men om ikke PSX hadde blitt realisert, om den heller hadde blitt nevnte addon, tror jeg det ville gått lang tid før spill utviklet seg til å bli som de var på N64.

Men så kan man snu litt rundt. Nintendo hentet inn Sony til CD addon prosjektet fordi de så Sega som en trussel med deres CD addon. Og hadde ikke Sega da laget CD addonen, hadde ikke Sony kommet inn i bildet. Så kan man da stille spørsmålet, ville Sony laget PSX vis ikke Sega hadde laget CD addonen sin?

Altså, slik kan man snu og vende på det i angro og i det uendelige. Bottom line er at alle konsoller før dagens konsoller har had sitt å gjøre for hva man sitter med i dag. Nintendo, Sega og Sony har had sitt å si for dagens konsoller.

Lenke til kommentar
Altså, slik kan man snu og vende på det i angro og i det uendelige. Bottom line er at alle konsoller før dagens konsoller har had sitt å gjøre for hva man sitter med i dag. Nintendo, Sega og Sony har had sitt å si for dagens konsoller.

8454885[/snapback]

Om man skal ta en slik konklusjon hele tiden, er det ikke mye morsomt - om i det hele tatt vits i - å diskutere dette her. Selv synes jeg det er morsomt å lure på hvordan saker og ting KUNNE ha vært. Jeg er forøvrig enig med deg. Uten Mega CD, ville nok ikke PSX ha sett dagens lys, og bransjen ville vært en helt annen enn hva den er. Uansett er jeg rimelig glad med dagens tilstand. Så langt har ikke PS3 gitt meg så mye spennende, og jeg synes det er synd at Sega ikke lenger produserer maskiner, men stort sett har jeg det toppers med tanke på spillutvalget akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...