Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mulig å redde noe fra harddisken?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Compaq presario 900 som ikke vil starte, og jeg lurte på om det er mulig å redde det jeg har på harddisken?

Det som er feil med dataen er at den starter nesten, også plutselig kommer det opp en skjerm hvor det står at en fil i system 32 mappa er korrupt, og at physical memory dump completed.

Er det mulig å fikse dette?

Mvh Mike Hillingseter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vhis du har muligheten til å koble til hardisken som slave i en annen pc så er det absolutt det beste, da kan du ta backup av de dataene du vil. Deretter kan du prøve å kopiere over den filen som pcen sier at er korrupt, og ser om den funker etter det. Finner sikkert den filen på den andre pcen eller på nettet.

Ellers så kan du prøve en repair med orginalcden. Er egentlig det beste hvis det fungerer, men er altid skeptisk til å gjøre slikt uten å ha backup av dataene.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har en Compaq presario 900 som ikke vil starte, og jeg lurte på om det er mulig å redde det jeg har på harddisken?

Det som er feil med dataen er at den starter nesten, også plutselig kommer det opp en skjerm hvor det står at en fil i system 32 mappa er korrupt, og at physical memory dump completed.

Er det mulig å fikse dette?

Mvh Mike Hillingseter

8421881[/snapback]

Det enkleste, hvis du har to pcer og kan koble dem ilag i lan, er å laste ned knoppix(http://www.knoppix.org/). Bruk knoppix til å starte opp den ødelagte pcen og kopiere filene fra den ødelagte harddiske til den andre via lan.

enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Vet du hva slags harddisk du har, om det er IDE eller SATA?

På IDE disker må du flytte en jumper bak på disken så den står i slave. Deretter må du koble denne på slaveuttaket til IDE kabelen i den maskinen du skal bruke for å hente ut dataene.

Har du en SATA disk er det bare å plugge denne i en ledig SATA port på den andre Pcen.

Lenke til kommentar

Antar du kjører windows Xp på maskinen, i så fall hvis feilmeldingen er en av de følgende:

Kan ikke starte Windows XP fordi følgende fil mangler eller er skadet: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Kan ikke starte Windows XP fordi følgende fil mangler eller er skadet: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE
Stopp: c0000218 {Feil i registerfilen} Registret kan ikke laste inn struktur (fil): \SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE eller loggen eller dennes alternativ
Systemfeil: Lsass.exe
Når et passord blir forsøkt oppdatert, angir denne returverdien at den oppgitte verdien ikke stemmer med gjeldende passord.

Kan problemet løses, og en fyldig men dog teknisk avansert beskrivelse er å finne på følgende adresse:

http://support.microsoft.com/kb/307545

Advarsel:

Advarsel!  Ikke bruk fremgangsmåten som er beskrevet i denne artikkelen, hvis datamaskinen har et OEM-installert operativsystem. Systemstrukturen på OEM-installasjoner oppretter passord og brukerkontoer som ikke fantes tidligere. Hvis du bruker fremgangsmåten som er beskrevet i denne artikkelen, vil du kanskje ikke kunne logge tilbake på gjenopprettingskonsollen for å gjenopprette de opprinnelige registerstrukturene.

Dvs hvis maskinen kom med ferdig installert OS er det ikke sikkert denne metoden vil virke.

Metoden er også relativt tekninsk avansert og du kan riskere å gjøre ting verre hvis du ikke vet hva du driver med. Så hvis artikkelen virker gresk anbefaler jeg heller at du prøver å ta ut dataene via en annen pc først iallefall, slik at du har reddet alle kritiske data før du eventuelt begynner å prøve på ting du ikke helt vet om du kommer til å få til.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Men hvordan finner jeg fram til harddisken på en bærbar data?

Jeg prøvde å skjønne Knoppix men det skjønte jeg ikke.. Hvordan bruker jeg Knoppix?

8424164[/snapback]

Du må laste ned og brenne en kopi først.

Plasser cd platen med knoppix i cd-rom.

Starter ikke knoppix opp, så må du forandre boot innstillingen i bios.

for å forandre bios innstilling må du velge bios under oppstart, vanligvis er det del eller F12.

Når knoppix har startet opp får du tilgang til harddisken din og kan kopierer dataer over til en annen pc, hvis den er koblet i samme nettverk. Du har også muligheten til å legge inn den filen som er korrupt i system32 mappen.

Edit:

Det er også mulig, hvis du har en cd brenner, å kopier de filene du trenger.

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...