finnaudun Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Jeg har pr idag Nikon FM3A med en Sigma 24mm f1.8- Nikon 50mm f1,8 og et Nikon 135mm f2,0. Har tenkt på digital speilrefleks og fornuften tilsier et Nikon D80 hus. Men jeg har mest lyst på Pentax K10D. Hva skal en stakkar gjøre? Endret 19. april 2007 av finnaudun Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Du kan selge meg ditt FM3 og kjøpe pentax Men seriøst. Jeg ville vurdert et D200 og få full nytte av AI(s) optikken din, som fremdeles er flottere enn mye annet på markedet. Kombiner det med et Katzeye fokusskive for å letrere kunne bruke manuell fokus, og du er klar. Det eneste du trenger i tillegg er noe som går videre, så det kan være en tanke å få med et 18-70mm på billigsalg. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Jeg ville vurdert et D200 og få full nytte av AI(s) optikken din, som fremdeles er flottere enn mye annet på markedet. Kombiner det med et Katzeye fokusskive for å letrere kunne bruke manuell fokus, og du er klar. Det eneste du trenger i tillegg er noe som går videre, så det kan være en tanke å få med et 18-70mm på billigsalg. Enig her, det er mye billigere fortsatt bruke Nikon-optikken enn å selge den og kjøpe tilsvarende Pentax-optikk. Nikon 18-70 blir et fint supplement til den optikken du har. Skal du ha Pentax, må du regne med kanskje 20000 kr minus det du måtte få for det du har i dag, og fremdeles stå igjen med "dårligere" utstyr... Endret 19. april 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
pederk Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hva er det ved Pentax K10D du liker så godt, da? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg skal bare nevne at for manuellfokus-folket har det dukket opp et mye billigere alternativ til KatzEye fra Kina (selvfølgelig): www.virtualvillage.com. KatzEye er utvilsomt bedre, men med full pakke koster den også veldig mye mer. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hva er det ved Pentax K10D du liker så godt, da? 8421599[/snapback] Jeg kan ikke svare på vegne av trådstarter, men min mening er at K10D utmerker seg i betjeningsvennlighet. At det har bildestabilisering og er værtett er også gode egenskaper som D80 mangler. Til trådstarter: Når en går fra gammelt analogt til nytt digitalt så er det ikke uvanlig at en ønsker seg nye objektiver også. Spørsmålet er om du skal vektlegge gamle manuellfokus objektiver særlig mye. Det er forresten bare noe du kan svare på selv. Lenke til kommentar
finnaudun Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Hva jeg spesifikt liker ved Pentax K10D, kan jeg egentlig ikke svare på. Har ikke fått lagt hendene på en. Den er billig da, sett i forhold til spec. Jeg vet det ikke finnes noe særlig fornuft i å ha lyst på K10D, når jeg har det utstyret nevnt i første innlegg. Bare for å nevne det. all optikken er AF og ikke eldre en ca 18måneder. FM3A huset likeså. fikk det svinebillig av en lokal fotohandler. Stort sett ladet med s/h film. Ikke aktuelt å selge uansett hvilken dslr det måtte bli. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Hva jeg spesifikt liker ved Pentax K10D, kan jeg egentlig ikke svare på.Har ikke fått lagt hendene på en. Den er billig da, sett i forhold til spec. Jeg vet det ikke finnes noe særlig fornuft i å ha lyst på K10D, når jeg har det utstyret nevnt i første innlegg. Bare for å nevne det. all optikken er AF og ikke eldre en ca 18måneder. FM3A huset likeså. fikk det svinebillig av en lokal fotohandler. Stort sett ladet med s/h film. Ikke aktuelt å selge uansett hvilken dslr det måtte bli. 8422126[/snapback] Gitt det du sier så er D200 svaret. Med D200 får du jo autofokus og lysmåling på det du har av optikk og det er faktisk ikke så vanskelig å fokusere manuelt heller. Gå i butikken og prøv det, jeg har det jo selv og er kanskje forutinntatt, men jeg hadde Pentax før (p1z) og D200 er det nærmeste jeg har kommet brukervennligheten der. Men hadde jeg startet uten optikk nå så hadde jeg nok kanskje valgt Pentax k10d. Håkon Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Bare for å nevne det. all optikken er AF og ikke eldre en ca 18måneder.FM3A huset likeså. fikk det svinebillig av en lokal fotohandler. Stort sett ladet med s/h film. Ikke aktuelt å selge uansett hvilken dslr det måtte bli. Da synes jeg du gjør et mye mer rasjonelt valg med D200. Joda, dyrere enn både K10D og D80, men du får et utrolig godt hus og du har svært god optikk til huset. Jeg ville nok uansett lagt på en Nikon 18-70mm, men med den optikken du har, blir det en drømmekombinasjon, spør du meg i hvert fall :o) Da får du nesten alle fordelene K10D har, bortsett fra stabilisator i huset... Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 [...]Bare for å nevne det. all optikken er AF og ikke eldre en ca 18måneder. [...] 8422126[/snapback] Gitt det du sier så er D200 svaret. Med D200 får du jo autofokus og lysmåling på det du har av optikk og det er faktisk ikke så vanskelig å fokusere manuelt heller.[...] 8428194[/snapback] Gitt det han skrev så kan han like gjerne kjøpe D80. AF-objektiver gir jo både lysmåling og autofokus på både D80 og D200. For all del, D200 er et bedre hus enn D80, men det er altså ikke "nødvendig" for å kunne utnytte objektivene. Men styr unna D40 og D40x. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 (endret) [Gitt det han skrev så kan han like gjerne kjøpe D80. AF-objektiver gir jo både lysmåling og autofokus på både D80 og D200. For all del, D200 er et bedre hus enn D80, men det er altså ikke "nødvendig" for å kunne utnytte objektivene. Men styr unna D40 og D40x. 8428483[/snapback] Beklager, jeg var nok litt utydelig ser jeg. Det jeg prøvde å formidle var at hvis han likte Pentax k10d bedre enn D80, men ønsket å bruke objektivene så er D200 antagelig en god løsning (siden det er bedre enn D80 og kanskje ligner litt på k10d når det gjelder brukervennlighet). Håkon Endret 20. april 2007 av haakonts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå