Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Verksted skulle bytte dekk, ble skader

Cotul

Anbefalte innlegg

Hei

I dag var jeg hos et verksted for å bytte dekk. Det gikk fint med alle bortsett fra et dekk. Den ene bolten ville ikke skrus inn igjen. viste seg at gjengene på den skiva som boltene skal skrus inn i var ødelagt.

Etterpå dro jeg til et annet verksted for å høre hva som måtte gjøres. en Br.tømmel sak (jeg har lite peiling på bil) måtte byttes. Delen koster 1700kr. Arbeidet var vist mulig å gjøre selv, men siden dekket er skrudd fast med trykkluftsbor har jeg ikke sjanse til å få dem av manuelt. Altså jeg må på verksted for å få det fikset.

Det andre verkstedet sa at jeg burde kreve at det første verkstedet betalte og fikset problemet for meg.

Når jeg kjøpte bilen var vinterdekkene på og alle boltene sto på plass så jeg kan bare anta at de ikke var ødelagt fra før av. men da ville vel bolten ha falt ut?

Er kanskje ikke noen stor sum, men for en student som meg selv så blir det litt.

Det jeg egentlig lurer på . har jeg noe krav mot det første verkstedet? Burde vel gi dem beskjed om kravet skriftlig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boltene skal bare skrus så hardt at du kan få dem av med hjulkryss. Gjelder selfølgelig når en benytter luft trekker eller ikke ...

Jeg ser ingen grunn til at du kan kreve noe hvis feilen var gjengene..

Men hvis de brukte skrallå uten moment tilpasning så har du noe å klage på (tror jeg )

Lenke til kommentar

Har du boltar som går inn i bilen? Aldri sett det før.

Dersom gjengene allerede var ødelagt når dei tok av vinterhjula er det jo ikkje verkstedet sin feil. Var det derimot dei som gjorde ein feil og ødelagte gjengene synest eg dei burde dekke kostnadene.

Dei brukar same moment på luftverktøyet på alle bilar, var iallefall det dei gjorde på ein eg var innom, så det er godt mogleg dei brukte for mykje moment. Du skal kunne få av boltane utan bruk av trykkluft, mulig du må brukte litt makt kanskje, men det skal gå an.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har du boltar som går inn i bilen? Aldri sett det før.

Dersom gjengene allerede var ødelagt når dei tok av vinterhjula er det jo ikkje verkstedet sin feil. Var det derimot dei som gjorde ein feil og ødelagte gjengene synest eg dei burde dekke kostnadene.

Dei brukar same moment på luftverktøyet på alle bilar, var iallefall det dei gjorde på ein eg var innom, så det er godt mogleg dei brukte for mykje moment. Du skal kunne få av boltane utan bruk av trykkluft, mulig du må brukte litt makt kanskje, men det skal gå an.

8421365[/snapback]

Hjulbolter skrus normalt inn i hjulnavet, ja. Hjulmuttere skrus på boltene som sitter på navet.

Men eller er jeg enig i det du skriver ja.

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...