GolfBag Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Karbonfiber er et komposittmateriale som fascinerer meg mye, men som jeg egentlig ikke vet noe særlig om. Så jeg håpte at noen av dere forum-horer kunne redusere min enfoldighet. Har to spørsmål: - Hva er grunnen til at karbonfiber er et så lite brukt materiale? - Kan tenke meg at det går en del energi med til å produsere gjenstander i karbonfiber, men det gjør det jammen meg med stål også. Hvorfor ser vi f.eks. ikke H-bjelker i karbonfiber? Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Det er veldig dyrt. Det er vel en del av svaret på begge dine spørsmål. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Men hvorfor er det dyrt? - Dyrt med selve karbonfiberen/plasten? - Dyrt pga. stor energibruk ved baking av dette igjen? - Jobbintensivt, få muligheter for automatisert produksjon? Endret 19. april 2007 av GolfBag Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Delvis fordi etterspørselen er ekstremt stor. Folk har som deg fått øynene oppe for dette stoffet, hovedsaklig militæret, som lagrer store mengder av karbontekstiler. Dett gjør at prisene skyter i været. Dessuten: husk at karbonfiber er fiber. Derfor veves det vanligvis til tøystykker. Derfor kan det ikke bare helles inn i en form slik stål kan. De nyoppfunnede nanorørene skal angivelig løse dette problemet og bli brukt i stål og betong. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Tall for fjoråret: 60 000 000 000 kroner, 27 000 tonn. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 DAMN! grei kilopris det der ja Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 2222 kr kiloet hvis de tallene stemmer. Ser ganske riktig ut hvis man sammenligner det med kr/kilo i sykkelrammer i karbon. Noen som vet om det er noen kvalitetsforskjell i selve råvaren før den bearbeides? Er det mulig å få tak i mye mer "eksklusiv" karbon eller "billig"? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Er denne prisen for selve karbonfibrene? plastikken som limer det hele sammen må jo stå for en stor del av vekta i de ferdige produktene... Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg trodde dem smeltet karbonfiber, eller "baket" de det? Vakum og høy temperatur var iallefall involvert i prosessen når man skal lage deler i karbonfiber. Det er mulig jeg tar feil nå, så jeg stiller det som et spørsmål. Er det ikke slik at karbonfiber bare har styrke i en rettning?. Altså i samme rettning som fiberne likker, eller på tvers av fiberene. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Jeg synser ikke, eller tror ikke, jeg vet: Karbonfiber (kullfiber) er i seg selv intet komposittmateriale og kan ikke brukes konstruktivt. Karbonfibermatter (fibre som er vevd som et tekstil) er skjøre greier som man kan klippe med en vanlig papirsaks. Komposittmateriale blir det først når det brukes til å forsterke et annet materiale, f.eks et plastmateriale. Andre vanlige fibermaterialer er kevlar (som bl.a brukes i skuddsikre vester) og glassfiber. Glassfiber (glass som er strukket ut til tynne tråder) har lenge vært brukt til å forsterke herdeplasten polyester, denne kompositteren har bl.a vært brukt i bilkarosseri (f.eks Chevrolet Corvette) og plastbåter (untatt Pioner-joller). Plasttypen som vanligvis brukes sammen med kullfiber er epoksy. Epoksy er i likhet med polyester en herdeplast, det vil si at epoksy blandes av to komponenter rett før bruk, disse to komponentene reagerer kjemisk med hverandre og danner en plasttype som etter herdeprosessen nesten blir like hardt som glass. Ved å dynke kullfibermattene med uherdet epoksy og deretter sette på trykk og varme for å gjøre herdeprosessen raskere og bedre (dette kalles "baking"), så oppnår man et tynt og meget sterkt komposittmateriale som bl.a brukes til å beskytte førerne i Formel 1. Per definisjon består komposittmaterialer av fibrer inne i et bindemateriale, og slik sett er også treverk et komposittmateriale. Papir består også av fibrer i et bindemateriale, og i Japan har en sykkelrammeprodusent laget en ramme av epoksydynket papir. Den ramma er verdens letteste sykkelramme og samtidig en av de aller stiveste på markedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå