Gå til innhold

Karbonfiber - et par spørsmål


Anbefalte innlegg

Karbonfiber er et komposittmateriale som fascinerer meg mye, men som jeg egentlig ikke vet noe særlig om. Så jeg håpte at noen av dere forum-horer kunne redusere min enfoldighet.

 

Har to spørsmål:

- Hva er grunnen til at karbonfiber er et så lite brukt materiale?

- Kan tenke meg at det går en del energi med til å produsere gjenstander i karbonfiber, men det gjør det jammen meg med stål også. Hvorfor ser vi f.eks. ikke H-bjelker i karbonfiber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delvis fordi etterspørselen er ekstremt stor. Folk har som deg fått øynene oppe for dette stoffet, hovedsaklig militæret, som lagrer store mengder av karbontekstiler. Dett gjør at prisene skyter i været.

 

Dessuten: husk at karbonfiber er fiber. Derfor veves det vanligvis til tøystykker. Derfor kan det ikke bare helles inn i en form slik stål kan. De nyoppfunnede nanorørene skal angivelig løse dette problemet og bli brukt i stål og betong.

Lenke til kommentar

Jeg trodde dem smeltet karbonfiber, eller "baket" de det? Vakum og høy temperatur var iallefall involvert i prosessen når man skal lage deler i karbonfiber.

 

Det er mulig jeg tar feil nå, så jeg stiller det som et spørsmål. Er det ikke slik at karbonfiber bare har styrke i en rettning?. Altså i samme rettning som fiberne likker, eller på tvers av fiberene.

Lenke til kommentar

Jeg synser ikke, eller tror ikke, jeg vet:

 

Karbonfiber (kullfiber) er i seg selv intet komposittmateriale og kan ikke brukes konstruktivt. Karbonfibermatter (fibre som er vevd som et tekstil) er skjøre greier som man kan klippe med en vanlig papirsaks. Komposittmateriale blir det først når det brukes til å forsterke et annet materiale, f.eks et plastmateriale. Andre vanlige fibermaterialer er kevlar (som bl.a brukes i skuddsikre vester) og glassfiber. Glassfiber (glass som er strukket ut til tynne tråder) har lenge vært brukt til å forsterke herdeplasten polyester, denne kompositteren har bl.a vært brukt i bilkarosseri (f.eks Chevrolet Corvette) og plastbåter (untatt Pioner-joller).

 

Plasttypen som vanligvis brukes sammen med kullfiber er epoksy. Epoksy er i likhet med polyester en herdeplast, det vil si at epoksy blandes av to komponenter rett før bruk, disse to komponentene reagerer kjemisk med hverandre og danner en plasttype som etter herdeprosessen nesten blir like hardt som glass. Ved å dynke kullfibermattene med uherdet epoksy og deretter sette på trykk og varme for å gjøre herdeprosessen raskere og bedre (dette kalles "baking"), så oppnår man et tynt og meget sterkt komposittmateriale som bl.a brukes til å beskytte førerne i Formel 1.

 

Per definisjon består komposittmaterialer av fibrer inne i et bindemateriale, og slik sett er også treverk et komposittmateriale. Papir består også av fibrer i et bindemateriale, og i Japan har en sykkelrammeprodusent laget en ramme av epoksydynket papir. Den ramma er verdens letteste sykkelramme og samtidig en av de aller stiveste på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...