Gå til innhold

Stagnerer, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei hei...

Jeg har trent styrke i noen måneder nå. Jeg trente først fullkorpsprogram tre ganger i uka, når jeg ikke lenger hadde noen fremgang der gikk jeg over på 3 splitt program (program ligger nederst). Det er nå en og en halv måned siden. Jeg har hatt grei fremgang på mye, men brystpress og nedtrekk har jeg ikke gått opp noe på...

Jeg tok pause fra treninga i påsken og etter det har jeg hatt bra fremgang på skuldre, ben, biceps og triceps. Rygg og bryst derimot har gått et bittelite steg tilbake ( ? )...

Jeg har lest en del om hva som kan være skyld i nedgang/stagnering (her), men jeg klarer ikke helt å forstå hva som er grunnen hos meg... Kostholdet mitt vil jeg si er ganske bra, jeg spiser 5-6 måltider om dagen, med mye bra proteiner og trege karbs, i tillegg døtter jeg ned noen proteinshaker etter trening og til proteinfattige måltid...

Her leste jeg om overtrening og flere av de symptomene har jeg/har jeg hatt. Men jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig når jeg bare trener styrke 3x uka og har holdt på såpass kort... Nå skal det sies at jeg har trent en god del kondisjon i tillegg de siste ukene, spiller dette inn her? Det har vært opp mot 4-5 dager med kondisjonstrening i tillegg til styrketreningen...

Vel, hjelp folkens!

Treningsprogram:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dag1 (bryst, triceps): Brystpress 3x12 (null fremgang), skrå brystpress 3x12(minimal fremgang), flyes kabeldrag (noe fremgang) 3x12, tricpespress 3x10 (ok fremgang), tricepspress med kabel 3x10 (ok), dips på benk 3xmax (bra), +mage

Dag2 (rygg, biceps): Nedtrekk 3x12 (null fremgang), sittende roing 3x12 (noe fremgang), reversed pec-deck (er ikke sikker på navnet) 3x12(grei fremgang), rygghev 3x15, bicepscurl 3x12 (grei), bicepscurl med kabel3x12 (grei), + mage

Dag3 (ben, skuldre): Utfall 3x12 (bra), knebøy i maskin 3x10(bra), leg curl 3x12 (bra), knebøy mot ball 3x12 (grei), legghev 3x15 (grei), skulderpress 3x10(bra), skulderpress med stang 3x10 (bra), sidehev3x10 (grei), +mage

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Når man går fra å være dårlig trent og begynner å trene, vil man se stor fremgang veldig fort. At det går senere når kroppen kommer i bedre form, kan være at kroppen venner seg til treningen, at man ikke trener hardt nok, eller bare rett og slett det at etter hvert vil fremgangen ta mer tid.

Du kan jo variere på øvelsene, prøve et nytt treningsprogram etc. Jeg så den oversikten over på overtrening, og jeg har mange av de symptomene av og til, men de kan utløses av helt andre ting enn overtrening også. Du har jo ikke stagnert i hele kroppen, men enkelte muskelgrupper. Kanskje du kan prøve å forandre litt på opplegget på dem.

Fra min egen erfaring med styrketrening er det bryst og nedtrekk/rygg som går treigest for meg også. Når du har bra fremgang i stort sett alle øvelser, ville jeg ikke akkurat kalt det fullstendig stagnasjon :)

Lenke til kommentar

Du skal jo ha kalorioverskudd når du vil vokse og kaloriunderskudd når du vil redusere. Det skal ikke være lett å gjøre begge samtidig; matematisk er det umulig ihvertfall.

Du må enten øke vektene eller ta deg fri i ni dager hvis du har trent mye de siste ukene. Det kan være at bindevevet har bygget seg sterkt opp slik at du bør hvile i ca. ni dager for å bryte det ned igjen. Når det er brutt ned, så kan du vokse igjen, selv med lette vekter.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...