googlerian Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg forstår meg ikke helt på it-trenden, hvor man absolutt og til enhver grad skal benytte en internettside eller søkemotor, som har flest internettsider og tjenester. Er det noen som er helt klar over at denne oppfatning er fullstendig feil? -Hvorfor bruker man google.com, når man har uttallige andre søkemotorer på markedet som tilbyr eksakte søk på lik linje med google? Hvis man virkelig tror at det hjelper å bruke en søkemotor som har dobbelt så mange milliarder på milliarder av indekserte internettsider, er dette en ren misforsåelse som er ute å går. Jeg mener at google.com ikke har mer å tilby enn f.eks. alltheweb.com; ihverfall ikke når det gjelder eksakte søk. Hos alltheweb.com finner man alltids det man er på leting etter første søk. Søker du etter avanserte ting/ord/teknologier, får man ikke opp relaterte sider hos google.com heller, enn at man kanskje får nevnt hva det omhandler. Det er jo ikke sikkert det du er på leting etter. Kanskje du heller vil lære hvordan teknologien kan utnyttes, fremfor å lære om ordets betydning. Håper noen av dere innen en viss grad forstår hva jeg skal frem til. Konkl. De fleste gidder bare å søke etter det første ord. Hvor mange gidder å klikke seg frem til side 1000, for å finne det man er på leting etter? Google.com har mange milliarder av indekserte internettsider. Men, hva bidrar det til, når man ikke finner eksakte ting på er på utkikk etter? Hvorfor bruker du ikke alltheweb eller f.eks. metacrawler? m.v.h Googlerian - It-professjonisten! Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Har du i det hele tatt lest hva som gjør google så spesiell i forhold til andre maskiner? Orker ikke ramse opp alle punktene nå, men stikkordet er INTELLIGENS! Ikke nødvendigvis antall indexerte sider, som du påpeker. Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg er en trofast google bruker, fordi den er så himla enkel, og den maser ikke. Derfor! Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Den er lett å laste Lenke til kommentar
googlerian Skrevet 20. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 17:14, skrev tunefish:Har du i det hele tatt lest hva som gjør google så spesiell i forhold til andre maskiner?Orker ikke ramse opp alle punktene nå, men stikkordet er INTELLIGENS! Ikke nødvendigvis antall indexerte sider, som du påpeker. Skal det liksom være ensbetydet med at jeg og andre er totalt uintelligente fordi vi ikke vet grunnen til at google.com, er så mye bedre enn andre søkemotorer. Jeg har fått med meg det meste ang. googles teknologier, men kan ikke finne noe som er ulikt andre internasjonale søkemotorer; ihverfall ikke alltheweb.com. m.v.h Googlerian - menneskeluktern! Lenke til kommentar
tmx Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 google har veldig mange fine features. for det første så er den tilsynelatende reklamefri, og noe som er veldig hendig er googles cache, dvs. om en side er nede så har google selv lagret en kopi av den.. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg bruker Copernic 2001 Pro og trives godt med det :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg bruker google, altavista, astalavista og alltheweb m.fl. Jeg varierer litt avhangig av hva jeg skal søke etter, men må innrømme jeg foretrekker å støtte opp om norsk næringsliv og bruker http://www.alltheweb.com/ ofte. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Hvis du skal være så fiendtlig innstilt gidder jeg ikke bruke tid på deg... Lykke til videre. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Google er så bra fordi den sorterer sidene etter "popularitet". Dvs. at hvis en side har 100 sider som lenker til den siden, så konner den før på listen enn en side som har 50 andre sider som lenker til den. Dette var kansjge litt dårlig forklart, men det betyr i praksis at de sidene som er mest populær, og som har flest lenker TIL seg, kommer øverst på lista. I flere andre søkemotorer er det de som betaler mest som kommer øverst på lista, ogg ikke de beste. Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 mange bruker Google fordi at denne søkemotoren går utenom de søkeorda som vanlege motorer bruker. Desse orda kan vere med på å gi feil søke resultat. Et godt døme på dette, er overklokking.no, som hadde OCshoot i den linja vanlege motorer bruker når de leter eter sider. og ocshoot.no og overklokking.no, har ingen timg med hverandre å gjøre. Lenke til kommentar
Neypalm Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Når en person tidligere nevnte intelligens, så hadde ikke det noen ting med brukernes intelligens å gjøre. Men om søkealgoritmenes. Her skal jeg ikke påstå at Google sine er mye bedre Fast's, jeg har selv blitt forelest i Alg.Dat. av en av grunnleggerne til Fast, og han gikk ikke av veien for å skryte av algoritmene dems. Men forskjellen, som også han var fullt klar over, er at maskinparken til Google er veldig mye større. Når kjøretiden og effektiviteten til søkealgoritmene er jevne, vil systemet som behandler dem raskest være det gunstigste alternativet. Og at Google muligens er avansert å bruke hvis man søker etter spesialiserte emner, er fordi man ikke kan gjøre geniale ting hvis man blir hindret i å gjøre dumme. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 17:04, skrev googlerian:m.v.hGooglerian - It-professjonisten! It-professjonisten?? Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 17:20, skrev tmx:google har veldig mange fine features. Trenger vi egentlig å si mere? Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Google ligger i Opera [ Denne Melding var redigert av: Samiedna på 2002-12-20 17:51 ] Lenke til kommentar
Corn Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 17:49, skrev Samiedna:Google ligger i Opera Det gjør alltheweb også.. bare å skrive "a det-du-søker-på" det er flere av de, men jeg bruker ingen andre enn "g det-jeg-søker-på" selv så jeg husker ikke Lenke til kommentar
durabit Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Jeg bruker Google fordi jeg normalt finner det jeg leter etter innen minutter. Har ikke sett behov for noen annen søkemotor. Lenke til kommentar
googlerian Skrevet 20. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 17:24, skrev muffe:Google er så bra fordi den sorterer sidene etter "popularitet". Dvs. at hvis en side har 100 sider som lenker til den siden, så konner den før på listen enn en side som har 50 andre sider som lenker til den.Dette var kansjge litt dårlig forklart, men det betyr i praksis at de sidene som er mest populær, og som har flest lenker TIL seg, kommer øverst på lista.I flere andre søkemotorer er det de som betaler mest som kommer øverst på lista, ogg ikke de beste. Jeg har hørt at google har hatt ansatte og ønsker flere ansatte til å sortere de første fire hundre linkene manuelt, stemmer dette? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 17:04, skrev googlerian:Google.com har mange milliarder av indekserte internettsider. Men, hva bidrar det til, når man ikke finner eksakte ting på er på utkikk etter?Hvorfor bruker du ikke alltheweb eller f.eks. metacrawler? Ehm... Første gang jeg hørte om alltheweb.com, var i en nyhet om at den søkte gjennom FLERE sider enn google.com Er det positivt eller negativt å mest mulig indekserte sider? Du bør kanskje bestemme deg... Google finner det jeg leter etter. Hvis ikke prøver jeg alltheweb.com Liker google bedre fordi den er så enkel, og lite å laste ned. Men alltheweb finner mer. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 20. desember 2002 Del Skrevet 20. desember 2002 Quote: Den 2002-12-20 18:06, skrev GeeZuZz: Quote: Den 2002-12-20 17:04, skrev googlerian: Google.com har mange milliarder av indekserte internettsider. Men, hva bidrar det til, når man ikke finner eksakte ting på er på utkikk etter? Hvorfor bruker du ikke alltheweb eller f.eks. metacrawler? Ehm... Første gang jeg hørte om alltheweb.com, var i en nyhet om at den søkte gjennom FLERE sider enn google.com Er det positivt eller negativt å mest mulig indekserte sider? Du bør kanskje bestemme deg... Google finner det jeg leter etter. Hvis ikke prøver jeg alltheweb.com Liker google bedre fordi den er så enkel, og lite å laste ned. Men alltheweb finner mer. Finner kanskje flere sider, men det var det å holde seg til det man søkte etter da. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå