Gå til innhold

MarihuanaMarsjen 2007 - Hvem Skal?

Anbefalte innlegg

:hmm:

joa, synest alle poengene er flott sånn i prinsippet. Tenker litt på reguleringen på alkohol, vi har jo alt for lite ressurser på området, i høve til salg til mindre årige (siden det folk flest nesten er en folke rett å kunne drikke seg full), og gate slagsmål. Men må innrømme å kunne fjerne ett stort kriminelt nettverket, kunne absolutt veid opp for f.eks akseptere ett stoff som hasj..

Men sitter forsatt med intrykket at det ikke er bare bare, og er forsatt i stuss angående tilgjengligheten. I hvilke grad skal vi kunne regulere dette?

For meg er det ikke engang verdt å SPØRRE om vi bør akseptere at et voksent menneske skal ha lov til å velge cannabis dersom man vil det. Barn er en annen sak, og ved å legalisere er tanken nettopp at cannabis skal bli mindre tilgjengelig for barn. Vi ønsker ikke å selge cannabis på RIMI, men som teflon foreslår kan en ordning á la vinmonopolet eller noe lignende være aktuelt.

Mitt forslag er 18årsgrense på cannabis, opprettelse av et statsmonopol og nasjonal produksjon av cannabis, reklameforbud, fremdeles forbud mot å ruse seg offentlig, tillatelse til å holde en plante eller to hjemme til eget forbruk (selvsagt med 18årsgrense).

Med det spørsmålet er eg liksom tilbake til holdningene eg meiner vi må kunne justere, er liksom ikke bare politikkere og fedre som ser hasj marsjen, er også dei kule 14 åringene..

8458574[/snapback]

Å skylde på cannabismarsjen for at ungdom starter med cannabis er som å skylde rambo-ungdommen i USA på Marilyn Mansons musikk framfor Presidentens krigføring (se intervjuet med Manson i "Bowling for Columbine").

Marsjen foregår én dag i året, og bortsett fra i Oslo er det normalt under 100 deltakere som går. Jeg tror ikke de gjør allverdens inntrykk på fjortenåringer. Oslo er selvsagt en annen sak, men det er også byen der 50% av tenåringer har blitt tilbudt hasj langs akerselva eller andre slike steder, der det sitter tiggere langs hele Karl Johan og der man får vite om narkotika gjennom ganske mange andre kanaler enn en årlig marsj.

Budskapet om skadereduksjon (vi legaliserer for å FÅ kontroll, ikke for å si den fra oss) når også fram gjennom appellene.

Og forbudet får pokker meg ta noe av skylda for at marsjen blir så stor i Oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Staten kan tjene inn over 2000% i avgifter på lovlig salg og fortsatt vil prisen per gram være langt under gatepris.

8465916[/snapback]

og så lenge man selger under "gatepris", så vil man utkonnkurere disse dealerne og få kontroll.

Lenke til kommentar

Canadiske myndigheter kjøper cannabis fra et firma og selger varene videre. Staten tar 1500% (15 ganger den prisen de kjøper det fra firmaet for) og likevel koster det halvparten så masse som gateprisen. Dette utsalget er imidlertid forbeholdt de litt over 7000 medisinske brukerne (mulig jeg husker dette tallet feil). Gateprisen i Canada er dessuten bare halvparten av det gateprisen i Norge er, enda Canada stadig kniver med Norge om førsteplassen på lista over land med høyest materiell levestandard.

Dersom vi antar at tallene er forholdsvis like i Norge og Canada, og Staten skal sikre en prisreduksjon på 25% i forhold til dagens gatepris, er det riktig at Staten vil tjene OVER 2000% prosent av innkjøpsprisen.

(Dersom innkjøpsprisen i dette regnestykket er høyere enn i Canada, vil det også si at de totale inntektene per bruker vil bli større enn i Canada :))

Medisinske brukere burde imidlertid få stoffet billigere/gratis, f.eks. gjennom en resept. Det norske helsevesenet skal jo være gratis...

Lenke til kommentar

nettopp! Der skjønte du noe! :) Motstandere argumenterer ofte med at de "pokker meg ikke vil sponse" vårt "misbruk" - men i og med at våre egne bidrag gjennom kjøp av statlig cannabis gjør legaliseringen samfunnsøkonomisk lønnsomt, faller argumentet på sin egen urimelighet :)

Du BØR være for legalisering selv om du ikke bruker stoffet selv :)

Lenke til kommentar

8473909[/snapback]

Vel, det er jeg ikke helt enig. Jeg er imot stoffet av den enkle grunn at jeg ikke ser at den har en positiv effektiv på folket. Hadde jeg vært et sånt menneske som brydde meg om andre mennesker, hadde jeg gjerne ønsket at folk holdt seg unna sånt.

Personlig bryr jeg meg mer om penger enn folk som velger å bruke livet sitt på sånt, men det er ikke noe "bør" her. Det finnes argumenter for begge sider her, selv om de sterkeste forkjemperne og motstanderne virker til å enten se himmel eller helvete i denne lille planten.

Lenke til kommentar

8473909[/snapback]

Vel, det er jeg ikke helt enig. Jeg er imot stoffet av den enkle grunn at jeg ikke ser at den har en positiv effektiv på folket. Hadde jeg vært et sånt menneske som brydde meg om andre mennesker, hadde jeg gjerne ønsket at folk holdt seg unna sånt.

Personlig bryr jeg meg mer om penger enn folk som velger å bruke livet sitt på sånt, men det er ikke noe "bør" her. Det finnes argumenter for begge sider her, selv om de sterkeste forkjemperne og motstanderne virker til å enten se himmel eller helvete i denne lille planten.

8474139[/snapback]

Det er ikke alle som "bruker livet sitt" på cannabis vet du.

Bruker du livet ditt på alkohol? Jeg tar meg en joint når jeg vil feire/slappe av på lik linje med når jeg tar meg en pils. Syns det er helt på sin plass at jeg skulle betalt skatt for rusen som jeg syns er så behagelig.

Lenke til kommentar
jeg skal ikke delta på marsjen, fordi jeg er imot legalisering.

Det holder med alkohol, vi trenger ikke flere rusmidler.

:)

8474196[/snapback]

Hvorfor skal mennesker som vil ruse seg være tvunget til å ha alkohol som eneste alternativ, som kan ha svært negative bivirkinger?

Kan vi diskutere rundt marsjen nå, så tråden ikke blir permanent stengt? :)

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

8473909[/snapback]

Vent nå litt! Jeg sa ikke at du bør være for stoffet! Jeg sa du bør være for legalisering! Jeg mener faktisk at alle som er mot rusbruk fordi det skader samfunnet bør være for legalisering.

Det ÉR en forskjell!

JOECAMEL:

jeg skal ikke delta på marsjen, fordi jeg er imot legalisering.

Det holder med alkohol, vi trenger ikke flere rusmidler.

Cannabis er ikke et nytt rusmiddel. Det er derfor det er så mange tusen som går i marsjen for å legalisere stoffet (ja, de fleste bruker det antakeligvis, men langt fra alle). Faktisk blir cannabis bare mer og mer populært - selv om det er forbudt! Er ikke det rart?

Vi ønsker å innføre regulert utsalg for å kunne begrense skadevirkningene stoffet har på samfunnet. På det svarte markedet som eksisterer i dag, blir stoffet billigere og billigere, barn og unge driver narkotikahandel, og cannabis fungerer i noen tilfeller som "rekrutteringsstoff" til andre, farligere stoffer. Det vil vi se en slutt på, derfor er vi for legalisering/regulering, og derfor går vi i marsjen! :)

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
har en kompis som driver å røyer hasj og det ser ut som han blir så fucka av å røyke det(lenge etter han er vært rusa, vel å merke) derfor er jeg imot

8474252[/snapback]

Vi har mange alkoholikere også i landet. De færreste støtter kriminalisering av alkohol av den grunn. Og det er bare rimelig.

Dersom cannabis var lovlig ville kameraten din muligens kunne ta til seg informasjon om skadevirkninger, eventuelt søke hjelp hvis forbruket kommer (eller har kommet) ut av kontroll, uten frykt for stigmatisering eller straff.

Da Storbrittania ned-klassifiserte cannabis for et par år siden, gikk bruken kraftig ned.

Det er forskjell på å være for cannabis og å være for legalisering!

En ting til: hvorfor ønsker du at kameraten din skal kunne få bot (i verste fall fengsel) fordi han etter din mening gjør noe dumt med seg selv? Ville du ønsket at en kamerat med alkoholproblemer skulle bli kastet i fengsel? -- eller få bøter for å drikke? Skulle det løst noe?

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

En ting til: hvorfor ønsker du at kameraten din skal kunne få bot (i verste fall fengsel) fordi han etter din mening gjør noe dumt med seg selv? Ville du ønsket at en kamerat med alkoholproblemer skulle bli kastet i fengsel? -- eller få bøter for å drikke? Skulle det løst noe?

8474284[/snapback]

Faen, er alkohol ulovlig blitt? Får vi være med å marsjere eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...