Gå til innhold

MarihuanaMarsjen 2007 - Hvem Skal?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne tråden kom skjevt ut. Her er opplagt argumenter for og imot trådens eksistens. Og nei, det har ingenting å gjøre med at den dreier seg om legalisering av cannabis.

Å diskutere trådens formål som 75% av postene gjør er uansett off topic. Vi stenger denne mens den vurderes internt. Kommentarer og spørsmål tas på PM.

EDIT: Da har moderator fjernet en masse off topic poster. Nøyaktig hva somer off topic er vanskelig å si, siden førsteposten ikke definerer et emne for diskusjon. Men to ting er ikke topic her:

1. Trådens eksistensberettigelse. Det er opp oss å avgjøre, og skal ikke diskuteres i tråden.

2. Legalisering og/eller cannabis generelt. Det hører hjemme i andre tråder.

Moderator har anmodet trådstarter om å definere trådens tema og omfang, og så snart dette tilfredstiller reglene for posting her vil tråden bli gjenåpnet. Da forventer jeg at folk holder seg on topic.

EDIT2: Da er denne tråden åpnet igjen. Første posten er redigert i samråd med trådstarter. Håper dere kan holde det saklig og on topic. (Se over.)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
det er "lovlig" å ta seg en blås ute denne dagen, det er hvertfall ingen politifolk som gidder å bry seg om det

8421393[/snapback]

Synd at dette neglisjeres av politiet egentlig. Men det får være deres sak. Jeg kommer aldri til å støtte legalisering av nye rusmidler, så dere får kose dere med marsjen. :)

Lenke til kommentar
Man er ikke nødvendigvis sosialist fordi man ønsker å forandre en mislykket politikk :roll:

8435794[/snapback]

Rettelse: En politikk dere synes er mislykket.

8435864[/snapback]

Dette er feil. Den er mislykket. I USA og England har de gjort undersøkelser som viser at narkotika er billigere og mer tilgjengelig enn noen gang og de har også flere brukere enn noen gang. Jeg blir ikke overrasket om dette gjelder for Norge og de fleste andre vestlige land også.

Dette var alt jeg klarte å hoste opp av kilder:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/04/18/498111.html

http://observer.guardian.co.uk/uk_news/sto...2057565,00.html

" Norsk ungdom er veldig kunnskapsløse når det gjelder rusbruk, og ofte er det utbredt med vrangforestillinger. De unge tror for eksempel at narkotika tar flere liv enn alkohol. Ungdom har også sterkt overdrevne forestillinger om hvor mange som bruker stoff. Det er også relativt vanlig å tro at de fleste som prøver cannabis går videre til hardere stoffer, noe som er feil, sier Pape."

"- MITT INNTRYKK er at de rusforebyggende tiltakene legger liten eller ingen vekt på kunnskap, sier Pape.

Hun mener at tenåringsforeldrenes store skremmebilde - narkotikaen - er overdrevet, og at de bør konsentrere seg om noe helt annet:

- Det i all hovedsak alkohol som er det store problemet, og som forårsaker skader, ulykker og elendighet, påpeker forskeren. "

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Det er ikke noe objektivt riktig svar på om narkotikapolitikken er misslykket eller ikke. Først må man definere hva misslykket betyr i den aktuelle sammenhengen.

Ellers er jeg enig med PAPE om at kunnskapen er for dårlig. Alt for mange ungdom går rundt og tror at de er kjempesmarte og vet alt om hvor ufarlig hasj er. Og når motvekten mot denne informasjonen er myter som er lette å avkrefte, så vinner desverre legaliserings-propagandaen.

Det vi trenger er nøktern og saklig informasjon som opplyser om farene og konsekvensene og gir et saklig grunnlag for at hasj bør være forbudt slik at dette forstås, selv av de som er uenig i forbudet.

Lenke til kommentar
Man er ikke nødvendigvis sosialist fordi man ønsker å forandre en mislykket politikk :roll:

Det skal dog sant sies at FRP ikke er vår hyppigste fans.

8435794[/snapback]

Det vil kanskje overraske, men jeg tror ikke FrP er det partiet som er mest ihuga tilhenger av det eksisterende forbudet. Det er et liberal(istisk) parti, vet du, og i utgangspunktet tilhenger av at enhver skal kunne disponere over egen kropp som man selv ønsker.

Hadde det vært noenlunde stuerent å i det hele tatt diskutere slikt, så hvem vet. Pr idag er det dessverre rimelig politisk dødfødt å dra i gang en legaliseringsdebatt (klart flertall på stortinget mot legalisering).

Uansett lykke til med å bruke den demokratiske ytringsfriheten til å fremme et politisk standpunkt på en fredelig måte.

Lenke til kommentar

Det skal dog sant sies at FRP ikke er vår hyppigste fans.

8435794[/snapback]

Uansett lykke til med å bruke den demokratiske ytringsfriheten til å fremme et politisk standpunkt på en fredelig måte.

8438877[/snapback]

Mange takk for det :thumbup:

Fint at folk respekterer standpunkt og evnen til å forsvare det.

I og med at Frp er populister, så er det du sier rett, men så lenge det er såpass kontroversielt som du sier så skal vi nok se langt etter det i første omgang.

Det forbauser meg ikke om Frp blir de første til å ta stand viss det kommer nye landsdekkende meningsmålinger til fordel for legalisering.

Lenke til kommentar

"Må innrømme at jeg skjønner at de vil legalisere pot.

+ Det er ikke noe mer avhengighetsskapende enn røyk.

+ Det er ikke mer skadelig enn røyk.

+ Du blir ikke mer voldelig, farlig for andre enn hvis du for eksempel drikker alkohol.

(Stort)- Det har en tendens til å føre til bruk av andre stoffer som kan føre til mer alvorlige kosekvenser."

Jeg må kommentere den siste der. Hbis marihuana blir legalisert vil MANGE færre gå over fra marihuana til andre stoffer. Hovedgrunnen for at folk går fra marihuana til f.eks. kokain er at om pusherne for inn et dårlig "lass" med hasj pensler de det med kokain for å få opp smaken, også for å få kundene avhengig. Slik går de fleste over fra marihuana til sterkere saker. Hvis man for lov til å dyrke marihuana selv VET man hva man røyker og man vet konsekvensene av det. Jeg mener færre vil gå over til sterkere saker hvis det blir legalisert.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe objektivt riktig svar på om narkotikapolitikken er misslykket eller ikke. Først må man definere hva misslykket betyr i den aktuelle sammenhengen.

Ellers er jeg enig med PAPE om at kunnskapen er for dårlig. Alt for mange ungdom går rundt og tror at de er kjempesmarte og vet alt om hvor ufarlig hasj er. Og når motvekten mot denne informasjonen er myter som er lette å avkrefte, så vinner desverre legaliserings-propagandaen.

Det vi trenger er nøktern og saklig informasjon som opplyser om farene og konsekvensene og gir et saklig grunnlag for at hasj bør være forbudt slik at dette forstås, selv av de som er uenig i forbudet.

8438345[/snapback]

I dette tilfelle har man en politikk som må ha som mål å minske forbruk og tilgjengelighet av rusmidler, men det stikk motsatte skjer. Hvis mislykkes defineres som motsatt av lykkes, og lykkes defineres som at tilgjengeligheten og forbruket minsker, så er denne politikken mislykket.

Jeg mener vi trenger nøktern og saklig informasjon og så får folk velge selv om de vil slappe av med en øl eller joint på kvelden.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
det er "lovlig" å ta seg en blås ute denne dagen, det er hvertfall ingen politifolk som gidder å bry seg om det

8421393[/snapback]

Synd at dette neglisjeres av politiet egentlig. Men det får være deres sak. Jeg kommer aldri til å støtte legalisering av nye rusmidler, så dere får kose dere med marsjen. :)

8435383[/snapback]

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du har et bilde av Bob Marley i avataren din. Man tilbyr ikke nye rusmidler på noen slags måte, rusmidlene eksisterer allerede.

8438345[/snapback]

Du har tapt denne diskusjonen før, og du vil tape den igjen.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...